Årets Emmy Awards går av stabelen i september og tirsdag ble vi servert de nominerte. Det var alt annet enn en forutsigbar affære.

Schitt’s-hva-for-noe?

Det store sjokket var serien Schitt’s Creek, som for sin fjerde sesong ble nominert som beste komiserie. Det er ikke det at serien er uten anseelse – den skrytes mye av blant sine fans og av kritikere som har sett serien – likevel kom dette veldig ut av det blå og gikk på bekostning av fjorårets nominerte serier som GLOW og black-ish.

Serien er kanadisk og den har vært fullstendig oversett gjennom tre sesonger. CBC-serien ble gjort tilgjengelig i USA gjennom TV-kanalen POP TV, som er samme kanal som tok den svenske Viaplay-serien Swedish Dicks over dammen.

Det var forøvrig Swedish Dicks-stjernen Peter Stormare som tipset meg om Schitt’s Creek da jeg intervjuet han for første gang i 2016 og spurte etter serietips, før det ante jeg ingenting om serien. Jeg fulgte aldri opp tipset, først og fremst fordi den ikke har vært tilgjengelig på strømmetjenester i Norge (men den er tilgjengelig på Netflix i andre regioner), men jeg skjønte alt den gang at serien var godt likt blant bransjefolk og har bitt meg merke i at den i økende grad er nevnt blant kritikere det siste året.

Den ser nå fristende ut, den gir litt Arrested Development-vibber.

At Emmy Awards her bidrar med å trekke frem ukjente kort er en litt kul og forholdsvis ny vri. Både Schitt’s Creek og Fleabag (kommer tilbake til den) vil nok nyte godt av oppmerksomheten.

For førstnevnte er det et paradoks at serien, som tidligere i år sendte sesong fem, vil bli avsluttet med sjette sesong.

Game of Thrones-dominansen langt større enn forventet

Hvis vi går fra sjokk til overraskelser kan nok Emmy-nominasjoner til Kit Harington og Emilia Clarke nevnes. Game of Thrones-nominasjoner i skuespillerkategorier har normalt vært forbehold Peter Dinklage (også nominert i år), at de to nå blir anerkjent viser hvor langt den tidligere så uglesette fantasy-sjangeren har kommet. De to skuespillerne er også beryktet for sitt enorme engasjement for serien.

Det kan bli Emmy-pris på Nikolaj Coster-Waldau, som konkurrerer mot Alfie Allen og Peter Dinklage. Foto: HBO Nordic

Emmy-juryen har også gitt en real langfinger til Game of Thrones-kritikerne, hvor over en million signerte opprop om at de ønsker en nyinnspilling av siste sesong med nytt manus og stormet til nettstedet IMDb for å dra ned karaktersnittet for seriens siste episoder. Flere fans var rasende, men bransjens egne fagfolk ser tydeligvis annerledes på det. Med svimlende 32 nominasjoner knuste fantasyserien den 25 år gamle rekorden til NYPD Blue (25 nominasjoner).

Det er ikke uventet at Game of Thrones får litt ekstra kjærlighet i sin siste sesong, slik har Emmy-juryen hatt for vane for å gjøre de siste årene. Men 32 nominasjoner var langt mer enn noen våget å håpe på.

Skuespillerne Nikolaj Coster-Waldau, Alfie Allen, Lena Headey, Maise Williams, Sophie Turner, Carice van Houten og Gwendoline Christie ble også nominert i år – selv om de alle, med unntak av Allen og Christie (hun er alltid bunnsolid), har levert sine sterkeste scener i tidligere sesonger.

Her har jeg nok et lite ønske om at Allen og spesielt Christie kan få anerkjennelse for arbeidet de har gjort. Emilia Clarke leverte også noen vanskelige og gode scener som krevde mye av skuespilleren. For Harington bør det bli i tøffeste laget målt opp mot alltid dyktige Sterling K. Brown og min personlige favoritt Bob Odenkirk.

Fra James Bond-rabalder til nominasjonsdryss: Fleabag inn i varmen

Litt overraskende, men ikke helt uventet, ble også Fleabag tatt inn i varmen. Fra 0 nominasjoner i første sesong til 11 nominasjoner i år. Serien har blitt strålende omtalt og stiller sterkt når avgjørelsen faller i september.

Fleabag kan du se på Amazon. Foto: BBC

Serien er skapt og regissert av Phoebe Waller-Bridge, som også har hovedrollen. Hun er også blitt involvert i den kommende James Bond-filmen, som skapte rabalder tidligere i uken da nyheten om at en kvinne ville overta som agent 007. Det var, ifølge Variety, Daniel Craig som krevde at hun ble bragt inn for å tilføre filmen nødvendig humor og stil.

Waller-Bridge, som også skapte Crashing og utviklet Killing Eve, er for alvor en av Hollywoods nye yndlinger og det vil overraske om serien hennes ikke sanker inn en håndfull av prisene den er nominert til.

Andre små overraskelser var Bodyguard, Pose og Succession i kategori for beste drama. Positivt å se, selv om det skal bemerkes at tre av 2018 nominerte serier ikke var kvalifisert til årets Emmy Awards og vil gjøre kampen tøffere neste år.

Av skuffelser kan det nevnes at hverken Cobra Kai, Better Things, GLOW eller Homecoming har fått noen form for Emmy-kjærlighet, men det var heller ikke høyst uventet.

Et siste rykk av HBO før tronskifte neste år?

HBO tok tilbake tronen som Netflix snappet fra de i 2018, men kan dette vare? HBO-serier mottok 137 nominasjoner mot Netflix sine 117. Men ser vi bak tallene så inkluderer de Game of Thrones og Veep, som til sammen sanket inn 41 nominasjoner. Legger vi til miniserien Chernobyl er vi oppe i 60 nominasjoner. I tillegg manglet Netflix to av sine sterkeste Emmy-kort, som først er aktuelle kandidater igjen til neste år.

Chernobyl sanket inn 19 nominasjoner. Foto: HBO Nordic

Det skal mye til for HBO å holde på den tronen neste år uten de tre seriene å lene seg til, da må høstens nykommer Watchmen og neste års sesong 3 av Westworld levere varene. I tillegg var ikke åpenbare kandidater som 2018-nominerte The Handmaid’s Tale (Hulu), The Crown (Netflix) og Stranger Things (Netflix) kvalifisert siden ny sesong ikke kom innen mai i år – dermed må de vente til neste år.

Selv om The Handmaid’s Tale ikke var kvalifisert til å bli vurdert i de fleste kategorier snappet den likevel med seg imponerende 11 nominasjoner for enkeltepisoder fra sesong 2, som ble sendt sent nok til å være kvalifisert.

Neste år vil The Handmaid’s Tale (avbildet), Stranger Things og The Crown ventelig gjøre det vanskeligere for HBO å holde på Emmy-tronen. Foto: Hulu

Amazon Prime Video er også på offensiven og doblet antall nominasjoner, nå er strømmetjenesten oppe i 47 og har en rekke storserier på vei.

Trenden tilsier at det i økende grad blir Netflix og Amazon Prime Video som vil ta større deler av kaken fremover. Det skal bli spennende å se hvordan nye aktører som Disney+ og Apple TV+ markerer seg og om HBO kan svare på den utfordringen uten sine to sterkeste Emmy-kort fra de siste årene. Kanskje kan HBO Max være nettopp det som gir de ammunisjon til å holde på fortet.

Mye er som forventet

Ellers var det mye som forventet. Åpenbaringen Chernobyl og kritikeryndlingen When They See Us sanket inn nominasjoner i flere prestisjetunge kategorier, Veep, Killing Eve, Barry og The Marvelous Maisel fortsetter å imponere juryen og Better Call Saul, som jeg forgudet i sin nyeste sesong, gis fortsatt kjærlighet. Fosse/Verdon er en sterk nykommer med 11 nominasjoner. Den har jeg enda ikke rukket å se, så nå er forventningene blitt enda litt større.

The Marvelous Mrs. Maisel er en yndling hos Emmy Awards også i år. Foto: Amazon

Annonsekanalene har i økende grad lite å stille opp med mot kabel-TV og strømming. Kun NBC, med sine 58 nominasjoner, henger noenlunde med i den kampen, på seriefronten er det først og fremst den glimrende This is Us som gjør de relevant i denne konteksten. Tommelfingerregelen er at kvaliteten ut fra kriteriene Emmy Awards ser etter er den som kommer der hvor seerne er villig til å betale for tilgang. Også kanaler som Showtime og FX Networks merker tilbakegang i antall nominasjoner, mens AMC – kanalen bak Breaking Bad og Mad Men – har kommet seg på bena igjen med 11 nominasjoner etter fjorårets fattige ene nominasjon.

Gjør Game of Thrones rent bord?

Hvordan dette ender får vi først vite i september. Ved første øyekast er det ikke like tøff og jevn konkurranse som enkelte tidligere år og alt ligger til rette for at Game of Thrones knuser nok en rekord. Det er et paradoks med tanke på at antallet serier aldri har vært høyere, men hvor det likevel er en håndfull få som stikker av med majoriteten av nominasjoner.

Oppgaven med å saumfare hundrevis av serier er nok blitt i overkant stor for de stemmeberettigete. Da hviler man seg på gamle kjente, studioenes intense kampanjer i forkant blir viktigere og enkelte serier – som Schitt’s Creek – kan ta år og dager før de oppdages og dras frem i Emmy-lyset.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here