Seks år etter at Breaking Bad tok slutt har vi fått desserten i form av en to timer lang film som leverer akkurat som forventet – hverken mer eller mindre. Filmen tilfører lite nytt, men det er heller ikke slik at verden går under av dette supplementet til en av tidenes beste TV-serier.

Hva skjedde i dagene etter Breaking Bad-slutten?

Filmen tar opp tråden rett etter der hvor serien avsluttet historien i 2013. Det handler utelukkende om Jesse Pinkman, en mann i 20-årene som spilles av en Aaron Paul som er blitt 40 år gammel.

Synlig aldrede skuespillere er en utfordring for filmen, men i dette tilfellet fungerer det, for Paul ser yngre ut og i bedre form enn i den kortlevde serien The Path og blir også godt hjulpet av at Pinkman er såpass herjet av grusomhetene som ledet frem til Breaking Bad-slutten.

El Camino: A Breaking Bad Movie. Foto: Netflix

En endeløs rekke av små og merkverdige hinder

Jeg skal ikke avsløre nevneverdig av handlingen, annet enn at Pinkman i dagene etter at han unnslapp fangenskap forsøker å komme seg til Alaska. For å klare det må han overgå ulike hindere som er som hentet ut fra et Sierra adventure-spill fra 80-tallet. Det er en møysommelig og drøvtyggende affære gjennom to timer, som har nok av intense øyeblikk og et par minnerike western-inspirerte sekvenser.

Det er her filmens styrke er, all den tid handlingen er satt til dagene etter Breaking Bad-historien. Serieskaper Vince Gilligan står bak både manus og regi, han har ikke akkurat fornyet seg de siste årene og kjører på i sin sedvanlige stil.

Noe som for min del passer helt utmerket, for det ivaretar det gjenkjennelige visuelle språket fra serien. Pinkman er en jeg er dypt engasjert i og til tross for hans mange ugjerninger, ønsker jeg som seer at han skal nå sine mål og få litt sjelefred. Spenningen er om Gilligan akter å gi oss seere dette, slik som Breaking Bad-slutten ga håp om, eller om det her blir en tragisk slutt.

Litt mindre heldig er de mange tilbakeblikkene, som fungerer isolert som klipp aldri vist i serien, kombinert med å tilføre motivasjon og perspektiv på valgene Jesse foretar nå. Han må oppsøke minner fra fortiden for å komme seg fremover, som gir regissør et påskudd til å bringe tilbake ulike rollefigurer som døde i seriens løp, mens den i stor grad unngår rollefigurer som fortsatt er i live.

Ulempen er at tilbakeblikkene litt for ofte drar ned tempoet og rytmen, i tillegg til å dvele litt for mye i en marinade av nostalgi.

Nok av trivia å avdekke i ukene som kommer

Det er også småpirk som å selv måtte dikte opp hvorfor en rollefigur som Todd veide betydelig mer enn hva vi husker han gjorde, grunnet vektøkningen til skuespiller Jesse Plemons i årene etter serien (blant annet gjort for en rolle i Black Mass, en dyktig skuespiller som Plemons skyr få virkemidler for å gjøre en best mulig jobb).

Flere gamle kjente dukker opp i løpet av de to timene filmen varer. Foto: Netflix

Det skal sies et hinder for Jesse i sin fluktplan involverer å finne noe Todd har gjemt, og svaret på det og andre visuelle grep gjort av Gilligan indikerer både en humor og et fortellergrep dekket i flere lag som både anerkjenner vektøkningen og kanskje også en forklaring på hvorfor han kan ha veid mye mer, før Todd tydeligvis har tatt av igjen før finalen av Breaking Bad-serien. Det er en form for genialitet som kan gå over hodet på de fleste av oss – og som vi må til Twitter og pressen for å lese om i etterkant for å få med oss.

Som også var tilfellet med Breaking Bad, en serie gjort enda bedre av de mange skjulte gullkornene og trivia som er oppdaget gjerne årevis etter at en episode som ble sendt. I likhet med Jesse Pinkmans mange vanskelige gåter og hindere i denne filmen, håper jeg det er en god dose av slikt som også tilfører filmen noen nye lag i ukene og månedene som kommer.

Vil nok skuffe endel Breaking Bad-fans

Er filmen for alle Breaking Bad-fans? Nei, der vil jeg nok gi en advarsel til alle som på notorisk vis forakter serier som vender tilbake eller får nyversjon, eller om du var blant de som ikke likte de mer drøvtyggende aspektene ved serien (eller spin-off serien Better Call Saul). Du vil nok finne nok å irritere deg over at Netflix har kastet penger etter Gilligan og kompani for å dra inn abonnenter, i en film som vet å ta seg tid i hver bidige scene.

Selv tilhører jeg gruppen som fint lever med slike gjensyn. To timer i Breaking Bad-universet er bedre anvendt enn to timer av de meste annet på Netflix og øvrige strømmetjenester, selv i en tid hvor vi får rekordmange nye serier. Jesse Pinkman-epilogen innfridde, selv om den ikke overrasket, og det ville ikke vært meg imot å se mer av han ved en senere anledning også. Spesielt om den fantastiske serien Better Call Saul, som handler om Saul Goodman før hendelsene i Breakin Bad, setter flere scener til fremtiden.

Ikke minst gleder jeg meg til å se Aaron Paul i neste sesong av Westworld. Han har noen fantastiske scener i El Camino som viser hvor mye skuespilleren har vokst siden vi først så han i rollen som en ung jypling av en doplanger i 2008.

El Camino: A Breaking Bad Movie kan sees på Netflix.