Taxi – En god dramaproduksjon av NRK

 
551868-12-1319299367272
551868-12-1319299367272
551868-12-1319299367272

 
Overview
 

Sjanger:
 
Kanal:
 
Land:
 
Karakter
 
 
 
 
 
4/ 5


Lesernes dom
4 karakterer gitt

 

Positivt


En bra norsk dramaserie, og bedre enn noe annet jeg har sett av norsk drama de siste 5-10 årene.

Negaivt


Enkelte roller overgjøres litt, og det trekker ned.


Alt i alt

NRK gjør sin beste dramaproduksjon på lang tid, med en serie som har et rikelig og friskt innhold.

7
Publisert 10/29/2011 av

 
Full Article
 
 

Norsk dramaproduksjon har ikke vært særlig god den siste tiden, en trend NRK og skaper Ulrik Imtiaz Rolfsen snur med en mini-serie som er vel anvendt tidsforbruk.

Taxi beskrives som en thriller som forgår i det multikulturelle samfunn i Oslo, sett fra både det pakistanske og norske miljøet. 
Det er Izzat-skaperen Ulrik Imtiaz Rolfsen som står for regi og manus. Bitte Monn-Iversen og Elisabeth Tangen er også med som produsenter. 

Vi følger Javar (Adil Kahn), en nyutdannet jurist som bor med journalistkjæresten Anne (Kaia Varjord). En dag kommer svogeren hans med en minnepinn som inneholder falske regnskaper. Svindelen er i millionklassen og umulig å oppdage. Ikke minst fordi sjefen for skatteetaten blir godt betalt av taxieiernes regnskapsfører for å skjule dette.

Javar skjønner etterhvert at han sitter på farlig informasjon. Når taxieierne og bakmennene som tjener store penger på svindelen får vite at han har minnepinnen, starter en jakt på liv og død i Oslos gater.

Tidligere i sommer skrev vi om serien, forrige uke fikk jeg tilbud om å se serien før TV-premieren. Her er hva jeg mener om denne kommende serien til NRK.

 

En troverdig norskpakistansk protagonist

Adil Kahn overrasket meg litt, og gjorde rollen i de to første episodene på en måte jeg likte, det overgikk mine forventninger. De var rett og slett lave, på det grunnlaget av at jeg aldri har sett han i noe annet enn par minutter som en dommer på Norske Talenter, jeg forventet nesten en stunt-casting.

For første gang ser vi en norsk TV-serie der en normal norsk-pakistaner er hovedkarakteren og blir spilt slik også. Slik som det burde. Adil Kahn klarer fint å ta på seg vektene som seriens hovedkarakter. Rollen er også ulik mange av disse rollene vi får sett pakistanere i om dagen, som enten taxisjåfører, kriminell eller en mann i en kebab-sjappe. Karakteren hans går imot stereotypene vi ser der på TV og film i Norge, og det på en fin måte jeg skulle ønske vi kunne fått sett mer av på norsk TV.

Karakteren hans er splittet mellom to kulturer, den norske der han lever med sin kjærsten Anne og den pakistanske der han lever med et sterkt ønske fra familien om at han skal gifte seg meg en pakistansk jente – Ikke jenta han er i glad i. Måten det framstilles at Javar skjuler sin identitet er riktignok ikke hovedhandlingen, slik det ofte er i dagens filmer. Men i serien blir det et fint tema som taes opp på en riktig og grei måte utenom selve hovedhandlingen og det på en måte vi sjelden ser selv i mengden av de amerikanske TV-seriene.

 

Både gode og dårlige biroller

Noe av hva birollene i Taxi tilfører er humor. Et godt eksempel på dette er en liten rolle Zahid Ali har i serien. Som den morromannen han er fra før, får vi noe av dette i serien og. Det er ingen gal rolle, for den tilfører den humoren som trengs som et lite pusterom. Dette blir litt som i Breaking Bad, hvor humoren brukes som et lite, men ikke for stort avbrekk kanskje midt selv i en ganske hektisk episode. Det er litt slik det virker rollen er ment som, og derfor den er i bruk så lite for å ikke stjele for mye av det som faktisk er hovedhandlingen.

En annen birolle som tilfører litt humor er en av skurkene, en nordlending som er regnskapføreren for Taxi 123, det fiksjonelle drosjeselskapet i serien. Men det er humor som ikke nødvendigvis treffer alle, for min del gjorde den ikke det og ble noe uheldig forsøk på å ta inn noe ekstra humor i serien. Sammen med enkelte av de norsk-pakistanske skurkene trekker det litt ned på totalopplevelsen.

Vi følger også en sjef i skattetaten-øst, som spilles av Jarl Einar Goli. En mann jeg ikke har kunnet husket å ha sett på TV-skjermen siden Offshore og Våg & Vinn. Rollen han spiller er en av skurkene, og er en av rollene som viser at det ikke bare er norsk-pakistanerne som er kjeltringene. For i drosjesvindelsaken som serien er løst basert på, ble både nordmenn og norsk-pakistanere dømt. Det er en karakter som viser hvor korrupte også nordmenn i lederposisjoner kan bli, selv i Norge.

Assad Siddique og Jarl Einar Goli i ‘Taxi’

Anne (Kaia Varjord) som kjærsten til Javar fungerer også til å skildre kulturforskjeller. Serien viser hvordan det blir for en kjærste når partneren må prioritere sin familie og holde hennes eksistens skjult. Dette er et av de store temaene og karakteren brukes riktig, selv om mer prestasjoner fra henne også hadde vært mer ønskelig (som og sikkert kan komme i de resterende 2 episodene jeg ikke har fått sett). Karakteren er del av det store identitets-temaet i serien, og det er i så måte en bra bruk av karakteren.

Mer enn en jakt gjennom Oslos gater og en kjærlighetshistorie

Skaper av serien Ulrik Imtiaz Rolfsen bringer inn mye fint på banen, og man skjønner at denne mannen som er oppvokst mellom både pakistansk og norsk kultur bringer dette på banen i serien. Det ble veldig interessant, den klarer å vise forskjellige temaer uten at et av dem blir for dominerende. Det hele blir flettet inn i hovedhandlingen uten at det blir klønete. Dette er ting som kjærlighet på tross av kulturer og identitet – slik får serien rikelig med innhold vi som regel ikke ser i en norsk dramaserie.

Likevel er serien hovedsakelig en spenningsserie, og den er også god underholdning om du bare ser på den som en spenningsserie. Serien har der veldig mye intensitet i seg og blir mer spennende enn tidligere norske serier.

Den unngår også fint å fremstå som en serie som er enten for eller og imot innvandrer-kulturer. Det draes fram egenskaper som er både negative og positive, noe på en mer riktig måte enn hva vi tidligere har sett av norske filmer eller TV-serier. Selv om jeg ikke akkurat lærte så veldig mye nytt om innvandrerkulturen var det noe jeg likte å se.

Konklusjon

Serien har for min del et sterkere manus enn hva jeg synes norske dramafilmer har for tiden. Om man skal se på hva vi tidligere har blitt servert her hjemme i Norge av norsk-produserte serier er Taxi kanskje en av de seriene som står fram som veldig bra. Dette er den beste norske dramaproduksjonen jeg har sett på lenge. Om du liker Izzat, som jeg var stor fan av, vil denne nok falle i smak selv om den er annerledes og har en sterkere hovedkarakter i fokus. Innholdet er friskt også i forhold til mye annet det lages serie om her i Norge.

Den er en troverdig skildring av et kriminelt miljø og kombinasjon av action og romantikk er slik det burde være. Med dramaet som den største faktoren, ikke spenningen eller kjærligheten mellom Javar og Anne.

Jeg skulle ønske det fantes flere norske dramaproduksjoner som Taxi på TV. Denne serien er vel verdt å sjekke ut, og vil nok bli likt av en del mer forskjellige mennesker enn hva mange andre norske TV-serier har oppnådd i Norge.

Serien har premiere 31. oktober, klokken 21:30 på NRK1. Serien er ute på Bluray/DVD allerede 16. november. 

Steffen Stø

Fagredaktør. 24 år. Bred kunnskap om tv-serier fra de siste 20 årene. Ta gjerne kontakt på steffen@serienytt.no for spørsmål o.l.

  • Prient Mahes

    Serienytt.no er up and coming, får tilbud fra NRK og greier! Bra anmeldelse Steffen, Taxi er noe av det jeg har sett mest fram til sammen med den nye Robert Stoltenberg serien!

  • http://serienytt.no Vidar Daatland

    Gleder meg stort til denne serien her, spesielt Adil Kahn som har en herlig form for utstråling og entusiasme.

  • http://twitter.com/the_ingar Ingar Reinholtsen

    Jeg er positivt overrasket. Serien virker spennende og interessant for meg. Dette til tross for at man kjenner til historien om skattesvindelen fra før av, og føler «pakistaner blir for norsk»-temaet er noe oppbrukt. Lurer på hvor realistisk skildringen av miljøet og historien ellers egentlig er.

    Godt jobba å få så mange pakistanske skuespillere til å stille opp. Vil tro at de fleste kjenner noen som er dømt i saken, siden det var flere hundre involverte. Og at det kan være endel negative reaksjoner mot de som er med på å spre historien.

  • http://www.facebook.com/people/Johan-Braanen/702944465 Johan Braanen

    «bedre enn noe annet» – også «Svarte penger, hvite løgner»?

  • http://www.facebook.com/glenn.folkvord Glenn Folkvord

    Har nå sett tre episoder, og synes serien har et bra konsept, bra tema(er), bra skuespillere og fine cliffhangers. Men, det skorter litt på manussiden. Det som irriterer meg mest er dialog og replikker, som ikke er researchet godt nok. Journalister, politifolk og advokater som overhodet ikke snakker fagsjargong låter ikke troverdig. De snakker et språk som man lärte på ungdomsskolen. Og i episode tre gikk troverdigheten helt utafor stupet da den smarte advokaten, Javar, altså helten, griser seg ned med blod fra et drapsoffer, og setter sine egne fingeravtrykk på mordvåpnet. Panikk? Ja, men han burde vite bedre. Panikken burde fått ham til å rygge tilbake eller kollapse på golvet. Dessuten oppsöker han foreldrenes hus og *banker på vinduet* enda han VET at politiet holder huset under oppsikt. At han klarer å löpe fra to polititjenestemenn er også nokså usannsynlig, men funker vel i en verden der Javar er veldig godt trent.

    Dessuten savner jeg at Javar bruker sine martial arts-kunnskaper mer, noe vi bare har sett hint av. Håper det kommer mye av det i siste episode. Genialt å bruke en skuespiller som også kan litt sånt. Han burde få flere roller der han bruker sin fysikk og sin kampkunst, det ville gitt ham mulighet til å bli actionstjerne i Norge, noe vi ikke har fra för!

    Alt i alt en bra serie så langt, men ikke så god som jeg hadde håpet. Stunt- og spesialeffekter er veldig bra (bilkräsj, Javar hopper fra taket, sverdet i kroppen) men det viktigste, nemlig manus, virker litt lite gjennomarbeidet. Ikke bare på dialogen, men også fordi man får inntrykk av at det bare er pakistanere som snyter på skatten og jobber svart. I serien er det to vite skurker, men en hel gjeng «bad guy» pakistanere, som alle er vanlige arbeidere, mens de to norske skurkene har «fine jobber». Det ville vel ikke blitt godkjent hvis regissören hadde värt «ekte» norsk, at pakistanere fremstilles så ensidig? De pakistanerne som ikke er kriminelle i serien, er ofte litt trangsynte som vil ha fornuftsekteskap. Jeg tipper det er större variasjon i virkeligheten, men er vil vel manusforfatter og regissör få fram konkrete problemstillinger, og ikke omfavne hele spekteret. Likevel blir det litt ensidig, synes jeg.

    Jeg gir terningkast fire, som er opp fra en treer pga. ting som stunts og at vi slipper de vanlige fjesene i norsk drama.

    P.S.: Er ikke enig i at NRK-drama den siste tiden har värt dårlig. Himmelblå og Berlinerpoplene er jo veldig gode serier som også har fenget seerne. Koselig med peis var spennende og «tungt» samtidig. Men det kanskje er for langt mellom slike höydepunkter?

    • http://serienytt.no Vidar Daatland

      Er enig med deg Glenn, både hva seriens styrker og svakheter angår. Serien tar litt for lett på enkelte ting vil jeg si, både i fremstilling og hendelser. Den enkle dialogen og lite gjennomførte oppførselen til flere – fra redaktører til jurister – går litt på troverdigheten løs. Ting skjer for enkelt (bl.a. forsiden, og dementien, ikke noe som er i nærheten av realistisk portrettering av en redaksjon).

      Litt mer kompleksitet kunne hevet serien et hakk – men uansett veldig fin underholdning og spenning. :)

    • Gjest

      Må bare si det at å løpe fra 2 polititjeneste menn er ikke akkurat så vanskelig hvis du trener litt til vanlig :P