Hjem Nyheter

Toonix er nå ute med egen app

0
Toonix. Foto: Turner

Toonix-innhold er nå tilgjengelig i en ny app som skal være skreddersydd barn.

Barn er en populær målgruppe

Satsingen på innhold rettet mot barn og ungdom er et viktig område for strømmetjenestene. En stor andel av Netflix-biblioteket er rettet mot barn og ungdom, vår egen oversikt indikerer at nærmere 40% av innholdet er av slik art. Også Amazon Prime Video satser tungt på slikt innhold, mens NRK samler dette under NRK Super.

TV 2 jobber aktivt med å tilpasse TV 2 Sumo for målgruppen, blant annet i samarbeid med master-studenter ved Universitet i Bergen, mens HBO Nordic utvidet seriebiblioteket sitt med Toonix-innhold i 2017.

Det er sistnevnte som nå også satser på en egen app som skal være skreddersydd for barn. Abonnement, som man tegner på toonix.com, koster 49,- kroner måneden eller 439,- for et år. Toonix tilbyr spill, serier og filmer.

Teen Titans Go! er blant innhold som du finner i Toonix-appen.

Innhold fra blant annet Cartoon Network, Warner Bros. Animation, Nordisk Film Distribution og Svensk Filmindustri vil være tilgjengelig via appen. Toonix kommer fra Turner International, et selskap eid av WarnerMedia – som også eier blant annet HBO Nordic.

Selv om WarnerMedia er ventet å komme med en egen global strømmetjeneste innen et år, stopper det ikke satsingen på isolerte tjenester som Toonix.

Lover enkelthet

– Appen er utviklet med tanke på barn, den er enkel å bruke og finne frem i, og er et trygt sted der barn kan finne sine favorittprogrammer, kjente karakterer og filmer, skriver Turner i en pressemelding.

Utfordring med design er et spennende tema for bransjen, da det viser seg at barn gjerne anvender applikasjoner annerledes enn voksne. En økende tilnærming er derfor å gi en annen brukeropplevelse rettet mot barn enn voksne.

Forskning på strømming blant barn er fortsatt et rimelig ferskt område, årsaken til det er at teknologien er ny i forbrukersammenheng. Å konsumere innhold via strømming er ikke bare populært for barn, en ny studie viser også at barn liker å strømme egenprodusert innhold.

Foreldre er tradisjonelt opptatt av tillit til kanaler og tjenester som barna benytter. For å bli foretrukket underholdningsleverandør blir det derfor viktig for selskapene å vinne foreldres tillit. Egne isolerte applikasjoner som Toonix er et grep for å gjøre nettopp dette.

Hvorvidt det vil fungere vil tiden vise. Det er ventet en rekke nyvinninger innen design for å imøtekomme etterspørselen og kravene som stilles.

Turner uttaler i pressemeldingen at aldersfilter blant annet benyttes for å vise innhold best egnet for brukeren. Innholdet retter seg primært mot barn i alderen 3-12 år.

Fra annonsefinansiert til betalingstjeneste

Innholdsprodusenter har en langt historie med å produsere innhold retet mot barn. Tradisjonelt har slikt innhold vært produsert for annonsekanaler og gjerne i samarbeid med leketøysprodusenter.

På 80-tallet opplevde norske familier blant annet for første gang at tradisjonstunge barne-TV fikk konkurranse fra utenlandske kanaler som Sky Channel og Super Channel grunnet fremveksten av parabolantenner og en oppmykning av et sterkt regulert lovverk.

Serier som Transformers og Teenage Mutant Ninja Turtles ble vist med hyppige reklamer i og mellom episodene. Seriene fungerte også i seg selv som reklame for leker og andre produkter tilknyttet merkevaren, hvor et selskap som Hasbro blant annet var tungt involvert.

30 år senere er flere av de seriene populære merkevarer også for voksne og nye generasjoner, med filmer som gjerne tar inn over en milliard dollar på kinomarkedet.

Samtidig er det vanskeligere å finansiere enkelte former for innhold via annonsering, grunnet lovverk som forbyr markedsføring rettet mot barn – som blant annet er sterkt tilstede i de nordiske markedene.

Med inntoget av strømmetjenester og mobilapplikasjoner har betalingsvilje medført at innhold også kan vises på reklamefrie plattformer og finansierer på annet vis. Det er også et effektivt grep for å bygge merkevaretilhørighet og kunderelasjon.