Beforeigners best når fokus vies rollefigurene og seriens rikholdige univers, som hovedsakelig er satt innenfor ring 3.

Det har tatt nærmere syv år siden HBO Nordic ble lansert til at de nå er ute med den første norske originalserien, signert HBO Europe. Beforeigners (også kjent som Fremvandrerne) er en underholdende dramaserie, som er skapt av Lilyhammer og Roeng-skaperne Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin.

Serien starter med at et ukjent fenomen inntreffer verden over, med kraftige undersjøiske lysglimt og mennesker som ankommer fra fortiden. Ingen av de aner hvordan de kom hit til vår tid.

Beforeigners. Foto: HBO Nordic
Beforeigners. Foto: HBO Nordic

Noen år har gått når handlingen tar til, spørsmålene om hvordan disse menneskene ankom moderne tid er fortsatt ikke avklart. Vi blir kjent med den utbrente politietterforskeren Lars Haaland (Nicolai Cleve Broch, Frikjent) i Oslopolitiet som var en av de første til å møte «fremvandrerne».

Som del av politidirektoratets integreringsprogram får han en ny partner i form av Alfhildr (Krista Kosonen) fra vikingtiden, hun er den første fremvandreren som blir etterforsker i Oslopolitiet. Når de etterforsker drapet på en ukjent kvinne med steinaldertatoveringer på Tjuvholmen i Oslo, gjør de uventede funn som leder de inn i en komplisert og stor sak.

Beforeigners. Foto: HBO Nordic
Beforeigners. Foto: HBO Nordic

Fascinerende og gøy verden

Noe av det mest positive med serien er hvordan universet, satt primært innenfor Ring 3 i Oslo, er gjort til så detaljrikt univers. Noe som belyses på glimrende vis med introlåten “Ain’t No Love in the Heart of the City” fra Bobby “Blue” Bland, i en vignett som også er dynamisk slik at den endrer seg for nesten hver episode med hvordan fremvandrerne har endret hovedstadens gatebilde. Noe som kan være så gøy å se for enkelte at de velger å se vignetten flere ganger.

At det er så mange personer som krysser over til vår tid, og hvordan de har funnet seg til rette i en hverdag som var de totalt ukjent, bidrar til seriens rikholdige univers som det er lekt mye med. Den utforskes via tre menneskegrupper fra hver sin tidsepoke; steinalderen, norrøn tid og 1800-tallet. Også mennesker fra nåtiden, fra de som har tilpasset seg et liv med en ny form for innvandring til de andre som nærmest har gått seg lei, vies tid.

Beforeigners. Foto: HBO Nordic
Beforeigners. Foto: HBO Nordic

For de som kjenner Oslo godt vil serien levere noen morsomme vrier på hvordan fremvandrerne finner seg til rette. Eksempelvis er det noe komisk å se den brune høyblokken på enden av Bjørvika mot Gamlebyen bli brukt som et sted som huser en kombinasjon av folk fra den moderne middelklassen, og folk fra de forskjellige folkegruppene fra fortiden som har ankommet vår tid. Barcode/Bjørvika er et av de dyreste nabolagene i hele Oslo akkurat nå, her har det blitt til en ekte ghetto som selv får selskap av narkolangere som stammer fra 1800-tallet og som ikke liker at noen andre forsøker å tjene penger i det de anser som sitt område.   

Morsomme og solide hovedroller

Med Beforeigners får Broch spilt nok en rollefigur som sliter med indre demoner, men serieskaperne har funnet en god balanse mellom usympatisk og sympatisk, resultatet er at han fremstår som alt fra en hyggelig og morsom person til en uansvarlig drittsekk. Et kameratskap han utvikler til sin nabo fra vikingtiden (Mikkel Bratt Silset), og ikke minst til hans nye partner, vil nok også falle i god smak hos veldig mange.

Bjørnstad og Skodvin skriver best materiale til Alfhildr, her fremheves flere sider av hennes personligheter gjennom seriens innledende episoder, på en måte som kler Kosonens skuespill. Både de komiske og rare sidene ved rollefiguren til de mer dramatiske og sårbare sidene (spesielt i form av hennes forhold med en venn fra vikingtiden) kommer godt frem.

Beforeigners. Foto: HBO Nordic
Beforeigners. Foto: HBO Nordic

Det mellommenneskelige forholdets utvikling fra et delvis ampert og motvillig partnerskap, til et vennskap der serien har det gøy med deres ulike personligheter, er godt utført. Dette fortsetter gjennom sesongen når Lars og Alfhildr både må stole mer på hverandre i det sakens omfang vokser, men også hvordan de har nærmest uviktige konflikter med andre på kontoret i Oslopolitiet. 

Flere gode biroller

Konseptet med to hovedroller med bakgrunn fra hver sin verden er et klokt valg av serieskaperne, både for handlingen og dialogens skyld, men også hvordan det gir tid og plass til andre enn de som har sin tilknytninger til saken som etterforskes. Serieskaperne viser med det at de ønsker å få universet til å virke både levende og interessant, eksempelvis når selv et sideplott om en mann som jobber som matbud (Stig Henrik Hoff) blir både overraskende engasjerende og underholdende. 

Her er det biroller gode nok til at de kunne lede egne serier og fint kunne fått økt fokus. Jeg nevner i fleng: En duo i havnepolitiet i Oslo som kjenner Lars fra før (Morten Skartveit fra Heimebane og den alltids karismatiske Odd-Magnus Williamson), en kvinnelige journalist fra 1800-tallet (Veslemøy Mørkrid, Okkupert) som er perfekt til å irritere Harald Eriksen (Stig Amdam, Skjelvet), sjefen til Lars og Alfhildur i politiet med sitat som “Jeg har holdt på med journalistikk siden 1870-årene, så helt fersk er jeg ikke”, 1800-talls mannen Gregers (Kyrre Haugen Sydness, Det Tredje Øyet) som ikke helt klarer å legge sønnens døsfall bak seg, den nye partneren til Marie (Agnes Kittelsen), eks-kona til Lars, og til slutt Alfhildrs venn Urd (Ágústa Eva Erlendsdottir, Bjarnfreðarson) som er skrevet usedvanlig bra.

Også mindre roller som gir mersmak er Jóhannes Haukur Jóhannesson (Game of Thrones), Elli Harboe (Thelma) og andre kjente nordmenn som dukker opp i senere episoder (som vi lar forbli en overraskelse).

En unik norsk serie

Med både Beforeigners og Gösta har HBO Nordic levert to skandinaviske serier med kreative, rare og underholdende sider vi ikke tidligere har sett innenfor skandinavisk TV-drama. Etter Lilyhammer var ikke Bjørnstad og Skodvin nødvendigvis det jeg så for meg som et førstevalg til å lage en dramaserie som faller innunder ulike sjangere som krim, satire og science fiction, selv om de med Roeng tidvis traff med noen gode poeng om norsk kommunepolitikk. Her er det godt å se at mine egne forventninger ble bragt til skamme, for dette var en positiv overraskelse.  

For krimserie å være skiller den seg ut som noe av det mest originale vi har sett fra norsk hold, selv om det i seriens første episoder kanskje spilles i overkant mye på den sjangeren, men balansen blir bedre fra tredje episode av. Det hjelper også veldig at serien aldri har noen dødpunkt og leverer gjennomgående god underholdning fra start til slutt.

Mer av dette! 

Første episode av Beforeigners kommer 21. August på HBO Nordic. En ny episode blir tilgjengelig hver onsdag. 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here