Netflix satser stort med den nye serien Marco Polo. Serien om den legendariske oppdagerens tidlige år i kongeriket til Kublai-khan har en prislapp på hele 90 millioner dollar.

I dag første sesong på 10 episoder premiere eksklusivt på Netflix. Marco Polo har den italienske nykommeren Lorenzo Richelmy i hovedrollen som en ung utgave av Polo. Han ender opp som både fange og en hyllet gjest i det komplekse kongeriket til Kublai-khan, sønnesønn av den berømte Djengis Khan, grunnleggeren av det mongolske riket. Oppdagelse av fare, svik, kjærlighet og krig må Polo navigere seg igjennom et fremmed land med et åpent hjerte og et friskt ansikt, klar for eventyr.

 

I forbindelse med den nye serien satt vi nylig ned med Fusco og Dan Minahan i London for å snakke om serien.

Begge er veteraner innen sitt felt og begge er sjefsprodusenter for Netflix-serien. Fusco er hovedsakelig kjent som manusforfatter og produsent av filmer som Crossroads (1986), Young Guns-filmene og kommende Snikende tiger, skjult drage-oppfølgeren på Netflix neste år. Minahan på sin side har regissert noen av de mest kjente seriene fra HBO som Deadwood, Six Feet Under, True Blood og Game of Thrones.

 

Hvor kom ideen for en serie om Marco Polo?

Fusco: Jeg hadde en lang tids interesse i Marco Polo som startet med et interessant porselen vi hadde hjemme i en ung alder og Asia. Men jeg var også veldig interessert hver gang jeg kommer over denne fyren Marco Polo, fordi jeg også er av italiensk herkomst. Jeg elsket ideen om at denne unge italieneren hadde dratt så langt inn i Kina enn de fleste fra vesten og hadde en forståelse for kulturen, så det var en liten beslektet ånd i Marco som person for meg.

Mange år senere i 2007 dro jeg på hest over en del av Mongolia på silkeveien med min unge sønn. Vi gikk langs Djengis Khan-stien og jeg bare forsatte å komme over denne Marco Polo. Det er en så betydelig del av denne verdenen at det var på tide å gjøre Marco Polo-historien riktig. Det bare minte meg om da jeg var der oppe hvor rik denne verdenen var og samtidig var det spennende materiale med tanke på hva som skjedde med tv. Det eneste riktige for meg å utforske Marco Polo var i langformen på denne måten, fordi det så rikt og enormt. Slik startet det.

Hvordan var fremgangen etter dette? Med tanke på at deler av livet til Marco Polo er gjort før, men ikke i denne skalaen.

Fusco: Ser vi vekk fra de eldre Marco Polo-produksjonene var det også noen andre som hadde tankegangen med noe rundt Marco Polo samtidig som meg. Det viste seg å være Harvey Weinstein. Dette var flere måneder etter turen min, og jeg var ikke i stand til å sette opp prosjektet selv. Jeg fikk en telefon fra Harvey i 2007 om at han mente jeg var riktige person til å gjennomføre et slikt prosjekt. En tv-serie om Marco Polo. Vi hadde en felles interesse for kinesisk film og det ga mening for meg at jeg fikk den telefonen fra Harvey. Så fikk jeg med Dan på laget.

Det må nok ha vært litt vanskelig å få til et stort tv-prosjekt som dette. Hvordan var den prosessen å få serien utviklet på Starz før Netflix tok over og forsøket på å få serien filmet i Kina?

Fusco: Vi startet med å etablere rommet for manusforfatterne med Starz. Vi hadde mesteparten av manusene og vi utforsket en produksjonsplan i Kina. Det å spille inn i Kina er veldig komplisert, det stemte ikke med produksjonsplanen slik jeg følte serien trengte å bli representert på. Prosjektet satt fast på Starz, men Harvey var bestemt. Det endte med at vi lot Netflix få se materialet og manusene vi hadde skapt, de ble med ganske raskt. Jeg er glad for at det skjedde.

Hvordan bestemte dere at serien skulle spilles inn i Kasakhstan og Malasyia? 

Fusco: For oss så ble Malaysia vår erstatter for Sør-Kina fordi naturen har likheter. Kasakhstan var erstatteren for Mongolia. Vilt og åpene landeområder. Kulturen for bruk av hester og den bakgrunnen er veldig lik. Dan var en av de som kom for å spille inn for oss som jeg var veldig takknemlig for.

Minahan: Vi kom til Malaysia og jeg så jungelen og de flate veiene, jeg spurte hvor alle høydene var og sånt. Det var en byrde å ikke finne disse områdene som var som Kina med en gang. Det gikk så langt at vi begynte å få de som sto for de visuelle effektene til å tegne hvordan det ville se ut med bluescreen eller greenscreens rundt dette. Kasakhstan var det rette valget, fordi det heller ikke var noe filmkultur i Mongolia som gjorde det passende for oss å filme en serie der eller i nærheten av Moskva. Når vi var i Kasakhstan skulle vi få utstyret og crewet vårt fra Kiev i Ukraina, men det gikk dårlig.

Var dette da Russland gikk inn i Krim? Så hva skjedde videre? 

Minahan: Ja, så vi fikk ikke utstyret vårt derfra, det ble litt dramatisk.

Fusco: Kasakhstan var helt klart en utfordring å filme i, men hver dag var en glede å jobbe likevel. Jeg ville ikke byttet det bort.

John Fusco Dan Marco Polo
John Fusco og Dan Minahan under innspillingen av Marco Polo. Foto: Netflix

Hvordan oppleves kommentaren om at serien er Netflix sin utgave av Game of Thrones?

Fusco: Dan har noe erfaring med Game of Thrones.

Minahan: Jeg elsker Game of Thrones både som fan og en som har jobbet med serien. Jeg tror de er vanskelig å sammenligne de to.  Fantasi og basert på bøker med Game of Thrones, mens Marco Polo mye basert på historisk forskning. Begge dreier seg om hva som pågår i et kongerike, men er hver sin greie.

Fusco: Jeg begynte å skrive manuset for en pilot for Marco Polo da Game of Thrones ikke hadde hatt premiere en gang. Jeg var ikke klar over at det pågikk heller. Det var ikke noe mål å gjøre en kinesisk utgave av Game of Thrones.

Minahan: Begge deler jo naturligvis en internasjonal cast og som noe til felles, og jeg tror nok at Game of Thrones-fans vil ende opp med å like Marco Polo også.

Var det noe betydelig forskjell på HBO og Netflix for deg Dan ettersom du har en lang historie med HBO som regissør?

Minahan: Når man skal ha premiere på alle 10 episodene samtidig er det noe annet enn hva man gjør for HBO eller Showtime. Der ville vi kanskje vært halvveis i filmingen av sesongen og vi ville fremdeles ha redigert serien mens serien hadde premiere på tv. Kanskje ikke hvis det skulle vært Marco Polo eller eksempelvis Game of Thrones, men noe som spilles inn i USA uten tvil.

Vi trengte med Netflix heller ikke å legge vekt i at en episode sluttet på en spesiell måte for å seere komme tilbake neste uke, for med Netflix kan bare forsette til neste episode istedenfor å vente en uke. Men heldigvis er ikke Netflix som HBO et sted man har pauser, som er bra. Med Netflix trenger vi heller ikke å bekymre oss så mye over seertallene som andre steder.

Du har også mer ansvar på Marco Polo enn Game of Thrones siden du er sjefsprodusent med John. Hvordan var det?

Minahan: Helt klart annerledes ja. Mye mer ansvar og siden jeg har vært involvert helt siden begynnelsen av prosjektet da Netflix kom på teppet angående dette prosjektet. Jeg drev med casting, design av settene, kostymene og alle de aspektene av det visuelle. Hyret også inn regissørene, så helt klart annerledes for meg fordi jeg var involvert bak scenen på denne måten enn å komme inn å gjøre to episoder i en sesong som Game of Thrones i sesong 3, eller 3 i sesong 1 av serien.

Hvordan var det å ha Nina Gold som castingansvarlig siden hun er mye ansvarlig for castingen til Game of Thrones og?

Minahan: Hun er fantastisk. Beste i bransjen, hun fant oss Benedict Wong som var en veldig viktig del av serien. Han er vår perfekte Kublai-kahn.

Hvordan fant dere fram til Lorenzo Richelmy for hovedrollen som Marco Polo?

Fusco: Søket etter en som Lorenzo som kunne spille Marco var utmattende. Det var et verdensomspennende søk. Dan og jeg var her i London, Sydney, New York og Los Angeles. Vi holdt også audtion i Italia. Vi var nære med noen, men Marco var så viktig å få til. Vi hadde ved uhell oversett de italienske skuespillerne som prøvespilte, og der fant vi Lorenzo som hadde den gløden vi trengte.

Minahan: Det funket ikke at noen eldre skuespillere skulle spille Marco. Det reduserte karakteren. Lorenzo hadde denne kvaliteten hvor han er ung, men han er og en mann. Han er ikke redd for å feile. Jeg tror det er også derfor valget falt på han.

Hva var det Joachim Rønning og Espen Sandberg brakte til serien?

Fusco: Helikoptre! Hehe.

Minahan: Men uten tvil omfanget og bra stil. Som en regissør var det et privilegium å se på disse regissørene jobbe. Måten de satt opp filmingen, måten de samarbeidet på. Joachim er mer en visuell og teknisk person. Espen jobber mye med skuespillerne. De har et flott samarbeid og det passer materialet. Det er en sterk måte å starte serien på med disse som regissører.

Joachim Rønning  Lorenzo Richelm Maro Polo
Joachim Rønning og Lorenzo Richelmy under innspillingen av Marco Polo. Foto: Netflix

Endte du å bruke noe du hadde lært fra dem som regissør, Dan?

Minahan: Vel, før vi startet så sa jeg til John her at vi burde ha en bibel for serien. Så vi snakket om filmer vi likte. John ga oss filmer med kampsport. Vi snakket om Lawrence of Arabia og andre innflytelser som kanskje ville informere oss. Før Joachim og Esepn dro skrev de opp en bibel og hvordan man kunne tilpasse seg det. Det skapte en mal, selv om reglene ble brutt når det var riktig tid for det i produksjonen ettersom vi og filmet alle 10 episodene samtidig på den måten vi gjorde. Ideen var den samme uansett for hvordan vi tilpasse det.

Har det vært snakk om noe sesong 2 enda?

Fusco: Det er helt klart et spørsmål Netflix må svare på. Vi ville elsket om det var en ny sesong, fordi vi har mye historie igjen å fortelle. Det helt klart snakk, men ingenting vi kan bekrefte her og nå.

 

Se også opp for mer om serien framover på Serienytt. Vi vil også se nærmere på 2015 for Netflix og komme med våres anmeldelse av hele sesong 1 av Marco Polo

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here