The Leftovers – dystert og merkelig i ny HBO-serie

 

Karakter
 
 
 
 
 
4.5/ 5


Lesernes dom
6 karakterer gitt

 


Alt i alt

Slutter man å tenke på Lost og store spørsmål er The Leftovers et flott, men også veldig dystert stykke TV.

2
Publisert 06/29/2014 av

 
Full Article
 
 

Over 4 år etter Lost tok slutt og sendte internettet i veggen er serieskaperen Damon Lindelof tilbake på seriefronten etter noen mer eller mindre svake filmer som den lutfattige Cowboys & Aliens eller den helt greie Star Trek: Into Darkness.

Basert på boken med samme navn fra Tom Perrotta er Lindelof-serien The Leftovers satt til en liten forstaden Mapleton i USA, hvor folks fordommer og tro settes på prøve etter at en verdensomspennende hendelse kalt «The Depature» har funnet sted. Hendelsen er en uforklarlig forsvinning av 2% av verdens befolkning, med andre ord er de fleste rammet av denne hendelsene for noen de enten kjenner eller holder nært. Serien handler om innbyggerne i Mapleton. Tre år etter at 140 millioner mennesker i verden plutselig forsvant er de gjenværende menneskene nødt til å forholde seg til en ny og uforståelig virkelighet.

Med dette får vi se hvordan menneskene påvirkes. Det er skyldfølelse for å være en overlever. Det er selvmord. Det er depresjon, problemer med å tro, fornektelse, alkoholisme og former for dårlig oppførsel (spesielt blant de yngre).

The Leftovers HBO

Christopher Eccleston og Justin Theorux i The Leftovers. Foto: HBO

Etter alt verbalt og skriftlig medfart Lost fikk i sin tid er det vanskelig å se hvorfor serieskaper Lindelof igjen ville jobbe med en serie. Spesielt en fylt av ting som sorg og ubesvarte spørsmål som The Leftovers har, kanskje er det hans greie. Med HBO som kanal har Lindelof sammen med Perotta muligheten til å ikke tenke på kommersielle aspektet, eller tenke på alle som fortsatt ønsker å klage på ting fra Lost som aldri ble besvart.

The Leftovers er kanskje også for Lindelof en måte å fortelle en fortelling som er så rå og ambisiøs som han tror. Det er ikke bare en serie om tragedie og sorg, men det er også en serie som går videre i spørsmålene om meningen med livet, tro, død og hva universet har i sikte for oss etter å ha gitt oss en plass i det.

Dette er en serie der du ikke burde forvente deg å få svar på de store spørsmålene, selv under en tidlig i scene i serien får vi vite at en kommisjon som er satt til å finne ut av «The Rapture» ikke vet noen ting heller. Dette er en mer en utforskning av hvordan samfunnet og mennesker reagerer og er når noe har forandret verden for evig, hvordan det føles for de resterende 98 prosentene av menneskene igjen på jorda. Vil du har svar på de store spørsmålene er dette kort og godt ikke en serie for deg, for dette handler om karakterene. The Leftovers er også svært dyster med noe rart her og der, så det er heller ikke en serie for alle.

The Leftovers

Liv Tyler og Amy Brenneman i The Leftovers. Foto: HBO

I serien følger vi hovedsakelig politisjefen i Mapleton. Kevin Garvey (Justin Theorux), som politimann er dette en unik posisjon til å vise oss hverdagen i forstaden, men også for å vise oss hvordan en familie kan slite. Garvey-familien mistet ingen barn eller nære familiemedlemmer som mange andre. En form for sorg og smerte er allikevel en del av livet til Kevin som har en far (Scott Glenn) på en mentalinstitusjon (som vi får hint på ikke nødvendigvis er gal, selv om han prater med folk som åpenbart ikke er der). Men den større sorgen og smerten kommer av at han mistet sin kone som fremdeles er i live, hans kone Laurie (Amy Brenneman), har forlatt hennes familie bestående også av barna Tom (Chris Zylka) og Jill (Margaret Qualley) for å bli med en kult-gruppe som kalles «The Guilty Remnant», bestående av medlemmer som går i hvitt, røyker sigaretter og ikke snakker.

Påkjenningen av den gruppa er stor for Mapleton med deres påminnelse på hva som skjedde. Det er ikke er klart med en gang hva de forsøker å minne folk på, siden de fleste er svært berørt av hva som skjedde, selv 3 år etter.

Også Tom har blitt med i en helt annen gruppe enn hans mor. Gruppen ledes av «hellige Wayne» (Paterson Joseph) , en mann som kan klemme ut byrden og tomheten av folk ingen andre kan. Jill lever fremdeles med sin far, men bringer inn Aimee (Emily Meade) til å bo hos dem.

Ved siden av dette følger vi også flere andre karakterer som Dean (Michael Gaston), en tobakktyggende merkelig mann som tar ut sin frustrasjon på noe som kanskje ikke burde leve mer i denne verdenen. Vi blir også kjent med gifteklare Meg (Liv Tyler) og Nora (Carrie Coon) som nå må leve i en verden uten sine barn og ektemann som begge ble borte den dagen for 3 år siden. Dette er noen av karakterene som dukker opp i serien, og foreløpig bare når det er behov.

Seriens pilot er regissert av filmregissør Peter Berg (Friday Night Lights) som har regissert en sjokkerende, men også tilfeldig og mystisk episode som leder til noen episoder som ikke føles fullt så suksessfulle, men som allikevel er gode episoder med tonen og fremgangen i gang.

I den tredje episoden retter serien fokuset på presten Matt Jamison (Christopher Eccleston). En av de veldig få igjen i Mapleton som tror på Gud. For å stadfeste at «The Rapture» ikke var en handling gjort av Gud graver han opp synder fra fortiden til de som har forlatt denne verdenen for å bevise at de ikke var gode mennesker. En slik handling til tross for Matt sin munterhet vekker både opp aggresjon og misnøye. Mens det er en episode som fungerer og passer inn er det selv med det gode skuespillet fra Eccleston den svakeste av de 4 episodene HBO har sendt ut.

Laurie viser seg å kanskje være seriens beste rolle i den femte episoden, både alene og i scener med Patti (Ann Dowd), lederen for den lokale The Guilty Remnant-gruppen. Dette er imponerende til tross for at rollen til Brenneman er uten et eneste ord, og bare uttrykk som hemmelighetsfullhet og forakt. Med Brenneman og Dowd med hver sin metode å spille på og regien til TV-veteranen Mimi Leder (Shameless) finnes det fram følelser i stillheten og blikket til Laurie. Dette er noe som man ser sjeldnere i TV enn man gjør i film. For uten å skrike hvorfor Laurie har gjort det hun har gjort, lar dette oss hjelpe oss å forstå hvorfor noen skulle forlate sin liv for noe som denne nærmest uforståelige gruppen.

Lindelof har vist tidligere at han trenger hjelp til runde ut kantene med hans ideer. TV har alltid vært et medium hvor samarbeid er viktig, og Lindelof ser ut til å forstå det med å stå for manusarbeidet på episodene av The Leftovers sammen med andre manusforfattere her kanskje bedre enn Lost. Spesielt er episodene Lindelof har skrevet sammen med Perrotta av seriens beste så langt.

The Leftovers er en svært dyster serie som ikke vil appellere til alle, men for de som kan håndtere det er dette bra TV til tross for vekstsmertene serien viser. Den er ulik alt annet på TV, samtidig som den også har noe kjent fra andre serier. Den har noe mysterier som Lost, den har fokuset på en småby etter en tragedie som Twin Peaks, og den har litt fokuset på døden og den mørke humoren til Six Feet Under. Dette er i andre ord en serie bare HBO kanskje kunne ha lagd, og nok et bevis der HBO tydeligvis gir serieskaperne frihet ikke alle TV-produsenter i dag dessverre får.

The Leftovers har premiere mandag 30. juni på C More Series/HD. Serien blir også tilgjengelig på HBO Nordic og C More Play. Førsteinntrykket er basert på de 3 første episodene, og seriens femte episode. 

Steffen Stø

Fagredaktør. 24 år. Bred kunnskap om tv-serier fra de siste 20 årene. Ta gjerne kontakt på steffen@serienytt.no for spørsmål o.l.

  • Prient Mahes

    Ser frem til denne imorgen, hva synes dere om Tyrant?

    • https://twitter.com/TVMaury Steffen Stø

      Vi kommer til å ta det på podcasten denne uka sammen med noe annet nytt som kommer. Ikke helt kommet opp med en mening enda.