Breaking Bad er borte, men 2014 har vist at det fremdeles eksisterer nok av gode serier. I år var det nykommerne som overrasket, spesielt True Detective og Fargo og den mindre kjente Transparent.
Ikke glem at dette er en personlig liste. Topp 10 består minst 50 prosent av serier jeg ville ha plassert øverst hvis mulig, så jevnt og vanskelig er det i år.
Det er også flere andre serier som fortjener å bli nevnt, spesielt i år. Det er så mange gode serier for tiden at det ikke bør tvinges ned til et tall, spesielt så lavt plassert som nr. 10. Det kommer derfor flere lister fra meg de neste dagene med andre nye og returnerende serier.
10. Orange is The New Black
I sesong 2 var Orange is The New Black mye mer engasjerende serie enn den første sesongen. Det som fungerte var utvidelsen av fokuset sitt med å være interessert i de andre karakterene i Litchfield-fengslet fremfor Piper (Taylor Schilling) og de nærmest henne. Et resultat av dette var at serien ble mørkere, dypere og mer ambisiøs. Det var mye mer å snakke om annet enn at en karakter tisset på gulvet, som 10 andre serier satt til et fengsel gjorde før den.
Serien hadde i år en av de mest fargerike og spennende karaktergalleriene, som til og med fant tid til å gjøre kreftrammede Rosa til sesongens store overraskelse. Det er enkelte ting som trekker ned, eksempelvis elendigheten som er karakteren Larry Bloom (Jason Biggs), men selv med det forblir serien det beste som har kommet ut av Netflix og har en tydelig plass i dagens tv-diskusjon.
9. Shameless (US)
Den amerikanske utgaven av Shameless er en serie som blir oversett på grunn av mengden med tv-innhold vi har i dag. Hvis du har sett mine tidligere topplister for årene så er jeg glad i underdogs. Shameless er en underdog, men det er også en underdog som kan være noe av det beste på tv når den er fokusert nok og den har en god historie. Det var sesong 4 for Shameless, en sesong som har en flott fremvisning på hvor kort det kan ta fra du tror du har fått det mulig perfekte liv til at alt raser sammen rundt deg. Emmy Rossum viser på ypperlig vis hvordan dette påvirker det menneskelige og det sårbare i Fiona Gallagher. Med andre solide skuespillere som 15-årige Emma Kenney som Fioan`s lillesøster Debbie og deres brødre Ian og Lip spilt av Carmeron Monaghan og Jeremy Allen White så leverte mye større andel av casten sitt beste denne sesongen.
For ikke å nevne at bruken av både en veteran som William H. Macy og Noel Fisher blitt betraktelig bedre. Noen fantastiske skuespillerprestasjoner, noen gode karakterutviklinger og kraftige øyeblikk gjorde denne serien vanskelig å glemme, uansett hvilken mørk retning serien gikk dette året.
8. Mad Men
Etter den forrige litt skuffende sesongen kom Mad Men på plass igjen med noen av seriens beste episoder på slutten av den 7 episoders-lange runden i år som sesong 7, del 1 består av. De 4 siste episodene, spesielt med de to siste The Strategy og Waterloo viste klart at Mad Men er tilbake på riktig spor, og det et flott et. I det 60-tallet avsluttes klarer serien å føre inn tap som noe betydelig og passende for serien, enten det er snakk om partnerskap, liv eller sinnet. Mad Men har vunnet tilbake min beundring, men også bekreftet min kjærlighet for Matthew Weiner sitt fantastiske drama som nærmer seg slutten.
7. Transparent
Med et flott karaktergalleri med bisarre, men allikevel identifiserbare karakterer klarer serien å dekke temaer som ekteskap, rase, seksualitet, døden, sex-misbruk, klasse, feminisme og religion på et imponerende vis over 10 episoder. Gjennom synspunktet til en mann i slutten av 60-årene som kommer ut av skapet som transseksuelle Maura foran sine tre voksne barn. Serieskaper Jill Soloway, som har vært involvert i serier som Six Feet Under og United States Tara, har sammen med Amazon funnet seg godt til rette med en av årets store overraskelser på en streamingtjeneste som trenger sin egen identitet. Mye av æren for kvaliteten til serien burde også legges på Jeffrey Tambor som gjør en imponerende hovedrolle i lag med navn Jay Duplass, Gaby Hoffman og Amy Landecker i birollene. Kombinasjonen av drama og komikk er også flott balansert.
6. Rectify
Det er veldig få serier som kjører løpet så ukommersielt og samtidig så dypt som Rectify. Med en større sesong i 2014 tok serien seg tid til å grave seg dypere ned i Daniel Holden som mer og mer nærmer seg sannheten om drapet som sendte han i fengsel. Serien gjør på sin måte spørsmålene viktigere enn svarene, dette er mye mer en serie som etterforsker den menneskelige sjelen enn et drap som kan lede serien i en mer kommersiell sti. Med en større andel episoder i sesong 2 graver serien oss dypere ned i andre karakterer som eksempelvis Ted som serien utviklet positivt over sesong 2 av serien.
5. Hannibal
Visuelt er Hannibal vakkert, jævlig, blodig og delikat – Noen ganger alt på en gang. Will Graham (Hugh Dancy) og Hannibal Lecter (Mads Mikkelsen) forsetter sterkt i den tidvis psykedeliske og ellers ganske stilfulle festen stelt i stand av serieskaper Bryan Fuller basert på bøkene fra Thomas Harris. Serien er en imponerende bra gjennomført visjon av bøkene til Harris uten å tenke på filmene, uansett hvor bra de var.
Med støttespillere som Laurence Fishburne, Caroline Dhavernas, Gillian Anderson og en dose andre gjesteskuespillere som årets eksplosive gjesteopptreden av Boardwalk Empire-favoritten Michael Pitt og den svært meningsfulle returen til Gina Torres har serien en av de mest imponerende castene i år. Evnen til å ta enda bedre i bruk karakterene denne runden merkes. Det er riktignok duoen i form av Graham og Lecter i front og dynamikken mellom de to som gjør serien om til det unike den er, enten det er filosofering over livet, døden og alt i mellom eller en dødelig katt og mus-lek. Fuller & Co med fremragende tv-regissører som David Slade er noen syke mennesker som avslutter sesong 2 på den måten de gjorde.
4. The Americans
Etter en allerede svært god debut i 2013 tok The Americans steget enda høyere opp i sesong 2 med å være bedre og større. Ingen thrillerserie de siste årene har vært like bra og givende som denne i sesong 2. Stilen er treffende, akkurat som serien er kompleks på det emosjonelle. Matthew Rhys og Keri Russell i from av Phillip og Elisabeth Jennings forsetter å imponere som skuespillere og karakterer. Med en av de sterkeste sesongfinalene i år som sender serien i en spennende retning neste sesong er dette den sterkeste returen av en returnerende serie i 2014. Takk og lov for at denne serien for lov til å forsette å leve videre et år til.
3. True Detective
Det var få som klarte å fenge mer enn hva Matthew McConaughey gjorde med monologene og filosofien som var overbevisende og interessant over 3 forskjellige perioder i livet til karakteren hans i True Detective. Legger du til Woody Harrelson i nok en solid HBO-rolle så har du to solide skuespillere som alene presterte så godt at serien fortjener topp 10, til tross for hypen, som tidlig dedikerte at serien var den beste serien i år.
True Detective blir også et fengende og interessant tillegg i krim-sjangeren på tv, spesielt i en sjanger som trengte frisk vind i seg etter at det nesten er blitt banking av en død hest med sjangeren enten skandinavisk, amerikansk og britisk tv. Hva som var praktisk talt var en ganske ukompliserte seriemorder-historie ble gjort så mye rikere og dypere enn tv vanligvis gjør i denne sjangeren. Med flørting med både det overnaturlige og en flott karakterutvikling i de to hovedpersonene kommer denne utgaven av True Detective til å bli noe mange kommer til å se igjen og igjen i årene som kommer. Det er visuelt en av de flotteste seriene i år, og uten tvil en solid serie.
2. The Leftovers
Ikke perfekt og den har sine feiltrinn, men med spesielt de 5 siste episodene av sesong 1 var The Leftovers veldig nær å bli min største favoritt. Først og fremst var serien mindre tilgjengelig, mindre konvensjonell, mørkere og en tettere historie enn sitt kildemateriale. Det er virkelig ingenting som The Leftovers på tv. Strukturen kan minne om Lost og noen andre serier, men i tonen og substansen etterfulgt av fokuset på den emosjonelle og spirituelle helsen til karakterer den til noe av absolutt meste originale i år.
Det er klart en serie ikke for alle, var man ute etter svaret på det store spørsmålet serien ikke kommer til å besvare så vil man bli naturligvis skuffet. Dette er en serie som handler om menneskene som må leve under disse omstendighetene, og serien har med det en imponerende måte å putte deg rett inn i den ødelagte hverdagen til mennesker i disse forskjellige former for følelsemessig kaos vi opplever i serien.
Serien er med å levere en av årets mest solide tv-comeback, men også en av de minst diskuterte med Amy Brenneman. Med den fantastiske tv-nykommeren Carrie Coon fikk vi en så solid prestasjon at det endte opp med å bli en av årets absolutt beste prestasjoner på tv-skjermen, uansett hvor hjerteskjærende vondt det var å se. Med andre navn Ann Dowd, Christopher Eccleston og Justin Theroux hadde serien flere solide skuespillerprestasjoner med seg. The Leftovers endte opp med å bli årets mest tyngste serie for meg, men også noe av det mest givende i år.
1. Fargo
Det var nesten umulig å velge mellom de tre siste, men et valg måtte det falle på av de tre.
I likhet med Hannibal er Fargo en serie der man har et levende bevis på en tv-utgave noe fra eller basert på en kjent film kan fungere, om man respekterer kildematerialet og har noe virkelig genuint å fortelle. Fargo var overraskende trofast til kildemateriale fra Joel og Ethan Coen på en måte der det virket som at serieskaper Noah Hawley egentlig hadde skrevet noe Coen-brødrene ville hatt skrevet. Det at Hawley ikke bare klarte å skape en så bra ny historie ut av en 90-tallets beste filmer, men også å matche tonen og sjelen til den originale filmen på denne måten er imponerende.
Katt og mus-leken mellom Billy Bob Thornton i sitt ess og en perfekt patetisk Martin Freeman fikk en solid etterfølgelse av en annen solid nykommere i år i form av Allison Tolman og den beste bruken av Colin Hanks siden Band of Brothers skadet ikke. Med tv-veteraner som Oliver Platt, Kate Walsh og Ketih Carradine hadde serien årets rikeste gjeng av karakterer, for å ikke nevne interessen for å gjøre alle karakterene riktig og avslutte historien på topp.
Hederlig benevning: Last Week Tonight with John Oliver
Last Week Tonight with John Oliver er virkelig en av årets beste program i et sterkt år for HBO. Den fortjener en plass blant årets beste uten tvil, så derfor får den årets hederlige omtale sammen med serier som nevnt ovenfor.
Showet startet i slutten av april uten formatet helt låst ned, og utover sesongen som varte fra april til november fant programmet formen og sitt format. Det kunne blitt en kopi av The Daily Show eller The Colbert Report, men den ble noe fantastisk, mektig, innsiktsfull og viktigst noe helt eget. Programmet tok i bruk formatet det utviklet og kanalen til det fulle. John Oliver & Co fortjener også skryt for å dekke ting ingen ville dekke.
Framfor også Stewart og Colbert var Last Week Tonight mer åpent for verden enn de andre som oftest gir i overkant mye fokus på amerikansk innenrikspolitikk. Oliver & Co gikk videre ut i verden med Last Week Tonight. Fra å gjøre russiske sex-glade øgler til noe av de mest oppløftende tv-øyeblikkene i 2014, uansett hvor tragisk utfallet ble, til et problem som fortjener fokus som tolker som hjelper land som USA i krig.
Last Week Tonight er noe av det viktigste vi kan se for tiden.
De andre seriene vurdert for topp 10
Silicon Valley
Louie
Game of Thrones