HjemArtikkelserierAnbefalingerF1: Drive to Survive har gjort meg til blodfan.

F1: Drive to Survive har gjort meg til blodfan.

Annonse

Formula One er kanskje sporten mest tettpakket med action man kan finne. Og serien F1: Drive to Survive leverer. Er det noe kulere enn å kunne si «I am a Formula One Driver»? Det måtte i så fall vært astronaut. Men det vi ikke ser når sporten vises på TV er alt det som skjer bak kulissene. De kaller det dokumentar, jeg sier Realty-tv på sitt mest skitne. Netflix har fått tilgang til førerne, sjefene, mekanikerne, verkstedene, you name it.

Og resultatet er saftig.

Politisk Drama?

Det er SÅ mye mer til denne sporten enn det vi ser på skjermen. Det er av banen de virkelig store intrigene som former løpet skjer, og serien fanger all den lidenskapen, svetten og tårene i en komprimert pakke episoder jeg ikke kan få nok av.

Hvorfor kjørte Ferrari så utrolig fort, men plutselig halvveis gjennom sesongen hadde et lukket møte med FIA, for så å plutselig ligge sist i hvert løp? Var det noe med bilene? Hvorfor vil ingen kommentere? Har dette noe med hvorfor Sebastian Vettel bestemte seg å forlate Ferrari etter 5 år med dem? Og hvem tipset om dette til FIA?

Hvorfor fikk Lewis Hamilton plutselig straff for en handling han har gjort mange ganger før, bare 30 min etter at Red Bull tok en liten tur innom FIA, som tapte ham førsteplassen og Red Bulls egen fører vant? Hvorfor mistet en utrolig god fører plassen sin på et lag som nettopp fikk ny sponsor? Kan det ha noe med at sønnen til denne sponsoren er rallyfører?

Det skjer så mye politikk og drama, det er nervepirrende og herlig.

Sport?

Lagsport er ikke akkurat ordet å bruke i F1. Hvert lag har to personer… Det er vel så nært vi kommer. Her er virkelig lag’kammeraten’ din største konkurrent. Hvorfor ble en fører fortalt å stoppe for dekkskifte, alt for tidlig en runde, slik at lagkameraten kom inn foran ham på podiumet? Var det en feilkalkulering, eller fordi han nettopp gav beskjed om at neste sesong bytter han til McLaren?

Hvorfor nektet Valtteri Bottas å slippe Lewis Hamilton forbi, i akkurat det løpet Hamilton skulle slå en av de store rekordene til Michael Schumacher? Kanskje fordi sjefen deres tidligere roste Bottas stort for å være en så god støttespiller? Eller rett og slett, som han sier selv: «Om du ikke vil vinne, hvorfor er du her?» Andreplass etter andreplass, alltid på podium, uten pokal, er det godt nok? Bedre enn siste plass? I F1 er absolutt andre plass første taper. Det er fascinerende at andre feirer 4. plass, mens i båsen ved siden står «Mr 2. plass», med sur smak i munnen.

Man blir kjent med førerne og teamlederne’s motivasjoner, håp og rivaliseringer, som virkelig setter spissen på det faktiske løpet.

Foto: Clive Rose

Action Thriller?

De treffer hverandre, hjul flyr av, Carlos Sainz sin bil hives i luften så den spinner over hodet på Ricciardo, de treffer veggen, det brenner i bremsene til Saintz, banen er våt, det ryker i en motor, det er oljesøl og bildeler strødd alle veier. Dette er en sport der du potensielt kan dø, hver gang du setter deg i bilen… Sjansene er høy og førerne sier titt og ofte at «Jeg gjør alt jeg må for å være raskest, jeg er ikke redd for å dø». Det er sykt at man må slå seg til ro med å miste livet for en sport.

Det er så mye fart, så harde støt. Når førerne i tillegg saboterer hverandre med vilje, så har vi action høyt over hodet. På og av banen. Mekanikerne jobber på spreng for å fikse og lappe og lime, motivatorer og sjefer jobber med førerne, eller imot, fans heier og journalister pirker i sår.

For dette er lidenskapelige menn, hele gjengen, hvor blodet løper like varmt som motoren. Det er fiendskap og intriger over hele banen. Og jeg elsker det.

Se F1: Drive to Survive sesong 1-3 på Netflix.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

Annonse
X
X
X