HjemAnmeldelserF1: Drive to Survive Sesong 4

F1: Drive to Survive Sesong 4

I fjor skrev jeg at Netflix’ F1: Drive to Survive hadde gjort meg til blodfan av Formula One. Spenningen, det politiske dramaet, action og sportsmentaliteten var som dop. Jeg så 3 sesonger i 1 jafs, og har ventet på sesong 4 siden. Endelig er den her!

F1: Drive to survive sesong 4
(Foto: Imgflip.com)

Jeg prøvde å se på det faktiske F1. Det var ikke det samme. Kanskje det ble litt som å lese om romertiden istedenfor å se Astrix og Obelix? Det manglet den syke råskapen, svetten, tårene, sabotasjen. Alt man får når man klistres tett opp i ansiktet på førerne, når man hører hva trenerne hvisker om, når man sniker seg inn på pauserommet og ser adrenalinet pumpe i årene til sinte førere som slår i veggen. Man må nært. Så nært som kun Netflix sin F1: Drive to Survive får deg. Jeg er klar for blod! Er du?

Klipp: Netflix

Som jeg sa sist: I Formula One er lagkameraten din største konkurrent. Andre plass er første taper. Det eneste yrket kulere en dette må være astronaut. Og det er av banen det virkelige spillet begynner og utfallet av racet bestemmes. Det er nervepirrende. Herlig. Fascinerende. Det.Er.Saftig. Og det er saftig på grunn av hvor nært på Netflix får oss med F1: Drive to Survive. Slikt som dette ser man ikke på TV-programmet:

Klipp: Netflix

De treffer hverandre, hjul flyr veggimellom, Carlos Sainz sin bil hives i luften så den spinner over hodet på Ricciardo, Bottas treffer veggen, det brenner i bremsene til LeClerc, banen er våt, Hamilton mister kontroll, det ryker i Lorenzo sin motor, det er oljesøl og bildeler strødd alle veier. Dette er en sport hvor du kan dø, hver gang du setter deg i bilen. Formula One er en helt syk ekstremsport. Det må være noe animalsk som slår inn når jeg setter meg for å se på. Som å hoppe i fallskjerm eller sette utfor en bratt bakke med pinner på bena. Tanken på at det kan gå så gale. Det er pirrende…… Det har nok noe med følelsen av å overvinne både avgrunnen og egne mentale ‘bremser’.

F1: Drive to survive sesong 4
Når du bøyer hodet i siste sekund, og finner hjulmerker på hjelmen etterpå….. da har ting gått litt langt? Foto: Netflix

Sesong 4 skuffer ikke. Netflix har gjort en fantastisk jobb! Det er drama og action, og jeg må faktisk krone denne sesongen som den mest nervepirrende sesongen til dato! Og det er heftige påstander når vi i sesong 3 ikke kunne se verken bil eller fører på grunn av hvor mye flammer den sto i. Jeg trodde ikke det gikk å toppe forgående sesonger, men herre gud, det gikk. På toppen av listene står de gamle ulvene, klare til å sluke de mange nye unge kamikaze kaninene som prøver seg på podiumet i én saftig jafs. Hvem står kronet som kongen på haugen etter 10 episoder og 23 sinnssyke race?

Ikke gå glipp av sesong 4 av F1: Drive to Survive på Netflix.