Overview

Kanal:

4/ 5

Lesernes dom
4 karakterer gitt

Positivt

Kvalitetsserie med godt krimdrama som utspinner seg over hele sesongen fremfor episodiske avslutninger. Svært gode skuespillerprestasjoner. Fokus på karakterer og et realistisk etterforskningsforløp. En serie som suger deg inn.

Negativt

Sesongen kunne med fordel vært lengre (den originale serien hadde 20 episoder). For de som har sett 'Forbrydelsen' som serien baserer seg på, så vil deler av sesongen fremstå som en ren blåkopi.

Oppsummert

‘The Killing’ er et krimdrama som på en mesterlig måte klarer å forene den klassiske krimgåten med følelsesmessig drama. En frisk motsats til alle episodiske politiserier hvor en sak løses på 45 minutter.

3
Publisert 07/11/2011 av

Hele anmeldelsen

The Killing er et krimdrama som på en mesterlig måte klarer å forene den klassiske krimgåten med følelsesmessig drama. En frisk motsats til alle episodiske politiseriene hvor en sak løses på 45 minutter. Tempoet er skrudd ned, karakterene står mer i fokus og man suges inn i handlingen som om man stod rett opp i det selv.

The Killing er en dramaserie med et mordmysterium i sentrum. Serien er basert på den danske suksesserien Forbrydelsen fra 2007 som ble fulgt opp av en serie to, Forbrydelsen II i 2009. Forbrydelsen III er planlagt for 2012. Serien er solgt til flere land i sin originale tilstand, blant annet Norge og England. Her til lands gikk serien på NrK.

Forbrydelsen ble nominert til ikke mindre enn tre Emmy-priser, to ganger som Beste internasjonale dramaserie og en for rolletolkningen til skuespiller Sofie Gråbøl. Den vant ikke noen av gangene, men vekket amerikansk interesse. Amerikanere er kjent for lage sine egne versjoner av det meste, totalt allergiske mot undertekster som de er. Jeg satte derfor i gang serien med en viss skepsis i kofferten.

For en gangs skyld var skepsisen helt ubegrunnet.

En remake, men ikke «amerikanisert».

Mens Forbrydelsen foregikk i København, så er The Killing lagt til Seattle. Det er få steder i USA hvor det regner mer enn Seattle og klimaet er med på å bygge opp under den mørke stemningen. Hvis jeg påstår at det regner i halvparten av scenene i serien, så er det muligens en overdrivelse, men den er i hvert fall ikke grov. Alt fremstår grått og nokså deprimerende.

Jeg må bare berømme måten den er filmet på. Flotte scener og bilder gjort på en unik måte, som til tider gjør dypt inntrykk. En scene fra piloten (og som også kan ses i traileren) hvor en skokk med politifolk går på rekke over en stor eng, er mesterlig filmet og bilder jeg sent vil glemme.

Serien har lånt mye av uttrykket fra den originale danske serien, og føles faktisk svært lite amerikansk. Faktisk er uttrykket mye mer nordisk/britisk enn vi er vandt til fra den kanten. Karakterene ser ekte ut, det er ingen duse lysfilter i bruk og været er til tider begredelig.

Legg også merke til det nesten totale fravær av soundtrack i serien. Vanligvis fylles en hver scene med bakgrunnsmusikk som er med på å sette tonen og underbygge atmosfæren. Her er det de naturlige lydene som danner bakgrunnsteppet, og det er faktisk svært virkningsfullt.

Sesong 1 går over 13 episoder, hvor hver episode henspiller til en dag av etterforskningen. Serien er bygget opp med fokus på realisme. Her er det ingen fancy biljakter, store eksplosjoner eller intrikate spektralanalyser av støvkorn fra åsted ala CSI. I stedet får vi godt gammeldags detektivarbeid, frustrasjon over å ha mistenkte uten å kunne gjøre noe med det av mangel på ransakelsestillatelse osv. Det er karakterene som driver historien fremover, og alle karakterene tolkes godt av dyktige skuespillerne.

Har du sett den danske serien, så er første halvdel av sesongen nesten som en blåkopi av denne. Etterhvert så avviker den amerikanske versjon mer fra originalen. Enkelte karaktertrekk og bakgrunnsinfo er også forskjellig.

Historiefortelling fra tre vinkler.

Jeg har ikke til hensikt å avsløre noe særlig om handlingen, mistenkte osv, men det jeg kan si er at vi følger tre hovedlinjer parallelt.

Politiet.

Etterforskerne Holder og Linden

I førersetet for serien og politiet finner vi Sarah Linden (Mireille Enos). Hun er en dyktig etterforsker med en tendens til å engasjere seg litt vel mye i sakene sine, slik at det gjerne går på bekostning av familieliv og fritid. Vi møter henne i sin siste dag på jobben – hus og heim er pakket ned og hun, forloveden og tenåringssønnen Jack skal forlate Seattle for solfylte Los Angeles og en ny start.

Allerede fra første stund aner vi en viss usikkerhet hos Linden på om dette er det riktige valget. Hun lar seg i hvert fall relativt enkelt overtale til å bli et par ekstra dager for å løse Rosie Larsen drapet. Dette er starten på konflikter både med forloveden Rick og sønnen, Jack. Linden er tilbakeholden og privat av natur og det er gjennom observasjon og over tid at vi lærer å forstå henne.

Med seg i etterforskningen får hun Stephen Holder (Joel Kinnaman), etterforskeren som er overført fra narko-avsnittet for overta jobben hennes. De er svært ulike i sin væremåte og etterforskningsstil og bruker innledningsvis en del tid på å irritere seg over, kjefte på hverandre og lære hverandre å kjenne. Holder tenderer til å balansere ytterst på kanten av hva som er etisk forsvarlig, men klarer som regel å hente seg inn igjen før det er for sent. Vi vet ikke helt hvor vi har han  og om dette er en person vi kan stole på eller ikke. Her gjør den relativt ukjente Joel Kinnaman en strålende jobb.

Både Linden og Holder er interessante karakterer hvor vi umiddelbart værer at det er issues  som lurer like under overflaten. Gradvis blir vi mer og mer kjent med dem ettersom serien skrider frem.

Familien Larsen.

Rosie sine foreldre – Mitch og Stanley Larsen

Når serien starter så får vi innblikk i et relativt lykkelig familieliv. Stanley Larsen (Brent Sexton) driver et flyttefirma, kona Mitch (Michelle Forbes) steller hjemme og de har datteren Rosie som går på high school og to yngre sønner. Barnas tante er også en fast del av familien, hun avlaster og hjelper til så mye hun kan. Vi treffer også medlemmer av flyttefirmaet, klassekamerater, lærere og andre i den utvidede omgangskretsen til Rosie.

Etterhvert som tragedien er et faktum, så fortsetter vi å følge familien og hvordan de takler den nye hverdagen med sorg, sinne, fortvilelse, frykt og hevnlyst. Serieskaperne har gjort et klokt trekk i å la offerets familie være en del av serien på en så inkluderende måte. Ofte i krimserier som dette, så er hele fokuset på etterforskningen og hvor offeret og familien bare blir en katalysator for selve mysteriumet og deretter redusert til statister i historien.

Serieskaperne har virkelig gjort god research og brukte støttegrupper og pårørende etter lignende saker som rådgivere under utarbeidelse av manus og instruksjon av skuespillerne. Dette gir det en svært autentisk og ikke minst følelsesmessig edge som vi ikke alltid ser i slike serier.

Valgkampen til Richmond.

Ordførerkandidat Darren Richmond

Som en tredje innfallsvinkel i serien, så har vi valgkampledelsen til ordførerkandidat Darren Richmond (Billy Campbell). Vi er bare uker fra valget når Rosie Larsen saken dukker opp, og uten avsløre hvordan, så påvirker saken valgkampen. Vi får her en mye mer kynisk og kald vinkel på hvordan andre folks nød blir et virkemiddel og hvordan de vurderer personers skjebne som en strategisk brikke på veien, selv om de måtte være skyldige eller ikke.

Omdiskutert sesongfinale.

Sesongfinalen har skapt en masse debatt og fansen er delt i sin syn på måten de avsluttet på. For ikke å spolere ting for de som ønsker å se serien, så velger jeg å ikke kommentere dette nærmere. Men min mening er at The Killing er tro mot sin stil, tone og måten de har bygget opp spenningen gjennom disse 13 episodene. Om du skulle elske eller hate avslutningen, så mener jeg reisen dit frem er vel verdt det. Og serien er fornyet for sesong 2, så vi kan se frem til mer krim av samme typen ila det kommende året.

Konklusjon

Dette er enda en kvalitetsserie fra AMC. I tone minner den om den kansellerte serien Rubicon som også lot karakterer drive historien og ikke hadde hastverk i sin fortellerstil. Liker du serier som The Wire, som også fokuserer på å fremstå realistisk og autentisk, så vil du nok like denne serien. Topp skuespillerne, en anti-amerikansk oppbygning og tone som underbygger historien og et godt manus gjør dette til en  serie jeg med glede anbefaler. I bunnen ligger premisset om at vi alle bærer på hemmeligheter, store eller små.

Er du klar for å avsløre hemmelighetene bak drapet på Rosie Larsen?

Mona Habbestad

Fagredaktør. Selverklært SerieFreak med bred og variert smak, lar seg underholde av så vel lettbente såpeserier som tunge drama. Er av den oppfatning at en god serie er en serie som underholder deg, uansett hva kritikere måtte mene.

Hørt det ble mye støy over sesongavslutningen, mye lik hva Twin Peaks opplevde i sin tid. Gleder meg til å se denne her :)

• http://www.facebook.com/people/Steffen-Linus-Jensen-Sto/571921351 Steffen Linus Jensen Stø

Likte denne anmeldelsen. Det er faktisk en veldig god serie, det er beste krimserien der vi har en mordgåte i hovedfokus og samtidig følger etterforskerne. Skuespillet i spesielt piloten er fantastisk gjort av spesielt Michelle Forbes. Å skal jeg legge til, så har jeg aldri likt Michelle Forbes før jeg så henne spille Mitch i piloten til The Killing.

Serien har også sterke leads, Mirelle Enos er mektig god som Linden. Hun er veldig flink, i tillegg så har serien gode biroller gjort av svenske Joel Kinnaman som Holder og Billy Campbell som Richmond.

Det som mange anmeldere(og spesielt seere som går på diskusjonsforumer etterpå) ikke klarte med denne sesongen og spesielt sesongfinalen var å skille mellom hva man ser og hva man forventer.

Ingen lovet seerne noen gang noe når det kom til denne serien. Folk som sier sånt dreper alt unikt på TV.

• http://www.facebook.com/gjermund.wiggen Gjermund Høsøien Wiggen