Roswell, New Mexico. Foto: The CW

Se storserien WISTING. Prøv Viaplay to uker gratis

Den nye HBO Nordic-aktuelle serien klarer ikke å gjenskape magien fra 1999-serien Roswell.

Den kjekke unge mannen Max redder den vakre unge kvinnen Liz lik etter at sistnevnte vender tilbake til hjembyen hun har vært borte fra i flere år. Det spektakulære er at Max er en romvesen og det var overnaturlige krefter han anvendte for å redde kvinnen han har elsket i flere år.

Dette er utgangspunktet for serien, slik det var for boken (Roswell High av Melinda Metz) den er basert på og TV-serien fra 1999. Denne utgaven er kjøpt inn til HBO Nordic fra amerikanske The CW (som står bak The 100, The Flash og mer). Romanse, hemmelighold og tema som fremmedfrykt og integrering skaper rammeverket. Det fungerte ypperlig i 1999, men The CW feiler med å gjenskape magien 20 år senere.

Nyversjonen forsøker å være tidsrelevant. Den tilføres de samme repeterende grepene som øvrige serier fra The CW og først episode er jevnt over et pliktløp for å få etablert universet.

En vesentlig forskjell er at rollegalleriet er eldre. Serien skal være rettet mot de av oss som så originalserien. Siden jeg var blant de, som selv var 20 år da den første serien ankom, er det et grep jeg i utgangspunktet omfavner. Dessverre er gjennomføringen for tafatt til at jeg lar meg engasjere – for de oppfører seg mer som tenåringer enn voksne kvinner og menn.

Det er mye som skorter, eksempelvis den kunstige (og tidvis overdrevent politiske) dialogen og irrasjonelle handlinger tar mye plass. Skuespillerne Jeanine Mason, Nathan Dean Parsons, Michael Vlamis og Lily Cowles har ikke samme kjemi og gjennomslagskraft som 1999-seriens Jason Behr, Shiri Appleby, Katherine Heigl og Brendan Fehr. Intensiteten og nysgjerrigheten forblir i dvale. Dette var kjedelig.

Jeg er ingen motstander av nyversjoner eller at tiår gamle historier fortsetter. Cobra Kai, Twin Peaks, Battlestar Galactica og Fargo er gode eksempler på at det kan fungere fint. Men Roswell, New Mexico er enn så lenge kun en skygge av the 1999-serien Roswell var.

Roswell, New Mexico sendes ukentlig på HBO Nordic. Anmeldelsen er basert på første episode.