Narcos er blitt enda bedre i sesong 3 – helt uten Pablo Escobar.

Narcos er en av Netflix sin mest sette serier, det er alltid spennende å se hva slik popularitet gjør med en serie. Det store spørsmålet i sesong 2 var om serien ville holde liv i Pablo Escobar (Wagner Moura), eller våge seg på en fremtid uten han. Svaret fikk vi i fjor, serien halte ikke ut historien og viste helt frem til hans død i hjembyen Medellín.

Escobars død betød ikke at den organiserte kriminaliteten døde med han, for Cali-kartellet tok kontroll over markedet. En av Rodríguez Orejuela-brødrene ble introdusert i sesong 2 og stadfestet at fortsettelsen vil handle om de.

Cali-sjefen Gilberto Rodríguez Orejuela (Damian Alcazar) og hans nevø David (Arturo Castro). Foto: Netflix

Pedro Pascal tar endelig over

Ikke bare er Narcos uten Pablo denne sesongen, men Steve Murphy (Boyd Holbrook) er også ute av serien. Det er kanskje litt synd. Fjorårets sesong anvendte Peña og Murphy sitt vennskap til å servere noen av sesongens mest underholdende scener. I årets sesong ønsker amerikanske myndigheter at Javier Peña (Pedro Pascal) skal bidra til å få has på kartellet, han har nok derfor mer enn nok å fylle kalenderen med.

I sesong 2 så vi hint av hvor bra Peña kan være i en større rolle. Det lover derfor bra når han tar over som seriens tydelige hovedrolleinnehaver, i en dramaserie fylt til randen av et stort ensemble.

Hans samarbeid med personer på begge sider av loven fortsetter, enten det er CIA-mannen Bill Stechner (Eric Lange) eller hans kontakter i Los Pepes. Dynamikken Peña skaper med sine nye partnere Chris Feistl (Michael Stahl-David) og Daniel Van Ness (Matt Whelan) er engasjerende og godt utført.

Mye er bedre i sesong 3. Peña har bedre voiceovers enn Holbrooks og jeg liker den mer autoritære personligheten som fremstilles. Det er også et tydeligere strev med å holde seg innenfor lovverket enn tidligere, de moralske kvalene kler Pascal. Vi blir også kjent med privatpersonen Peña gjennom hans far (spilt av Edward James Olmos fra Battlestar Galactica), som hjelper å forme karakteren på et enda dypere nivå.

Cali-kartellet bidrar med et solid karaktergalleri

I sesong 3 blir vi bedre kjent med nye og gamle karakterer, både hos de amerikanske myndighetene og i det voksende Cali-kartellet.

Med Cali-kartellet får vi blant annet vite mer om Cali-sjefen Gilberto Rodríguez Orejuela (Damian Alcazar) og Helmer «Pacho» Herrera (Alberto Ammann), som begge har blitt introdusert i tidligere sesonger. Begge blir tidlig fremstilt litt for arrogante og selvsikre i starten av sesong 3, men utviklignen går i riktig retning utover sesongen.

Gilberto og broren Miguel Rodríguez Orejuela (Fransisco Denis), sammen med både Pacho og den hensynsløse og smidige José «Chepe» Santacruz Londoño (Pepe Rapazote), styrer en organisasjon som er mye mer avansert og egentlig mer fascinerende enn Escobars.

«Chepe» (Pepe Rapazote) blir nok en ny favoritt blant Narcos-fansen i sesong 3. Foto: Netflix

Vi blir også kjent med en rekke karakterer som er viktige i historien om Cali-kartellet sin utvikling. Fra en glattsnakkende Colombiansk pengevasker (Miguel Ángel Silvestre fra Sense8) og hans vakre amerikanske kone (Kerry Bishé fra Halt And Catch Fire), til den kjepphøye David (Arturo Castro fra Broad City) og sønnen til Miguel, til den slue, pratsomme og arrogante Pallomari (Javier Cámara fra The Young Pope). For ikke å glemme den psykopatiske karakteren Navegante (Juan Sebastián Calero).

Overraskende nok finner vi mer av seriens sjel i en karakter som verken er Peña eller en av narkokongene: Jorge Salcedo (svenske Matias Varela fra Snabba Cash-filmene) er en vanlig mann, som mer eller mindre har en «vanlig» jobb som ansvarlig for sikkerheten til Gilberto og Miguel. I en sesong hvor så mange karakterer har mye å tape er det Jorges situasjon som familiemann som er den mest gjenkjennelige for folk flest – og den mest engasjerende å se utfolde seg utover sesongen.

Til tross for at serien virke mer befolket enn Narcos noen gang har vært, ser den ikke ut til å ha problemer med å sjonglere det voksende karaktergalleriet .

Jorge (Matias Varel) og Miguel (Francisco Denis) er noen av de nye karakterene vi blir kjent med i sesong 3 av Narcos. Foto: Netflix

Narkokrigen vil fortsette

Som tidligere er Narcos i år også kritisk til hvordan Colombianske myndigheter lar byråkratiet ta overhånd, til fordel for de kriminelle narkokongene og hvordan, på en nesten deprimerende måte, penger kan gjør andre korrupt. Den er heller ikke ukritisk til hvordan amerikanske myndigheter blander seg i saker de ikke nødvendigvis har noe med, og det får vi et godt eksempel på midtveis i sesongen.

Serien viser også stoltheten i det colombianske folk. Ikke alle lar seg kjøpe og er villig til å ofre alt i kampen om sitt eget land.

Etter å ha vært med siden sesong 1 blir vi mye mer kjent med Helmer «Pacho» Herrera (Alberto Ammann) i sesong 3 av Narcos. Foto: Netflix

Ikke bare har denne sesongen av dramaserien utvidet seriens kvalitet på dramafronten, men den er også enda mer spennende. Noe som imponerer da serien fortsatt bygger på historiske hendelser.

Sesong 3 avsluttes på et tilfredsstillende sted, med en konklusjon som ikke føles kunstig. Det er ingen tvil om at denne sesongen -tross for å spille videre på hendelsene etter Pablo Escobar sitt dødsfall- er en selvstendig og solid fortelling om et av de mest kjente narkokartellene i verden. At slutten på sesongen peker ut veien videre for serien, burde også gjøre mange spente på hva Narcos planlegger i en alt lovende fjerde sesong.

Sesong 3 av Narcos slippes fredag 1. september på Netflix.