Voksent vampyrdrama i nyversjon av Let the Right One In

Hvilke grusomme gjerninger er du villig til å gjøre for en som står deg nær? Det spørsmålet utforskes i den nye vampyrserien Let the Right One In.

Basert på svensk suksess

Den svenske filmen Låt den rätte komma in ble et fenomen i 2008, i en tid hvor vampyrserier som The Vampire Diaries og True Blood dukket opp i løpet av et år. Buffy kan vel sies å ha banet vei for historier som spilte på både sex og forbudt frukt. Om du ønsker slikt av en vampyrserie, er ikke dette serien for deg. Den kan derimot friste om det er andre mellommenneskelige realasjoner som engasjerer deg.

Om den vil ha samme påvirkning på populærkulturen som nevnte serier? Neppe. Pirrer den nysgjerrigheten? Absolutt.

Utvider universet

Forvent deg ikke det samme som filmversjonene. Den svenske filmen, basert på 2004-boken med samme navn av John Ajvide Lindqvist, brøt med konvensjoner og fortalte en kynisk historie om manipulerte menn som tok vare på en gammel vampyr fanget i kroppen til en ung jente. Den amerikanske nyversjonen Let Me in gjorde nok endringer til at filmen stod på sine egne ben, og holdt på kvaliteten.

Showtime-varianten som nå skal lokke seere til SkyShowtime-tjenesten spiller på andre strenger, her er det familiære bånd og hva vi er villig til å gjøre for ens nærmeste som driver historien. I tillegg til en betydelig utvidelse av universet, med drapsgåter og jakten etter en kur. Det fungerer for det meste brillefint i de fire episodene som så langt er fortært, for det er vanskelig å se for seg hvordan dette ellers skal fungere i serieformat.

Showtime er en kanal som vet å innfri til et voksent publikum, hvor maktkamp og begjær gjerne er del av ingrediensene. Det er derfor litt uvant å se en historie som lener seg på relaterbare relasjoner mellom far og datter, far og sønn og søskenkjærlighet. Jeg er svak for slik og merker at jeg raskt blir grepet, uten at jeg etter fire episoder kan fastslå om interessen vil holde seg gjennom ti episoder.

I sentrum står to vampyrer, hvor spesielt Eleanor (Madison Taylor Baez) gis en tilsynelatende sympatisk helterolle. Hun har vært vampyr et tiår, og vender her tilbake til sitt gamle nabolag – hvor hun blir en beskytter av en tenåringsgutt som blir mobbet på skolen. Dette er mer i tråd med boken.

Let the Right One In. Foto: SkyShowtime
I ti år har Mark beskyttet sin vampyrdatter. Han stilles for krevende dilemma. Foto: SkyShowtime

Hennes vokter Mark Kane (Demián Bichir) håper de kan bli værende, men det hele blir raskt komplisert når det viser seg at guttens mor er den samme politietterforskeren som forsøker å avdekke hvem det er som begår grusomme drap.

Jeg er spent på om dette etterhvert blir en mer Breaking Bad-lignende historie hvor Eleanor i større grad omfavner sin natur, og blir mer manipulerende i væremåte.

Mark er i overkant edruelig i fremtoning, skuespiller Demián Bichir kan det å skape engasjement for en rolle som på papiret fremstår traust og kjedelig.

Serien gjør sin egen greie ved å utvide universet til å også følge vampyren Peter Logan (Jacob Buster), hvor faren Arthur (Zeljko Ivanek) i årevis har forsøkt å finne en kur. Arthur er døende og må finne en annen til å videreføre arbeidet hans. Her er serien litt mer på vaklende grunn, både hva rollegalleri og skuespill angår.

Vampyrdramaets comeback?

Det er nok av ordspill jeg kan iverksette rundt tørsten for mer, jeg må bare beklage at jeg ikke klarer å unngå den fristelsen. Hva kan jeg si? Selvkontrollen er like fraværende hos meg som hos seriens sultne vampyrer. Serien smaker godt, samtidig uteblir den mest euforiske beruselsen. Det henger nok sammen med at det er lenge siden jeg ble mettet av vampyrdrama. Det positive? Dette er første gang på like flere år at jeg er litt nysgjerrig på å se hvordan det hele ender.

Smått skeptisk til sjefprodusent Andrew Hinderakers CV er jeg, men enn så lenge er det interessant å følge. Primært fordi det er gjort en god jobb med å raskt bli engasjert i rollegalleriet. Forrige gang jeg så seriens problemstilling var i den herlig absurde Netflix-komedien Santa Clarita Diet. Det er ikke meg imot å se hvordan det kan løses i dramaformat.

Let the Right One In kan du se eksklusivt på SkyShowtime. En ny episode sendes hver uke. Anmeldelsen er basert på seriens fire første episode.

2022man10okt09:00PremiereLet the Right One In sesong 1SkyShowtimeTil Strim

Om forfatter

Vidar Daatland
Vidar Daatland
Serienytt-gründeren startet nettsiden i 2011. Medie- og informasjonsviter, tidligere soldat, som ved siden av redaktørjobben er seniorrådgiver for Høyskolen Kristiania.

Annonse

Populært på SkyShowtime
Fra seriedatabasen

8.7
ActionDramaWestern

Yellowstone

C More, Netflix, SkyShowtime, Strim, TV 2 Play
8.8
DramaPeriodedramaWestern

1883

Allente, SkyShowtime, Strim
8.0
Drama

Chicago Fire

Allente, Prime Video, SkyShowtime, Strim, Viaplay
8.6
DramaKrimSpenning

Dexter

Allente, Netflix, SkyShowtime, Strim
6.6
ActionDramaKrimSpenning

FBI

Allente, SkyShowtime, Strim, TV 2 Play
7.9
DramaKrim

Elementary

Allente, SkyShowtime, Strim, Viaplay
8.0
DramaRomanseSpenning

The Affair

Allente, SkyShowtime, Strim
8.4
DramaPeriodedrama

1923

SkyShowtime, Strim
8.3
DramaSpenningThriller

Tulsa King

SkyShowtime, Strim

Få oversikt

SkyShowtime-guiden

Premieredatoer, serieoversikt, nyheter, tips og anbefalinger - sjekk vår omfattende guide. 

Relevante nyheter

En edruelig start som frir til tålmodige sjeler. Serien skiller seg nok fra filmversjonene til å stå på egne ben, selv om den ikke står like fjellstøt. Voksent vampyrdrama i nyversjon av Let the Right One In