Oscar-vinner Robin Williams passer rollen som reklameguru slik kappen kler Supermann.

Robin Williams prøver alltid for hardt. Det er hans kjennemerke. Som den eneste personen på planeten er vel han også den som slipper unna med det. For det har fungert i noen tiår nå, og hans prestasjoner i The Crazy Ones er intet unntak. Bare så det er sagt, min forutinntatthet til denne serien er stor, for jeg digger Robin Williams.

The Crazy Ones

Det gjør jo det ganske klart at om du ikke er noen Robin Williams fan, vel da er det bare å styre unna. For oss andre forutinntatte diggere av denne sprø komikeren, slapp av. Hans retur til serieverden ser ut til å være vellyket. The Crazy Ones er en humørfylt Mad Men, hvor kynismen er erstattet med sjarm og føleri.

Willams spiller den suksessfull reklamemannen Simon Roberts. Han veksler mellom absurde utbrudd og øyeblikk av selv-reflektering og anger for det han tidligere har gjort. Tvilen har begynt å feste seg. Har han fortsatt egenskapene som skal til?

Det reflekterer selvfølgelig Robin Williams eget liv. Den oscarvinnende skuespilleren har gått fra storfilmer og over til et nytt media – han er en stjerne noen vil si er fallende. Han har vært gjennom både rehabilitering og ødelagte ekteskap, livets synder har satt sitt preg. Williams er såpass dyktig at han tar livserfaringen inn i rollen. Serien blir et kreativt speilbilde av karrieresituasjonen til sin stjerne.

Med sin enorme til stedeværelse er det aldri lett å skinne i hans nærvær, men Williams gjør sitt for å gjøre motspilleren bedre. Her har vi Sarah Michelle Gellar (Buffy), James Wolk (Mad Men) og Hamish Linklater (The New Adventures of Old Christine) som alle får tid nok til å vise seg frem i seriens to første episoder. Spesielt Wolk og Linklater gjør det bra som den kreative duoen Andrew og Zach. Gellar trenger nok litt mer tid før rollen som Roberts praktisk anlagte datter setter seg.

Det er sjarmerende rollefigurer som er lett å like, med skuespillere som – tross at de prøver litt vel hardt til tider (spesielt første episode) – gjør dette til en av de mest severdige nye komediene ved siden av Brooklyn Nine-Nine. Serien omfavner idealer mer enn rollefigurene, noe som blir sjeldnere og sjeldnere i en serie-hverdag som handler mer om enkeltpersoner og «meg meg meg».

Annonse

Noen vil kanskje reagere på produktplasseringen, men det sier seg selv at kjente merkevarer finner sin vei inn i en serie om markedsføring. Før man blir for moralsk kan jeg betrygge deg med at selskapene ikke har betalt sin vei inn i manus (i motsetning til eksempelvis Mad Men) – i hvert fall om vi skal tro sjefsprodusentene. Er det noe jeg håper kommer er det bakromsprat om kundene. For serien vil vanskelig holde seg unna moralske pekefingre om ikke merkevarene i hvert fall i ny og ne får passet sitt påskrevet når Roberts og kollegene har forlatt møterommet med McDonalds og co. Suits og nevnte Mad Men er serier som er flink til nettopp det.

Med sin gode balanse av føleri og komikk er The Crazy Ones et velkomment tillegg til TV3s utvalg av komiserier.

The Crazy Ones premierer på TV3 tirsdag 28. januar kl. 22:30.