Modern Family

Verden går fremover, for nå er homofile, lesbiske, transseksuelle og biseksuelle etterspurt ikke bare blant seerne, men også annonsørene.

Det ser heldigvis ut til å nærme seg slutten hvor LHBT (kort for «Lesbiske, Homofile, Biseksuelle, Transpersoner») er uønsket på TV-skjermen i USA. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet hvor Ellen DeGeneress kom ut av skapet som lesbisk på The Oprah Winfrey Show, hvor så karakteren Ellen – som hun spilte i situasjonskomedien med samme navn – gjorde det samme. Dette var TV-historie, og episoden er betegnet som en av de viktigste i amerikanske TV.

Dessverre falt det ikke i god gjord for mange. ABC, som sendte serien, satt på en advarsel før hver episode og annonsørene flyktet. Hendelsen beskrives i boken Media: Gender and Identity av David Gauntlet. ABC fikk en storm av klager fra religiøse grupperinger og andre som ikke likte at tematikken ble reist. Det skal nevnes at annonsørene ikke trakk seg fordi de var mot lesbiske, men fordi annonsører ikke liker å bli forbundet med noe som skaper kontrovers. Det er «bad business». Proteststorm kombinert med annonsørflukt og synkende seertall ble slutten for Ellen.

Heldigvis ble det starten på noe helt annet. Homofile og lesbiske flyttet inn i TV-serier. Nå var ikke Ellen det første tilfellet, det var eksempelvis mye kontroverser rundt Billy Crystals rolle i den herlige seiren Soap (1977 – 1981), som i sin tid gikk på NRK.

Men det var ingen trend den gang og tematikken våget man sjeldent å ta for seg seriøst. Eksempelvis var det nærmeste man kom en transperson Klinger fra M.A.S.H, som latet som han var det for å slippe unna tjenesten…

Det siste tiåret har det derimot skutt fart. Kanskje mest kjent er Will & Grace og The L Word, som hadde dette som premiss, men også i serier som True Blood, Modern Family og Brothers & Sisters finner vi hovedpersoner som er enten lesbiske eller homofile. I tenåringsserien Glee var de ikke redd for at selv seriens «good-guy» Finn fikk passet sitt påskrevet.

Annonse

GLAAD, interesseorganisasjonen for lesbiske og homofile i USA, opplyste nylig at i 2011/2012 sesongen var 2,9% av karakterene i TV-serier i kategorien LHBT. Dette er nedgang fra toppsesongen 2010/2011, men i lengre perspektiv er trenden positiv. For ti år siden var den en brøkdel av dette. Du kan se en komplett liste på GLAADs egen side.

Nå faller det også i smak blant seerne og annonsørene. Blant seerne har serier med LHBT-karakterer 28% opplsutning i beste sendetid, i følge en ny Nielsen-undersøkelse. De forsyner seg av 22% av annonsemarkedet.

– Inkluderingen av LHBT-karakterer på TV gjenspeiler mer korrekt mangfoldet og det multikulturelle samfunnet i lever i og inkluderer alle segmenter i befolkningen uttalte en talsperson fra Nielsen.

Det er en høyst velkommen trend. At noen vil forsøke å presse TV-produsentene til å late som at LHBT ikke eksisterer, eller ikke ta for seg tematikken, det er noe  jeg finner sterkt beklagelig. Strutsementaliteten hører ingen sted hjemme.

Heldigvis er det en praksis som ser ut til å forsvinne.

AnnonseSe Outlander og The Blacklist først på Viaplay.
Klikk her for å se!