Cinemax har ikke akkurat vært en kanal synonymt med den typen kvalitets-TV som HBO er kjent for. Men de siste årene har den amerikanske kabel-tv kanalen, som er eid av nettopp HBO, blitt kjent for Banshee og Strike Back. 

Både B-actionfilmer og mykporno er noe Cinemax er kjent for, og derav kallenavnet «Skinemax». Cinemax kombinerte disse seriene med litt bedre action enn du finner i mange actionfilmer og litt av nakenheten du finner fra mykporno. Resultatet har blitt to serier som er mye smartere enn forventet, og det er en grunn til at både Banshee og Strike Back er to serier som har vært med å definere Cinemax som en kanal som forstår sitt publikum.

Cinemax sin nyeste serie The Knick føles som den mest ambisiøse og spennende innsatsen fra søsterkanalen til HBO. Det er også interessant å se at Cinemax og HBO er såpass skråsikre på denne at de flere uker i forveien av premieren på serien allerede har gitt serien grønt lys for sesong 2. Mulig en ny håpfull framtid for Cinemax?

TheKnick
The Knick. Foto: Cinemax

The Knick, som er regissert av Steven Soderbergh, er skapt av Jack Amiel og Micheal Begler. De to står bak alt fra komiseriene The Tony Danza Show og Empty Nest til familiefilmen Big Miracle. Det er ikke en bakgrunn som akkurat skriker kvalitet, men likevel viser det seg at de er skaperne av noe som lett kunne vært en serie HBO selv satset på like fullt som True Detective og The Leftovers. For dette er et medisinsk drama som krever at seerne følger med.

Det er ingen tvil at Cinemax ønsker å ta en sjanse, og med de første timene i bakhodet er det ingen tvil om at dette er en serie verdt det. Hvorvidt dette blir en serie som gleder massen til Cinemax er mer tvilsomt, for dette er noe en langsom serie som virker like interessert i karakterene som i tiden den er satt til.

The Knick er hva alle i New York i 1900 kaller The Knickerbocker Hospital. Det er et mer sofistikert sykehus på den bedre siden av byen vekk fra slummen, fattigdommen og innvandrerne. Ledet av Dr. John Thackery (Clive Owen), en pioner innen kirurgien som var inspirert av hans egen mentor Dr. Christenson (spilt av Matt Frewer).

Med tidsperioden serien er satt til er det medisinske og kirurgiske aspektet en betydelig del av serien akkurat som karakterene. The Knick er tydelig fascinert av spranget for medisinske prosedyrer og behandlinger som plasserer kirurger som Dr. Thackery på enden av et medisinsk funn. Men den er også svært interessert i å vise hvordan den høye oddsen for at pasienter dør påvirker kirurgene.

Noe av det mest originale med serien ligger også i musikken til serien gjort av Cliff Martinez (Drive, Traffic) som fremheves spesielt på slutten av episodene. Fremfor å høre trekkspill eller noe akustiske lyder er det elektronisk og synth som passer perfekt med hva vi får fra serien. Dette er musikk og lyder som passer perfekt med den fotografiske stilen til Soderbergh og skuespillet til både Owen og Holland.

Annonse

Thackery er klart en av de som påvirkes av dette, og med får vi se Clive Owen i en av skuespillernes mest interessante roller. Problemet med karakteren, selv om rollen er god nok som en hovedkarakter, er at dette er ikke er en unik nok karakter i seg selv. Dette er en rolle som har blitt gjort litt for mye på TV i forskjellige variasjoner, den klassiske anti-helten som Don Draper i Mad Men som har en trøblete fortid, men samtidig er utrolig god i jobben sin. 

Med så mye promotering av serien rundt Owen sin rolle i The Knick skulle man tro at serien var fokusert nærmest bare rundt Dr. Thackery. Ser man seriens første time vil nok folk stille seg spørsmålet hvorvidt dette er en serie ment for å bare fokusere på Owen sin karakter. Gradvis etter den første timen skjønner man riktignok at dette er en serie som er interessert å fokusere på mer enn bare Thackery, medisinske og kirurgiske aspekter med serien. Noen av karakterene fungerer ikke på egenhånd før det har gått noen episoder, men noen av dem fungerer veldig bra på egenhånd etter dette.

Den afro-amerikanske legen Dr. Algernon Edwards (Andrè Holland) har de beste referansene, her gis rasisme-tematikken god fokus for det er klart en person ikke ønsket av selv Thackery på grunn av hans hudfarge. Karakteren som er seriens store underdog får også sin egen handling med flere egne karakterer etter hvert som er med å skape en minst like stor interesse for karakteren som for Thackery.

The Knick Holland Owen
Andrè Holland og Clive Owen i The Knick. Foto: Cinemax

Administrasjonen til Knickerbacker-sykehuset, ledet av Cornelia Robertson (Juliet Rylance), datteren til eieren med direktøren Herman Barrow (Jeremy Bobb) fungerer gradvis. Sistnevnte er seriens ynkeligste og grådigste som ender opp med å tjene penger alt han kan, mens Cornelia-karakteren er den karakteren enklere å like. Med litt mindre fokus får vi også servert karakterer som den irske ambulansesjåføren og bølla Tom Cleary (Chris Sullivan) og nonnen Sister Harriet (Cara Seymour) som har noen gode scener både sammen og hver for seg til tider.

Dette er ikke en serie som er ute etter å gladgjøre seerne under første episode. Det er først i den fjerde-femte episoden at serien virkelig har blitt fullt formert. Seerne må ha vilje til å se blod og gugge, for å ikke nevne evnene til å tåle kjønnsdiskriminering og rasismen som vises fram. Dette handler mye om de første skrittene inn i det 20. århundre og med det er så ulikt hva vi har sett av medisinske dramaer tidligere på TV.

Dette er klart en serie som trenger noen episoder på seg og ikke vil være for alle, men for både HBO og Cinemax er dette en god investering. Kanskje vil en så dyktig regissør som Soderbergh være med å åpne opp Cinemax som et sted for andre regissører også. Dette er klart et rart valg for Cinemax, men langt fra et dårlig valg. Spørsmålet blir nok nå om seerne vil komme til Cinemax eller HBO Nordic og C More her hjemme for The Knick.

The Knick har premiere lørdag 9. august på C More Series og blir tilgjengelig på HBO Nordic og C More Play samme dag. Førsteinntrykket er basert på de 7 første episodene av sesong 1.