Etter over en uke i fritt fall har Netflix vist muskler og er nå på vei opp igjen. Snart kan aksjekursen være på samme nivå som før den skuffende resultatrapporten for andre kvartal.

Aksjekursen har steget fra 308 dollar til 335 dollar på bare to dager (sjekk aksjekursen her), og med det ble den ni dager lange nedgangsperioden stoppet. Aksjen stod til 380 dollar i dagene før Netflix 17. juli avslørte at andre kvartal leverte skuffende resultater. Som et resultat stupte aksjens verdi.

Tar grep i India

Midtukes kunngjorde Netflix at de vil teste ut et nytt abonnement i folkerike India, som antas koste rundt 30-40 kroner. Abonnementet blir kun tilgjengelig på mobiltelefon og med lavere oppløsning enn de vanlige løsningene, men det er ventet at dette grepet vil sørge for en sterk økning av nye abonnenter da det gjør tjenesten mer konkurransedyktig. Det nye abonnentet vil bli testet ut til høsten.

I India viser analyser at det sjeldent brukes mer enn ca 50 kroner måneden på strømmetjenester, noe som gjorde at Netflix priset seg ut av markedet – hvor blant annet Amazon Prime Video tilbys langt billigere. En prisøkning i flere territorier antas å være medvirkende årsak til at Netflix ikke nådde målet om 5 millioner nye kunder i andre kvartal.

Dette grepet kan være en medvirkende årsak til at investeringsviljen nå er tilbake, i tillegg har Netflix for vane å stå imot fall i aksjekurs. Det varer sjeldent mange dager.

Den økte usikkerheten i sommer skyldes også de mange nye konkurrentene som lanseres det neste året. HBO Max, Disney+, Apple TV+ og en ny strømmetjeneste fra NBCUniversal vil ventelig spise markedsandeler. Netflix er enn så lenge soleklart størst både i USA og verden forøvrig målt i antall abonnenter, og passerte i andre kvartal 150 betalende kunder.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here