Tre solide kvinner foran og bak kamera gjør Killing Eve til en av vårens overraskelser.

Det er ingen tvil om at seriemorder-historier er så overgjort at det er vanskelig å få til noe originalt. Derfor er det overraskende hva den nye BBC America-serien Killing Eve klarer å få til.

I serien følger vi MI5-agenten Eve (Sandra Oh, Grey’s Anatomy) som er metaforisk lenket fast bak skrivebordet i jobben sin, og Villanelle (Jodie Comer, The White Princess), en fryktløs leiemorder med en kjærlighet for det luksuriøse. Når Eve får i oppgave å spore opp Villanelle, blir de to kastet inn i en nyskapende katt og mus-lek.

Serien basert på Villanelle-bokserien til Luke Jennings, og brakt til skjeren av den britiske BAFTA-vinneren Phoebe Waller-Bridge, kjent som både skuespiller og manusforfatter av serier som britiske Crashing og hennes prisbelønte Amazon-komiserie Fleabag.

Kaster ikke bort tiden

Den første episoden, skrevet av Waller-Bridge og regissert av Harry Bradbeer (som også står bak regien av flere episoder av Fleabag), henger akkurat ikke akkurat på latsida.

Allerede i åpningssekvensen får vi et ganske tydelig innsyn i Villanelle sin personlighet, der hun sitter og nyter en dessert i Vienna og får øyekontakt med en liten jente, hun smiler til jenta, som smiler søtt tilbake, og de to ser t til å dele et fint lite øyeblikk, men når Villanelle går slår hun isen til jenta ned i fanget hennes. Dette og påfølgende episoder bygger opp lagene av den russiske leiemorderes personlighet og tydelig mangel på moral, som virker ekstremt selv til leiemorder å være, men veldig effektfullt for serien.

Jodie Comer som leiemorderen Villanelle i Killing Eve. Foto: BBC America

Mot slutten av første episode er det troverdig lagt til grunn hvorfor Eve har en grunn til å gå etter Villnelle, og plottet er i gang. Eve har tydelige kunnskaper og ferdigheter som hennes sjef, Bill (David Haig) har gått glipp av ved å holde henne ved skrivebordet, og når hun fort legger merke til noe de andre ikke hadde sett, får hun oppmerksomheten til etterforskeren Carolyn Marten (Fiona Shaw, kjent fra Harry Potter-filmene).

Det er starten på hvorfor nettopp Eve vil krysse veier med- og trolig før eller siden kunne ta Villanelle.

Solide hovedrolleinnehavere

I hennes første faste TV-rolle etter Grey’s Anatomy tar det ikke lang tid før Oh viser seg som det perfekte valg til serien, med å levere sarkasme som ender opp med å bli Eves kjennetegn, samt evnen til å skifte fra sur til sårbar, og tilbake igjen så kjapt man nesten kan begynne å lure på om man så sårbarheten der eller ei.

Sandra Oh fra Grey's Anatomy spiller hovedkarakteren Eve i Killing Eve. Foto: BBC America
Sandra Oh fra Grey’s Anatomy spiller hovedkarakteren Eve i Killing Eve. Foto: BBC America

Jodie Comer leverer en god kombinasjonen av å være sjarmerende, flørtende, effektivt og skremmende, noe som kler skuespilleren godt. Det er nesten en alternativt vri på Elizabeth spilt av Keri Russell i The Americans, bare gjort med en større dose glimt i øyet og mer humor. Det er kanskje det mest imponerende med karakteren og serien i seg selv, at det hele leveres på en måte som aldri gjør at denne gærne karakteren virker tegneserie-aktig.

Begge de to hovedkarakterene har mer eller mindre forfriskende kompliserte forhold med deres overordrene, som er basert på respekt, selv om de ignorerer råd og ordre fra dem ofte. Enten det er den karismatiske og særegne Konstantin (spilt av den danske Broen-skuespilleren Kim Bodnia), som håndterer Villanelle, eller slike som Frank (Darren Boyd, Fortitude), en av Eve sine overordnede, som hun ikke akkurat legger skjul på at hun hater.

Underholdende og letthjertet krimthriller

Killing Eve er helt klart en litt uvanlig type feminisme, fra hva krim-sjangeren vanligvis spiller på. Serien ser ikke ut til å ønske å skrike ut om at kvinner også kan være ditt og datt, dette er bare en presentasjon av en verden hvor store og viktige beslutninger taes hovedsakelig av kvinner, og ting går sin gang uten at det lages en stor greie utav det.

Etter en episode sitter de fleste nok igjen med flere grunner til å komme tilbake. Hovedgrunnene vil kanskje være å se hvordan forholdet og jakten fortsetter å utvikle seg mellom Eve og Villanelle (serien har allerede har en ny sesong på vei). Men også andre ting tekker deg inn, som hvordan seriens tone er forfriskende for både krim og thriller-sjangeren på TV, eller å få sett mer av Bodina sin herlige karakter Konstantin. Serieskaperne burde i alle fall være mer enn nok interesserte i å forsette med denne historien, for de har skapt noe unikt her.

Broen-stjernen Kim Bodina spiller karakteren Konstantin i Killing Eve. Foto: BBC America

I Fleabag brukte Waller-Bridge mørk humor for å levere en morsom vri på datinglivet til dagens unge kvinner. Med Killing Eve har Waller-Bridge også tilsynelatende utviklet og skapt noe underholdende med en sjanger som er vanskelig å få det til riktig.

Første episode av Killing Eve blir tilgjengelig 9. april på HBO Nordic. Sesong 1 består av 8 episoder.