Annonse

Se storserien WISTING. Prøv Viaplay to uker gratis

Velkommen til Larvik hvor en seriemorder lever i skjul ved å ha stjelt en annen manns identitet. Hvem som helst kan altså vise seg å være en blondinejaktende drapsmann og det er opp til William Wisting å komme til bunns i det hele.

Det er kaldt og det er dødelig. Det et nok best å holde seg innendørs og kose seg med krimserien Wisting, som kan vise seg å bli en av vårens høydepunkt. Bare så synd vi ikke får alt servert i påskeferien.

Wisting er en effektiv krimserie pakket inn i et britisk krim-DNA. For seriefrelste er nok dette et velkomment (og påkostet) pusterom i en tid hvor det gjerne bakes inn litt vel mye i nyere serier av overambisiøse manusforfattere. Det er mer edruelighet enn pretensiøst jåleri i Wisting. Jeg har sett de fire første episodene og gir den en solid tommel opp for å ikke forsøke å være mer enn den er.

Britisk takt og tone, amerikanske etterforskere og norsk natur

Det mangler ikke på grandiost utgangspunkt for lille Norge. Et lik avdekkes i et snødekt landskap. Offeret er amerikansk involverer en av USAs mest ettersøkte seriemordere. For i USA er man glad i topplister og vi kan da ikke vie en slik historie til hvem som helst heller.

FBI settes på saken og pares opp med politietterforsker Wisting og hans team av forunderlige kolleger (først og fremst Wistings kollega, Hammer, spilt av Mads Ousdal) som operer i et aldeles nydelig hvitt landskap hvor norsk natur viser seg på sitt beste.

Wisting. Foto: Viaplay
Promobildet til Wisting mangler ikke på pompøs dramatikk. Foto: Viaplay

Parallelt med dette graver Williams datter, VG-journalisten Line Wisting (Thea Green Lundberg), i et dødsfall som illustrerer enshomhet (fordi ingen savnet han). Line gis like mye tid på skjermen som den eldre Wisting, men det blir sjeldent like interessant fordi historiens drivkraft preges av litt vel mange tilfeldigheter og øyeblikk som skapt for flisespikkerne å fråtse i.

Wistings nye sak og hverdag engasjerer derimot langt mer, uvirkelig som den er. Norsk hverdagskriminalitet kan tross alt ikke bære en krimserie. Eller? Vi får sedvanlige øyeblikk med kulturforskjeller som vektlegger norske perspektiv – men hvor det ofte er enklere å vie sympati til de amerikanske innvendingene.

For er det eksempelvis fornuftig å oppsøke en mistenkt seriemorder ubevæpnet? Tydeligvis helt ok ifølge norske rutiner. Dumme amerikanere som kan påpeke annet.

Solid håndverk

Dette er den første serien om William Wisting, men serien oppleves som en oppfølger. Kanskje fordi den baserer seg på senere bøker i bokserien om Wisting (skrevet av Jørn Lier Horst).

Sven Nordin er bunnsolid som William Wisting. Han minner litt om Michael Kitchens rollefigur Christopher Foyle fra Foyle’s War (som i min bok er den ultimate påskekrimserie). Litt mer ernergisk og ungdommelig, for dette er tross alt Sven Nordin. Mesteren i å se 20 år yngre ut enn han er.

William Wisting er lett å bli glad i. Foto: Viaplay

Wisting-seriens største styrke er nok dens mangel på store åpenbare svakheter. For blant norske dramaserier, spesielt innen krimsjangeren, har det vært normen at vi i selv de sterkeste seriene må finne oss i tilfeller som krever en real facepalm. Wisting er fri for dette og du må nok helst ha en indre flisespikker for å ødelegge denne opplevelsen (eventuelt være journalist siden seriens skildring av det miljøet garantert kommer til å tråkke på de samme tærne som Mammon i sin tid gjorde). I Wisting går det meste på skinner gjennom de fire episodene jeg har sett.

Klarer den det de resterende seks episodene og makter å overraske kan den trygt plasseres blant tidenes beste norske krimserier. Samtidig har jeg en sunn skepsis, for jeg mistenker jeg alt har løst saken og håper inderlig jeg ikke er såpass skarp (for det burde jeg ikke være). Det vil i så fall være skuffende. Samtidig er Larvik tydeligvis en liten by, for her er det den sedvanlige verdensrekorden i tilfeldigheter.

Gravejournalist Line Wisting undersøker et mistenkelig dødsfall. Samtidig jakter faren en seriemorder med en forkjærlighet for å myrde unge kvinner. Du behøver ikke være Poirot for å skjønne hva som står på spill her. Foto: Viaplay

Så er spørsmålet om de Dagbladet-rapporterte problemene i kulissene har fått for stor påvirkning på sluttproduktet i de resterende episodene, hvor det skjedde endringer i både personell og ambisjoner i jakten på å kutte utgifter.

Det merkes at dette er en Viaplay-serie og ikke et NRK-produkt, for den er fattig på formaninger og tematikkjakt – på godt og vondt. Blant annet er den er fri for dagens journalist-vennlig tematikk som serier bombarderes med i håp om å bli stemplet som progressiv og relevant (men som ofte er attpåklatter som gjentar amerikanske bragder. Med 200 nye serier årlig er det nær sagt umulig å skille seg ut).

Wisting er i så måte blant de enklere serier og tjener godt på det. Her krydres etterforskning med rollefigurenes private problemer – fra skyldfølelse over å ikke ha tid til sine (voksne) barn, sorg eller hvordan avhengighet hos sine nærmeste påvirker humør og yrkesliv.

Av overordnet tematikk er nok ensomhet og isolasjon stikkordet her. Det er gjerne mer «trivielt» enn mer komplisert samfunns-tematikk – men for denne anmelder er jeg litt i en fase hvor jeg ønsker avbrekket velkomment og det er tema alle og enhver kan relatere seg til uten at det dominerer i en serie som vet hva den først og fremst skal være: En krimserie.

Wisting gir en fascinerende drapsgåte å løse og behandler hverdagens utfordringer som like viktig som hvilken som helst annen tematikk. Jeg får også en ekstra trang til å besøke mine nærmeste – så serien har litt verdi utover ren virkelighetsflukt.

Wisting-kollega Hammer (Mads Ousdal) har sitt å stri med på privaten. Foto: Viaplay

Selv om den etter fire episoder fremstår som forutsigbar håper jeg på villedning og en overraskende slutt. William Wisting er også en kar det er lett å bli glad i – på lik linje med de mange britiske etterforskerne vi nordmenn har blitt servert på NRK de siste par tiår.

At bøkene den er basert på er skrevet av en tidligere politimann gir den også et litt annet perspektiv. Joda, det kan gjerne bli ensrettet – men til gjengjeld fra et ståsted som sjeldent slipper til i manus her til lands.

Kunne blitt den perfekte påskekrim

Den skiller seg også ut fra de siste års dominerende norske dramaserier. Den tematikk-bombarderes ikke som Heimebane, den har ikke det smått absurde tempoet til Mammon og den er ikke like opptatt av karakterdrevet plott som i Kielergata. Legg til den morsomme godbiten Magnus, pompøs historieskildring i Lykkeland, nasjonalskatten Skam og den undervurderte Aber Bergen så begynner det å bli god variasjon innen norsk serieproduksjon. Det er en spennende tid å være del av for norske skuespillere og serieskapere.

Wisting ville nok vært best som påskekrim med hele sesongen fordelt på 3-4 dager. Ukentlig visning kler den i mindre grad, men så er det en eldre forretningsmodell som regjerer. Men i konkurranse med titalls nye serier månedlig er det ikke nødvendigvis optimalt. Det slår meg at jeg selv ikke har sett ferdig serier som Lykkeland og Kielergata enda, selv om jeg likte hva jeg så i de første episodene. Det får vel vente til sommerferien.

Carrie-Anne Moss! Sist sett i Jessica Jones, men mest kjent for Matrix-trilogien. Foto. Viaplay

Samme skjebne tror jeg ikke tilfaller Wisting. Men hvem vet når Game of Thrones, Billions, Veep, Bosch, Killing Eve og en rekke andre serier ruller og går de kommende ukene? Wisting kunne blitt den perfekte påskekrim.

Den gang ei. Vi får håpe serien engasjerer til å vies plass ukentlig. Starten er det lite å utsette på. Honnør må gis Mads Ousdal, Sven Nordin og Carrie-Anne Moss som alle tilfører serien et gravitas og jordnær tone av autensitet av det sjeldne slag.

Norsk drama har kommet en lang vei det siste tiår og Viaplay fortjener ros for å satse såpass friskt på skandinavisk drama de siste årene – hvor konkurrenter som HBO Nordic og Netflix inntil nylig anvendte pengene alle andre steder enn norsk drama (heldigvis er dette i endring). Dette er enn så lenge en av de bedre seriene fra den kanten – om den bare holder koken i sesongens siste halvdel.


2019tor11apr22:30PremiereWisting sesong 1Viaplay og TV322:30 Sjanger:Drama,Krim,Spenning