Netflix er fortsatt best i klassen blant strømmetjenestene, men konkurrentene tar innpå.

Strømmetesten

Serienytt har testet strømmetjenestene, med særlig vekt på forbruker-rettigheter og designløsninger. Dette er også gjort i samarbeid med TV 2 Hjelper deg (se innslag). I første omgang kommer test av Netflix, HBO Nordic, Apple TV+ og Amazon Prime Video, test av øvrige kommer på nyåret.

En vaskeekte strømmetjeneste som er under press

Netflix har for lengst erobret norske hjem. Tjenesten forblir også den beste, selv om konkurransen tetner til.

Netflix var først ute og fikk seg raskt en posisjon hvor de i økende grad kunne utfordre det etablerte. Når de gamle TV-konkurrentene nå er blitt deres nye strømmekonkurrenter er det brått blitt en tøffere hverdag for Netflix, spørsmålet blir om tjenesten fristes til å fire litt på sine standhaftige prinsipper for å beholde posisjonen.

Noe av det beste med Netflix er at de kun driver med strømming. Det gjør det enklere for selskapet å fokusere på å lage en best mulig tjeneste og ikke ta andre hensyn. Netflix har også vært ganske så nådeløs med å ta opp kampen for sine brukere, blant annet mot kinobransjen som forsøker å diktere når og hvor Netflix først skal slippe sine egne filmer.

Selskapet ga kinobransjen en real langfinger med beskjed om at deres hensyn var dets brukere og ikke lommebøkene til kinobransjen.

Et lite varsko der er at Netflix ga litt etter overfor kinobransjen for første gang i år, hvor blant annet The Irishman først ble tilgjengelig på kino. Selv om det kun er snakk om noen få dager, strider det med prinsippene om at du skal få se filmer og serier når du vil og hvor du vil.

Stor økning i eksklusivt innhold

Netflix er i en klasse for seg hva gjelder mengden nytt innhold. De brukte anslagsvis 140 milliarder kroner i 2019 på slikt. Det er ellevilt.

Annonse

I 2012 kom det fire Netflix-originaler, de øvrige hundrevis av serier var lisensiert fra andre aktører. Stort sett var det serier som ble tilgjengelig både måneder og år etter at de først ble vist på sine respektive TV-kanaler i USA.

Brukerdata var nok viktig faktor for at Netflix reddet Lucifer fra kansellering. Foto: Netflix

Hopp frem syv år: I 2019 har Netflix kommet med over 100 nye originalserier og har minst like mange som var ute med ny sesong. Antall nye Netflix-filmer er også rundt 100.

Det er en absurd mengde nytt innhold som er eksklusivt på Netflix. Tjenesten har med det beveget seg mer vekk fra å være avhengig av andres serier, som også ofte kommer langt senere på Netflix (selv om serier som Homeland og Outlander fortsatt utgjør populært «gammelt» innhold, fordi du først ser de to seriene på henholdsvis TV 2 og Viaplay).

Det er også et godt tilsvar til alle som er bekymret for at Netflix skal miste mye godt innhold fra andre selskap (som Disney, som kommer med sin egen Disney+). Variasjonen her er stor både i sjanger, aldersgrenser og språk. Det skal godt gjøres å ikke finne serier og filmer som faller i smak. Nykommere som Disney+ og Apple TV+ har et langt smalere fokus og blir mer et supplement enn en erstatning.

De siste måneders nyheter om at Friends forsvinner og at Disney trekker ut innholdet er mer krisemaksimering enn en real trussel for Netflix. Strømmetjenesten har forberedt seg godt, med populære serier som Stranger Things og Narcos-seriene.

Det er en god miks av publikumsfavoritter og serier som sanker inn prestisjetunge priser, blant annet har HBO nå fått tøff konkurranse om å være mestvinnende innen Emmy og det er nettopp jakten på Oscar og ønske om å delta på prestisjetunge filmfestivaler som gjør at Netflix er mer tilbøyelig overfor den mektige kinobransjen.

The Witcher-hovedpersonen Geralt. Foto: Netflix
The Witcher satser på å ta over tronen etter Game of Thrones som den store fantasy-produksjonen. Foto: Netflix

Med årets nykommere som kommende The Witcher og den norske suksessen Hjem til jul har også Netflix bekreftet at de fortsatt er å regne med, både hva gjelder storslagne globale serier eller de mer lokal-fokuserte produksjonene.

God tilgjengelighet

Netflix er tilgjengelig på de fleste plattformer og brukervennligheten er generelt god. Det skal mye til for å oppleve problemer med å få spilt av innhold. Godt er det at Netflix har svart på konkurrentene som begynte å tilby nedlasting av innhold (i starten avfeide Netflix dette som unødvendig før de kom på bedre tanker), de siste årene er også dette blitt mulig.

Selve navigeringen i både app og nettutgaven har derimot noen begrensninger. Det vises fortsatt veldig mye som ikke er relevant og det er smått banalt hvor vanskelig det skal være å bare vise noe i en sjanger fra A-Å eller fordelt på år.

Hjem til jul Johanne: Foto: Netflix
Netflix er en av få tjenester hvor et søk som «norsk innhold» faktisk gir relevante treff, selv om det på andre søk (som Disney) gir litt mer merkelige resultat som heller fremmer Netflix-originaler: Foto: Netflix

De siste par årene oppleves det også at Netflix-originaler i økende grad fremmes, det blir litt «masete» når innhold som Netflix-algoritmene helt åpenbart bør forstå jeg ikke bryr meg om likevel dominerer grensesnittet.

Med alt det kommende innholdet er det godt å se at det nå er blitt enklere å se hva som kommer på Netflix, med egne oversikter over denne og neste uke i nettleserversjonen og en egen knapp i appen. Et lite minus er at det fortsatt mangler titler i kommende-oversikter, det er åpenbart blitt vanskelig selv for Netflix å ha full kontroll med så mye nytt ramlende inn på tjenesten.

En svakhet er at Netflix fortsatt er besatt på at du skal se innholdet i Netflix sin avspiller. Derfor nekter også tjenesten å enkelt la deg spille av titler i andre tjenester, slik som Apple TV eller T-We, hvor tjenesten er tilgjengelig men hvor du da sendes inn i Netflix-avspilleren. Det er milevis unna hvordan Youtube eksempelvis åpner for at du kan se innholdet nesten over alt, eller tilgjengeligheten til HBO Nordic.

I noen tilfeller kan det være gode grunner til det (spesielt om det er tekniske bekymringer, hensyn til personvern eller om det blir dyrt), men ofte mistenker jeg at det her primært handler om å verne om den verdifulle innsikten i brukervaner. Dette er verdifull data for strømmetjenestene.

Svak på åpenhet og null direktesendt innhold

For der er vi inne på min største hemsko med Netflix: Hemmelighold rundt hva vi faktisk liker å se. Med få unntak nekter Netflix å gi innsikt i hva som er populært. Bortforklaringene fra ledelsen grenser til det banale, resultatet er at både viktig mediehistorie forblir bar lås og slå og både brukere, skuespillere og produsenter nektes gjerne direkte innsyn til hva som er populært eller ei (som kan være viktig i enhver lønnsforhandling eller å ha kunnskap om egen markedsverdi).

For å sette det på spissen: Netflix vet trolig hvilke skuespillere du foretrekker. De vet hva som er populært i Hordaland kontra Oslo. Det gjør at de vet hvilke manus de skal jakte på, hvor stor verdi det er å sikre seg signaturen til Eddie Murphy og hvor lang en episode bør være for publikum i Brasil kontra Italia.

Søker jeg på Breaking Bad i Netflix får jeg opp bilde av denne birollen (som for øvrig er min favoritt i Breaking Bad). Søker min bedre halvdel kommer det opp bilde av Walter White. Å vite hvorfor algoritmene gjør slike vuderinger hadde vært kjekt å vite. Foto: AMC

Selv mater Netflix den statistikken inn i egen maskinlæring og sitter på skremmende mye data om hvordan du og jeg bruker tjenesten og hva vi liker. Det er viktig informasjon for å personliggjøre grensesnittet, samtidig er det litt betenkelig at selv bilder på det du søker opp vil variere ut fra hvem du er. Nå er ikke Netflix alene om dette, men jeg skulle gjerne sett at en ledende aktør gjorde det litt enklere å se hva som faktisk logges av persondata og mine seervaner – og ikke minst hva det brukes til.

Netflix lærer mye informasjon om hvem du er basert på hva du ser. Da er det viktig at personvervnet ivaretas, her har varsellamper begynt å gå av.

Det mangler også alt av direktesendt innhold, Netflix er ikke tjenesten for deg som liker nyheter eller sport. Med det unngår også Netflix innholdet som er mest krevende å strømme, og de problemene som tidvis rir eksempelvis TV 2 Sumo som en mare under store sportsbegivenheter. Samtidig gjør det tjenesten mer utsatt til konkurransen fra Amazon Prime Video, som i økende grad eksperimenterer med sportssendinger – og det til en langt lavere pris.

Konklusjon: Best i klassen

Innsigelsene er likevel mer på det prinsipielle plan, i det store og hele fortsetter Netflix å sette standarden. Med ulike prispakker er det også enklere å betale for det som er aktuelt for deg, eksempelvis om du primært ser på mobiltelefon kan basispakken til 89,- kroner holde. Men for familier er premiumpakken den som gir mest for pengene, og gir også mulighet for å se endel av innholdet i nydelig 4K.


Utvalge Netflix-anbefalinger


Oversikter:

Se hva som kommer på Netflix

Netflix har til enhver tid nærmere 100 nye serier på vei. Her finner du oversikten.

AnnonseSe Outlander og The Blacklist først på Viaplay. Klikk her for å se!
Anmeldelse
Basisabonnementet
Standardabonnementet
Premiumabonnementet