HBO Nordic og Dplay er (snart) «død». Lenge leve HBO Max og Discovery+!
Nå satses det med samlet global profil
Neida, rent formelt er det snakk om nytt navn og global omstrukturering, såkalt «rebranding» for å samsvare med selskapenes internasjonale satsing. Du vil fortsatt få tilgang til det samme innholdet, i tillegg til mye mer.
Tidligere i høst gjorde Paramount+ det samme med å melde at de blir … Paramount+ fra nyåret. Som i realiteten mer var amerikanske CBS All Access som omstruktureres til Paramount+, et navn som her i Norge er blitt anvendt noen år.
HBO Nordic blir til HBO Max i 2021

Det lå i kortene at HBO Nordic skal bli til HBO Max. Den nye strømmetjenesten er nå bekreftet å komme til Norge i siste halvdel av 2021 og der kan du forvente deg en oase av innhold.
Lenge har HBO Max’ internasjonale planer vært noe diffuse, fra å være snakket om en global satsing til å melde at de lokale satsingene skulle forbli. Nå er det altså avklart og valget ga seg selv.
Skal AT&T, som eier HBO Max, bli en reell konkurrent til Amazon Prime Video, Netflix og Disney+ må de samle innholdet sitt et sted. HBO Nordic har begynt å blø innhold nå til konkurrenter, blant annet nevnte Paramount+ som nå beholder kommende Showtime-serier (og eldre avsluttede) for seg selv.
Dplay blir til Discovery+

Det samme er ståa for Dplay, en strømmetjeneste som jeg opplever at sliter med å konkurrere med de øvrige nordiske aktørene. Nå satses det på å bli den fremste strømmetjenesten for ikke-manusbasert innhold (reality, dokumentarer, underholdningsprogrammer, sport og mer).
Også dette har lagt i kortene, Discovery kjøpte TVNorge i 2012 og det har vært vanskelig helt å se hvordan de aktet å ta opp konkurransen med TV 2 Sumo, Viaplay og de store internasjonale aktørene med lokalpregede Dplay.
Det har også vært utskiftninger i ledelsen, tidligere i år meldte TVNorge-sjef Tine Austvoll Jensen overgang til Google, hun tok i sin tid over for mangeårig TVNorge-sjef Harald Strømme som trakk seg ut i 2017 (og nå satser på blant annet E-sport).
Nå ble mye raskt snudd på hodet av Netflix sin offensive satsing tidlig i forrige tiår, vi begynner å se sluttresultatet av at de etablerte aktørene tilpasset seg de siste årene.
Med Discovery+ blir det mer muskler også der, så får vi se hvordan dette på sikt påvirker lokalt produsert innhold – ikke minst det manusbaserte som Hvite gutter og Neste sommer. 2021 bør i det minste bety en betydelig sterkere og mer distinkt tjeneste.
Det nye strømmemarkedet
Dette betyr at 2021 blir året hvor vi får flere store internasjonale giganter å forholde oss til, i tillegg til et par nordiske.
- HBO Max (se serietilbud)
- NRK TV (se serietilbud)
- Netflix (se serietilbud)
- Viaplay (se serietilbud)
- TV 2 Sumo (se serietilbud)
- C More, som også eies av TV 2 Sumo (se serietilbud)
- Disney+ (se serietilbud)
- Discovery+ (se serietilbud)
- Apple TV+ (se serietilbud)
- Amazon Prime Video (se serietilbud)
- Paramount+ (se serietilbud)
Det er også samlepakker, som Strim, RiksTV og T-We, som vil tilby flere av tjenestene samlet. Facbook Watch og Youtube Premium har gitt opp de fleste seriesatsingene og årets nye strømmetjeneste Quibi overlevde knapt et halvt år før den ble lagt ned.
Hva nå Netflix?
Alt dette er grep for å jakte på Netflix. Netflix er den mest rendyrkede strømmetjenesten og har unngått forsinkelser med mange kokker, mye søl og gjerne en sjef eller tre som fortsatt tenker i baner av eldre medier som TV. Det har nok noe å si når sjefen kan sin AI.
Den realiteten blir en annen for Netflix i kommende år, noe de alt har fått merke med Disney+. Netflix har svart på utfordrerne med å gire opp egenproduksjoner, de har nå hundrevis av egenproduserte filmer og serier. Det tok få år.

Amazon Prime Video er fortsatt den med mest muskler, med sin sterke synergieffekt mellom ulike tjenester og en dyp lommebok. De opptrer med en nesten urovekkende ro og satser på færre storproduksjoner fremfor innholdsmengden Netflix bygger opp.
Av de mer lokale skiller kanskje Viaplay seg mest ut ved å være en nordisk strømmetjeneste som satser internasjonalt i stadig flere nye land (den nye serien Professionals må sees i sammenheng med slik satsing).
Den nye aktørene er strengt talt de eldste – med et film- og seriebibliotek som er flere tiår gammelt (i tillegg til nye filmer og serier). Dette har inntil nå vært «leaset» ut til seere via blant annet Netflix, men nå blir det en annen hverdag for både kunder og strømmetjenester.
For forbrukerne er den viktigste gevinsten at vi nok får tilgang til betydelig mer innhold de neste årene. Så blir det valgets kvaler med flere nye aktører å navigere mellom.
Les også: Da vi snakket med Netflix-grunnleggeren i 2013
Les mer
- Vraker HBO Nordic – ruller ut HBO Max i 2021 (Kampanje)
- HBO Max kommer til Norge (dinside)
- HBO Nordic blir til HBO Max i 2021 (tek.no)
- Kvitter seg med Dplay-navnet – ruller ut Discovery+ globalt (Kampanje)