HjemNyheterAnmeldelserDexter: New Blood sikter seg inn mot gamle høyder

Dexter: New Blood sikter seg inn mot gamle høyder

Historien er kanskje litt for forutsigbar til å nå målsetningen. Om den da ikke har en overraskelse på lur?

Dexter: New Blood byr på mye nytt. Spørsmålet er om Dexter er den samme gamle seriemorderen?

Spørsmålet blir om Dexter Morgan (Michael C. Hall) virkelig er kvitt blodtørsten som drev ham gjennom originalserien – hvor han (spoilervarsel!) til slutt så seg nødt til å lure omverdenen til å tro at han var død. Resultatet den gang var en av de minst likte sesongavslutningene i nyere tid. Det som en gang var en revolusjonerende thrillerserie, med den perfekte slutten på sin fjerde sesong, ble drevet videre av TV-kanalen Showtime i fire sesonger til. Det hele gikk fra intenst spennende til smått kjedelig, med en endelig slutt som ikke var serien verdig.

Greit med noe velkjent?

Det er likevel kjekt med et gjensyn. Verden har endret seg mye på de ti årene siden vi så Dexter sist, og det er interessant å se ham i en historie som tar litt andre hensyn enn det som var tilfellet for snart 15 år siden, da vi først møtte på sjarmøren. Kan serieskaperne tillate seg like mye nå som da? Tåler rollefiguren tidenes tann?

Jeg er ikke blant de som klager over at gamle helter og skurker bringes tilbake. Vi har aldri hatt flere nye serier og rollefigurer å velge mellom (tro meg, vi holder telling), så om historien er god nok er det god nok grunn for denne seriefrelste seeren.

Michael C. Hall har ikke glemt gamle kunster og gir Dexter-fansen kontinuitet i en serie som ellers er mye nytt. Birollene er nye, solfylte Miami er byttet ut med et snødekt bygdelandskap nord i New York og Dexter lever et liv uten drap. Historien er, som så mange andre nye serier, preget av tematikk som også dominerer nyhetsbildet. Dexters verden preges nå av alt fra miljøbevegelse til skolevold.

Dexter: New Blood. Foto: Showtime

Dexters indre monologen er (lenge) fraværende og tilsynelatende har Dexter innfunnet seg med en ny retning i livet. Åpningsekvensen med The Passenger som låtvalg er god og som seer får jeg straks dårlig samvittighet over å irritere meg over at Dexter nå er en helt vanlig kar i en anonym Fargo-inspirert by (som det gjøres herlig narr av i en scene). Jeg er ikke lenger like mettet på antihelter, kanskje har pustepausen vært god å ha.

Utsetter seg for fristelser

En temmet Dexter duger jo ikke, så spørsmålet blir hvor lenge det varer? Er denne dagligdagse livstilen bare noe den ekte Dexter skjuler seg bak? Noe skurrer, for Dexter kjenner hele byen og har et tett forhold til politiet. Det er tydelig at han holder seg informert, og med det øker også sjansene for å finne noen som passer inn i hans drapskode: En morder som har sluppet unna. Han er som en avholdsmann som tester egne grenser ved å utsetter seg selv for fristelser. Det må jo sprekke…

Det er nettopp det som skjer, i tillegg til at enda en seriemorder lusker i kulissene og noen fra Dexters fortid dukker opp. Tilfeldighetene fremstår som i overkant mange, men jeg lar jeg det gå for denne gang. Miniserien går fra rolig drama til den velkjente spenningen i løpet av de fire episodene gjort tilgjengelig for kritikerne. Det blir aldri like spennende som serien på sitt beste – samtidig er det et godt stykke unna originalseriens svakeste øyeblikk.

Noe av det skyldes miniserieformatet, uten behovet for «ukens badguy». I tillegg er Clyde Phillips tilbake som sjefprodusent, etter at han forlot Dexter etter den kritikerroste fjerde sesongen, noe som virket å føre til at serien mistet fotfestet.

Kun to velkjente fjes

Originalseriens biroller er et savn (med ett unntak, Dexter har nå et nytt «spøkelse» å sparre med og det er en solid oppgradering fra hans fosterfar). Plagsomme belærende tenåringer merker jeg kan bli et slit, men Clancy Brown i rollen som lokal forretningsmann har et stort potensiale. Jack Alcott gjør også sine saker bra som omreisende tenåring.

I Dexter: New Blood finner vi nok en gang Dexter på et åsted. Foto: Showtime

Er Dexter-returen verdt det? Jeg er forsiktig optimist, og er som mange seere litt vel utmattet av alt det nye som velter over oss. Det er nå hundrevis av serier ute med nye episoder i løpet av en måned. Dexter fortjener en bedre slutt og Showtime/Paramount+ har å levere det om de skal ha troverdigheten i behold i den tøffe strømmekampen. Her står mye på spill.

Samtidig kan jeg vanskelig se hvordan dette i det hele tatt skal nærme seg fjerde sesong, selv om slutten på fjerde episode skaper nok av drama og tøffe valg for alles favorittseriemorder. Joda, det blir spennende, men ikke intenst spennende.

2021man08nov06:00PremiereDexter: New Blood sesong 1Paramount+06:00 Sjanger:Drama,Spenning,Thriller 8

Oppsummert

Dexter er fortsatt en strålende rollefigur. Historien han her er kastet inn i tar ikke seeren med storm fra start av. Det er likevel håp.