Vi utroper uhøytidelig AMC som årets seriemester, men det er lite som skulle tilsi at de skulle hamle opp med HBO og co. Hvordan er det mulig?

HBOs dominans på seriefronten de siste 15 årene har gitt dem et særdeles sterkt merkevare. De fylte et tomrom og kunne skite i all slags reguleringer og kommersielle hensyn som eksisterte på de tradisjonelle kanalene. Med stor kreativ frihet og mangel på moraliserende pekefingre serverte de oss den ene herlige serien etter den andre.

Men nå må de se seg slått. Av AMC. En annonsekanal som har strengere regler å forholde seg til og som ikke ser ut til å holde orden i eget hus. Det bryter det meste av «etablert sannhet» at de er så gode som de er.

Opprinnelig var AMC (kort for American Movie Classics) en kanal som viste klassiske filmer. På 90-tallet hadde det to serier (The Lot og Remember WENN), men det var først med Mad Men i 2007  de for alvor bemerket seg som en seriøs aktør på markedet.

 

Annonse

Det som tilsier at AMC ikke burde gjort det såpass bra:

Annonsekanal = dårligere serier

mad men product

Det er empirisk forsket på og bekreftet at TV-serier som går på annonsekanaler ofte blir mer tilpasset annonsørens behov enn seerens. Alt fra produktplassering til narrative endringer for å tiltrekke seg riktige målgruppe og ikke støte fra seg annonsører. Eksempel her hjemmefra er hvordan Mot i Brøstet fikk to kvinnelige karakterer – fordi TV2 ønsket seg flere kvinnelige seere (som var mer ettertraktet hos annonsørene enn menn).

AMC-serier er ikke fremmed for slik, selv om det er usikkert hvor mye de påvirkes. Mad Men har eksempelvis hatt betalt produktplassering, blant annet ble Heineken introdusert som en mulig oppdragsgiver for Don Drapers selskap – noe Heineken hadde betalt for. AMC krevde i tillegg at sesong 5 skulle være 2 minutt kortere per episode for å få mer plass til reklame, samt ha enda mer produktplasseringen. Serien om reklemeguruer kan i så måte ironisk nok i seg selv være den mest utspekulerte formen for annonse.

Men Mad Men vinner priser igjen og igjen og applauderes av oss alle. Til sammenligning fikk HBO-serien Entourage kraftig kritikk for sin eksponering av et tequila-selskap, selv om HBO ikke tok betalt da de har forbud mot slikt (men det til da ukjente tequila-selskapet var en nysatsing til Entourage-skaper Doug Ellins to gode venner).

Vi kommer ikke utenom at det narrative i seriene, samt episodenes lengde, påvirkes av annonsørenes behov. Til tross for dette klarer de å levere prisvinnende og høyt elskede serier.

 

Reguleringer = begrenset kreativtet

the walking dead rick

Et annet hinder for nettverket er at de som såkalt «basic cable»-selskap må forholde seg til reguleringer som Starz, HBO og Showtime slipper. Det er en grunn til at du ikke ser pupp eller hører særlig stygt språk i en AMC-serie, selv om de i blant annet Mad Men har dratt det så langt som reguleringene makter.

I tillegg til hensyn som produktplassering må serieskaper og regissører forholde seg til begrensninger i det kunstneriske uttrykk. Tenk deg, serier som Breaking Bad og The Walking Dead er skapt uten full tilgang til kreative virkemidler. Det er smålig forbløffende.

 

Få serier – snevrere sjanse

breaking bad walter

Noe av det som taler mest imot AMC er at de knapt lager TV-serier. I 2012 kom det eksempelvis ingen ny serie og i dag har de 5 serier, hvor 2 av dem sanker priser som få andre mens den 3. (The Walking Dead) er en publikumsmagnet av den sjeldne sorten. De to andre (Hell on Wheels og The Killing) regnes også begge som solide drama.

Men med så få serier skal det litt til å ha såpass stor suksess. HBO kommer gjerne med 3-4 nye serier i løpet av et år, mens større nettverk gjerne har det dobbelte.

Det skal mye til for å treffe med en serie i USA, som er grunnen til at en stor andel av nye serier knapt nok får en sesong før de økses. AMC har kun en serie som ikke overlevde lenge (Rubicon), og den er likevel ansett som en veldig god serie.

 

Bråk i eget hus = bad for business

mad men fight

Sist men ikke minst er AMC preget av interne stridigheter med de kreative kreftene. AMC er ikke nødvendigvis et selskap som er alene om dette, men sjefsprodusentene gjør i så fall mer ut av bråket der enn andre steder.

The Walking Dead-skaper Frank Darabont fikk fyken, hans etterfølger Glen Mazzara holdt bare ut en sesong som sjef før også han forsvant. Hell On Wheels mistet sjefsprodusentene sine etter to sesonger og slet lenge med å få ny på plass. John Shiban, en av de som ble utnevnt, trakk seg kort tid etter. Mad Men-skaper Matthew Weiner var i skyttergravskrig om budsjetter i flere måneder – som forsinket sesong 5 betraktelig, mens Breaking Bad-sjefen Vince Gilligan måtte finne seg i et kortere antall episoder enn tiltenkt for å avslutte serien.

Det har skapt furoe og kritikk – blant annet fra andre sjefsprodusenter, hvor ingen har gitt klarere beskjed enn Sons Of Anarchy-sjef Kurt Sutter:

«AMC drives av korttenkte, bunnlinjetenkere uten forståelse eller takknemlighet for innsatsen til sitt kreative personell. Gang på gang ser vi hendelser som det som skjedde i dag med Glen Mazzara. De fortsetter å vise null respekt til forfattere, driter på sitt publikum og begraver sitt nettverk. Mazzara tok «under-arbeid» prosjektet som ble Walking Dead og forvandlet det til et levedyktig TV-show med en fremtid. Uten ham er framtiden vag. Sjefsprodusenter er ikke utviklingsledere, vi er ikke «cookie-cutter douchebags» som du kobler inn i en forhåndsdefinert modell. TWD vil lide. Selv zombier trenger kontinuitet. Mad Men og Breaking Bad vil være borte snart. Det samme går for AMC. jeg håper deres jævla aksjer stuper og aksjonærer stiller opp [sjefene] Sapan, Dolan og  Collier og driter i deres åpne hender. Cunts.»

AMC har ikke mange nye prosjekter i gang og Sutter kan ha et poeng i at den stadige lekkasjen av sjefsprodusenter ikke akkurat frister når det blir budkrig om gode prosjekter. Vi kan vel trygt fastslå at Kurt Sutter ikke blir å finne i AMC-korridorer med det første…

 

Vil AMC-suksessen fortsette?

Spørsmålet er om AMC-suksessen er et blaff, eller et signal om at man trenger ikke være fristilt som HBO for å skape det beste av det beste. For på tross av at de bryter de fleste tommelfingerreglene i bransjen med tanke på å skape ekstraordinære serier, har AMC altså maktet å gi oss høyst elskede serier.

Det kan bli vanskelig å fylle tomrommet når Breaking Bad og Mad Men avsluttes de neste par årene. Kanalen har ikke vært nådig mot kritikerroste serier som Rubicon og The Killing – som begge ble økset (før sistnevnte ble reddet i 12. time). Hell on Wheels er langt unna andre serier i kanalen – både hos kritikerne og publikum.

Nye serier under planlegging er det ikke mange av. Det er Low Winter Sun, som er deres mest spennende prosjekt, sci-fi prosjektet Thunderstruck og et navnløst prosjekt som beskrives som juridisk thriller.

Enten AMCs suksess var et blaff, eller de befester seg som dominerende seriemester også de neste årene får tiden vise. Men for fremtidens medievitere vil nok AMCs suksess være et mysterium det ikke nødvendigvis er lett å finne svar på.

 

AMC-seriene

I presentasjonen under kan du lese kort om de ulike seriene fra det vi mener var årets seriemester.

[new_royalslider id=»3″]

 

Hva er så ditt inntrykk av AMC? Leverer de det beste av det beste, eller fortjener andre omtalen som årets seriemester? Del gjerne med oss i kommentarfeltet.

Annonse
Abonner
Varsle om
guest
6 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer
Inge
Inge
7 år siden

Artig at AMC*s 3 toppserier er fotografert på ekte film, dette er helt klart en av grunnene til at de har en bildekvalitet helt utenom det vanlige 🙂

Mad Men og Breaking Bad på 35mm film, Walking Dead på 16mm

foca9
foca9
7 år siden

Skulle ønske de fortsatte med Rubicon… Virkelig god første sesong.

Vidar Daatland
7 år siden
Svar  foca9

Helt enig med deg, en av mine favorittserier. Must-see-serie 🙂

Inge
Inge
7 år siden

Artig at AMC*s 3 toppserier er fotografert på ekte film, dette er helt klart en av grunnene til at de har en bildekvalitet helt utenom det vanlige 🙂

Mad Men og Breaking Bad på 35mm film, Walking Dead på 16mm

foca9
foca9
7 år siden

Skulle ønske de fortsatte med Rubicon… Virkelig god første sesong.

Vidar Daatland
7 år siden
Svar  foca9

Helt enig med deg, en av mine favorittserier. Must-see-serie 🙂