Zack Snyder’s Justice League viser at film kan bli best på strømming

-

Annonse
Zack Snyder's Justice League

Regissør Zack Snyder leverer en brutal filmopplevelse som mer enn innfrir forventningene. Dette er en langt bedre film enn kinoutgaven fra 2017. Det tvinger frem et betimelig spørsmål: Er film nå best på strømming?

Snyders visjon

Snyders retur for å fullføre filmen han overlot til Joss Whedon å fullføre, den er så absolutt en triumf. Zack Snyder’s Justice League går nok ned i historiebøkene som en av de beste og mest særegne superheltfilmene, takket være form og dens tragisk kontekst. Vi har nok aldri før sett en blockbuster-film med et slikt personlig preg. Vi kan takke strømme-mediet for det.

Justice League samlet, slik Zack Snyder opprinnelig ønsket. Her er mye forandret fra kinoutgaven. Foto: HBO Nordic.

Bakteppet er trist som faen. Snyder mistet sin datter og fikk aldri fullført kinoversjonen fra 2017. Joss Whedon overtok den gang og valgte å gå i en helt annen retning, hvor det meste av hva Snyder spilte inn ble forkastet. Når Snyder ble gitt muligheten å fullføre filmen i tråd med sin visjon er det derfor blitt en helt ny film. 

Ville aldri blitt utgitt på kino

Strømming skaper mulighet som kinomediet sjeldent tilbyr: En lang, episk fortelling fylt med nyanser fra en regissør som er gitt frie tøyler. Det er ikke kun mangel på mulighet som gjør dette, det er selskapenes mangel på vilje. Hensynet til billettsalg veier tyngst i kinomediet. Dette er noe så sjeldent som en superheltfilm med høyeste aldersgrense, og en spilletid som overgår selv Ringenes Herre. Sluttresultatet er ulikt noe annet sjangeren har bydd på.

Er strømming filmens fremtid? Det er et relevant spørsmål.

For der hvor kinofilmer klippes med motorsag for å presse inn flest mulig visninger i løpet av kinoens åpningstid – med en ungdomsvennlig innpakning for å sikre større nedslagsfelt (og flere solgte billetter) – unngår Snyder med strømmetjenester det dilemmaet. Kun rundt en times materiale fra kinoutgaven er blitt beholdt, hvor alt som erstatteren Joss Whedon filmet er blitt vraket. 

Godt er det. Dette er en film som åpenbart betyr mye for Snyder, det er også et etter-arbeid som preges av hans personlige tragedie.

En endret visjon?

Dette er nok en endret visjon også fra Snyder. For han kom tilbake for å fullføre som en mann som har gjennomgått enhver fars verste mareritt. Det er spor etter dette i filmen. I så måte vil vi nok aldri se filmen Snyder planla for 2017, for Snyder er nok blitt en endret mann. Det gjør ikke noe. Dette er en film som er så mye mer enn ren virkelighetsflukt.

Bruce Wayne (Ben Affleck) og Diana Prince (Gal Gadot) er de minst prominente heltene i denne filmen, men filmens lengde gir de likevel mye tid på skjermen. Foto: HBO Nordic

Sorg, sinne og savn setter sitt preg i en Zack Snyder’s Justice League, hvor vi følger superhelter som går gjennom flere lag av personlig tragedie. Det er ikke utenkelig at det fokus på superheltenes forhold til foreldrene er viet enda mer tid, fordi det er mye kvalitet å spore på personlige plan i en film som ellers har en overhengende historie som er et kjedelig gjenbruk. 

For la oss ta unna filmens åpenbare svakhet. Det er intet nytt med en superskurk som ønsker å ta over universet. Nok en gang er jorden universets navle, med et hemmelig våpen som skurken er på jakt etter. Batman samler verdens mektigste for å stå imot den ytre trusselen han er overbevist om er på vei, nå som Supermann er død. Darkseid, som dukker opp i noen scener, er i det store og hele en kjedelig skurk all den tid det gis lite bakgrunnshistorie. Dette har vi sett før, mange ganger, og er det som trekker litt ned i en film som ellers er en fire timer lang triumfferd. 

Steppenwolf, Darkseids utsending, er derimot en tragisk figur som gir en interessant antagonist. En svært treffende beskrivelse som “fortapt mellomleder” (ekstern lenke) gjør at han er lettere å relatere seg til enn i kinoversjonen. Det er noe nitrist over hans digitalmøter med sjefene som gir en god faen i hans harde arbeid for å tilfredsstille Darkseid. 

Rene digitalskapninger begynner å bli trettsomt å følge, men Steppenwolf fungerer overraskende bra som en tragisk mellomleder. Foto: HBO Nordic

Zack Snyder er en visjonær som veksler mellom det nærmest pretensiøse og det prepubertale, som om han aldri helt vet hvor han hører hjemme. Han fremstår i så måte like identitetsforvirret som mange mannfolk i moderne tid, og det gjør denne berg-og-dalbanen til en ekstra godbit. Det er så nær å bli for mye, men han holder det på riktig side av grensen.

Det er vakre og dypsindige utsnitt med en fargepalett preget av mørke, akkompagnert med sorgtung musikk som treffer godt. En scene med Lois Lane, hvor Nick Cave and The Bad Seeds-låten Distant Sky går til angrep på tårekanalene.

En sterk kontrast til brutale actionsekvenser som nok er valgt mer fordi det virker “kult” og “tøft”, hvor det utover filmen går fra realistisk preget Wonder Woman-sekvens til mer og mer digitalt rør som minner om dataspill. 

Jeg liker filmen klart best i dens rolige scener, men lar meg selvfølgelig forbløffe over de absurde actionsekvensene – hvor hver helt gis et guddommelig visuelt preg.

Far-sønn forholdet som er filmens hjerte

Cyborg (Ray Fisher) gis mest å spille på i en film som primært handler om et ødelagt far-sønn forhold. Foto: HBO Nordic

Dette er Cyborgs film, en helt som ble skamklipt i kinoutgaven. Hans ferd fra tragedie til å finne selvtillit og akseptere seg selv er blant filmens høydepunkt. Videre fortsetter Snyders fascinasjon med å sette spørsmålstegn ved om en mektig helt som Supermann egentlig er til planetens beste. Det oppstår et dilemma når muligheten oppstår og heltene kan hente Supermann tilbake fra de døde.

Hva om han ikke er den samme gode personen som forlot dem? Det ligger et budskap her om viktigheten av kjærlighet, positive mennesker rundt deg som inspirerer til å bli den beste utgaven av seg selv. Det gjør Lois Lane til filmens viktigste person.  

Et kjærkomment tillegg er også en Batman fylt med sjeldent håp, mens The Flash og Aquaman gis flere lag og scener som gjør det lettere å bli glad i de. I all filmens dysterhet er det slik håp, kjærligheten mellom Clark og Lois og farskjærligheten den angrende Silas Stone har for sin sønn som treffer en nerve. 

Fire timer lang, filmet for IMAX

Filmens tempo minner mer om en TV-serie. Det var også planen å gjøre filmen om til miniserie, men juridisk oppstod det utfordringer med kontraktene til alle involverte. Dermed ble det en fire timer lang film med seks kapitler. Det er for min del uproblematisk og går nok raskt unna for alle seriefrelste, men blir sikkert noe i lengste laget for de som foretrekker filmer på maks et par timer. 

Et vidvinkel-format ville bety at slike utsnitt ville ha kuttet vekk bildet i toppen og bunnen. Foto: HBO Nordic

Således blir nok også valget om å vise filmen i 4:3-format et som ikke alle vil forstå seg på. Forklaringen på dette er at filmen ble spilt inn slik med hensikt å fylle et helt IMAX-lerret. For å unngå å croppe utsnittet for å gi den widescreen-behandlingen er det valgt å ivareta hele bildet. Uvant, men dette var glemt i løpet av få minutter. Jeg tror det er til filmens fordel.

Selv så jeg den to ganger i løpet av to dager. Den ble enda bedre med andregangsvisning, selv om det er nok å sette fingeren på når en enkeltperson er gitt så mye kreativ frihet. Det gir den personlig preg og er å foretrekke fremfor steriliseringsprosessen som vanligvis gjøres i storfilmer. 

Zack Snyder’s Justice League er en film for historiebøkene. Like mye for sin uvanlige og tragiske kontekst, som dens unike formspråk. Dette er også pionerarbeid som kan fortelle oss litt om hva vi kan forvente av fremtidens filmer, skapt primært for strømmetjenester fremfor kino. Det blir en ferd som skal bli interessant å følge.

2021tor18mar09:00PremiereZack Snyder`s Justice LeaugeHBO NordicSjanger:Action,Science Fiction,Spenning,Superhelt

Relevante nyheter

Ukens serie og sesongpremierer uke 24, 2021

To nye Viaplay-serier er blant ukens høydepunkt på TV og strømming.

Månedens nye serier, sesonger og episoder (juni 2021)

Et 50-talls antall serier er ute med nye episoder i juni, her finner du oversikten. Den oppdateres daglig.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

SERIEÅRET 2021

Annonse

Nytt i 2021For de som jakter nye favoritter
Fra seriedatabasen

Discovery+
0
Ferske episoder ute

Nach

Viaplay
8.5
Ferske episoder ute

Pørni

NRK TV
7.0
Ferske episoder ute

Grace

X
X
X