Serieåret 2015

Vi oppsummerer året som har gått!


Fråtsing, frustrerende cliffhangere og valgets kvaler.

Da vi oppsummerte 2014 påpekte vi at det begynte å bli litt vel mange serier å følge med på. Det er ikke blitt enklere siden den gang. Vi lever i en tid med luksusproblemer. Ingen har nok tid til å se alt de ønsker å se. Er det ikke herlig?

Vi serverer noe av det mest minnerike fra året som gikk, trekker frem hva dere lesere var opptatt av og forsøker å gjøre fortiden litt mer oversiktlig for deg. Er du klar?


Dominerende inntrykk

Globalt og mangfoldig

Kvinner kan nå være superhelter (Jessica Jones, Supergirl), en serie om en transseksuell omfavnes av Emmy (Transparent) og unge kvinner får fokus også her hjemme i Unge Lovende. Vi aner nok bare begynnelsen av en langt mer flerkulturell seriefremtid.

Sci-fi seren Sense8 er kanskje det klareste symbolet på trenden. TV-serier gir oss historier som utfordrer det etablerte, utvider perspektiv og kanskje gir litt mer forståelse og toleranse. Etter tiår hvor hvite menn har dominert, og strengt talt fortsatt dominerer, er det heldigvis blitt litt mer variert.

Massivt tilbud

Opplevelsen av så mange serier å se, men så lite tid til å se det. Du kjenner kanskje til den? Selv ikke vi nordmenn, som kanskje har mest fritid i verden, klarer å få med oss mer enn en brøkdel. Et stadig mer fragmentert serieunivers har fristelser over alt!

Er det noe vi nok må lære oss er det å akseptere at nei, de fleste gode serier får man rett og slett ikke tid til. Skal vi tro sjefen for det amerikanske nettverket FX ble det i USA alene produsert 400 manusbaserte serier i år. Selv om du så serier sammenhengende hvert våkne minutt av året ville du ikke rukket over alt.

Vi nærmer oss raskt 700 serier på strømmetjenestene og aldri før har så mange ferske serier blitt vist. Om vi er fornøyd? Selvfølgelig ikke, vi lever i fråtselsens tidsalder. Men er det mer enn nok til å fylle fritiden? Jupp.

Salgskåte nordmenn

Norsk dramaproduksjon har fått seg et lite byks, hvor spesielt TV2 forsøkte å ta del av kaken med Frikjent og Okkupert. NRK opplevde suksess med Kampen Om Tungtvannet, i tillegg har serier som Dag, Side om Side, Unge Lovende og Kampen For Tilværelsen kjempet om vår oppmerksomhet.

Vi kan vel trygt si at kvaliteten var ganske så variert, det er ikke lett å holde følge med innovasjonen og kvalitetsbyksen som foregår internasjonalt.

Litt synd er det at norske aktører virker mer opptatt av å snakke om å selge serier til utlandet enn de er å snakke om kreativ og nyskapende fortellerkunst. Når utenlandske serier invaderer og er norsk innhold så overlegent (med noen hederlige unntak), burde kanskje fokus være litt mer på å blidgjøre seerne her hjemme? For hvem bryr seg egentlig om Kampen For Tungtvannet selges til langtvekkistan? Trolig ikke seerne.

Youtubere

Noe av det mest spennende, også i norsk sammenheng, er alt som produseres på Youtube. En rekke tulleprogram har alt blitt kjempesuksesser, her ser vi nok bare starten på hva som er i emning. Skal man se morgedagens trend så sjekk ut hva barn og ungdom gjør. De se er på youtube.

Vi har også kommet over noen spennende dramaproduksjoner, også norske, som fortjener oppmerksomhet. Youtube blir et viktig sted å sjekke ut fremover!

To die or not to die?

Serier ble kanskje enda litt mer desperat etter å holde på seerne. Med så mange serier tetner kampen om seerne til. Sjansen for at seriene overlapper med brukte virkemidler er nå unngåelig. Den mest gjenbrukte klisjeen er tvetydige «dødsfall». Ikke alltid like populært hos fansen, noe spesielt The Walking Dead opplevde da de lekte med skjebnen til Glenn.

Det setter unektelig et press på manusforfatterne å forbli relevant. Det er ikke nødvendigvis et godt tegn at noen av de mest populære seriene er de som fort ble mest desperat. Game Of Thrones er unnskyldt, da deres «død-eller-ikke» lek i all rederlighet ble skrevet for flere år siden. Men hva med The Walking Dead? Eller Homeland, som gjentok nøyaktig samme plott-twist som 24 gjorde noen år siden?

«Død-eller-ikke» er blitt rene symbolet på serier som sliter med kreativiteten. Skal man absolutt gå den retning, se til The Leftovers. De gjorde det 2-3 ganger, alle på fornøyelig vis – med reneste Twin Peaks-vibber.

Melking av merkevarer

Prison Break, X-files og uendelig rekke serier satte igang igjen med produksjonen. Heroes vendte tilbake, Full House kommer. Det er dusinvis med gravlagte merkevarer som nå graves opp og børstes støv av. Hvorfor? Fordi det antageligvis er lettere å nå gjennom med noe vi seere er kjent med, fremfor å våge å satse på å bygge nytt.

Vi er ikke nødvendigvis skeptiske, for samme trend involverer også å videreføre filmunivers. Fargo er det beste eksempelet på hvor bra det faktisk kan bli. Så håper vi trenden ikke gir for mange skrekk-eksempel.

De gamle er best

Som årskavalkaden nok får frem, vi opplever litt av en tilvekst av nye serier. Vi har aldri opplevd at så mange nye serier holder et såpass høyt nivå.

Samtidig er de etablerte seriene fortsatt favorittene. Det tar tid å bygge et sterkt fundament. Serier som Grey’s Anatomy, Homeland, Game of Thrones og The Walking Dead viker ikke unna for nykomerne.

I tillegg blir det mer vanlig at serier blir bedre, spesielt i andre sesong. Black Sails, Gotham og The Leftovers er tilfeller som viser at serier gjerne trenger noen episoder, eller en sesong, for å finne fotfeste.

Sjokk, vantro og sjelegransking

Med mangfoldet følger også scener vi aldri før har sett. Outlander viet en hel episode til et grusomt overgrep, i Penny Dreadful ble en baby myrdet og partert og Marvel’s Jessica Jones utforsket på kreativt vis de psykologiske vanskelighetene overgrepsofferet Jessica måtte overkomme.

For ikke å snakke om The Leftovers, som fortsatte å utforske savn, døden og sorg slik vi aldri har sett før. Serier er definitivt ikke for sarte sjeler.

Tronskiftet


Vi sa takk og farvell til flere favoritter i 2015, den mest betydningsfulle var nok Mad Men. Sammen med Breaking Bad frontet serien på mange måter starten på gullalderen vi nå opplever. HBO sparket i gang den første revolusjonen ved årtusenskiftet, AMC kom så på banen med Mad Men og viste at nye aktører på markedet kan gjøre det minst like godt som de etablerte. Serieskaper Matthew Weiner viste med stødig hånd hvor fenomenal en serie kan bli.

Siden den gang har flere våget å satse på serier og også gamle ringrever har blitt med på revolusjonen. Mad Men takket av, det er nå dusinvis av serier som har overtatt stafettpinnen.

Andre bemerkelsesverdige serier som ble avsluttet var Downton Abbey, Justified, Parks And Recreation, Glee, Two And A Half Men, Continuum og Cougar Town.

Det skjedde også troneskifte på talkshow-fronten. Både David Letterman og Jon Stewart sa takk for seg etter å ha satt dagsorden i flere år.

Nye favoritter

Med seriemaskineriet kjørende på full guffe har det ikke vært vanskelig å finne nye serier som kan følges når gamle giganter takker for seg. Her er noen av seriene vi i redaksjonen har begynt å følge.


Borte, men aldri glemt


Vi mistet mange kjente og kjære skuespillere og andre som var viktige for å forme seriehistorien.

I starten av året gikk Leonard Nimoy bort. Som Mr. Spock ble han et av seriehistoriens største ikon. De som vokste opp på 80-tallet gjenkjenner nok også stemmen hans som den store skurken i Transformers-tegnefilmen. Skuespilleren ble 83 år gammel, han var aktiv til siste slutt. Både med roller i de nye Star Trek-filmene, i tillegg till minnerik gjesterolle i Fringe. «Lenge før det var kult å være nerdete, fantes Leonard Nimoy» sa Barack Obama så passende om skuespillerlegenden.  To andre Star Trek skuespillere, Grace Lee Whitney og Bruce Hyde, slo også følge med Nimoy på ferden til evig hvile blant stjernene.

En annen legende som gikk bort var forfatteren Terry Pratchet. En rekke serier og miniserier har blitt laget basert på hans litterære verk, mer er på vei.

Ikke alle fikk oppleve alderdom. American Horror Story-skuespiller Ben Woolf ble kun 34 år gammel, han gikk bort etter en fatal hodeskade etter å ha blitt påkjørt. I desember døde også en annen American Horror Story-skuespiller. Rose Siggins ble kun 43 år gammel. Barnestjernen Sawyer Sweeten, som spilte en av tvillingene i Everybody Loves Raymond, ble kun 19 år etter at han tok sitt eget liv.

I sommer mistet vi Sir Christopher Lee, en av de mest betydningsfulle skuespillerne fra de siste 70-årene. Han var aktiv helt til siste slutt og hadde minnerike roller i Star Wars og The Lord Of The Rings-filmene.

Taylor Negron ble 57 år gammel. Skuespilleren og komikeren har hatt minnerike opptredener i Party Of Five, Falcon Crest, Friends, Fresh Prince of Bel Air og Curb Your Enthusiasm. Veteranskuespiller James Best, mest kjent for sin rolle i The Dukes Of Hazzard, gikk bort i april.

Regissør Wes Craven, som revitaliserte horror-sjangeren med sine minnerike filmserier, gikk bort i september. En måned senere mistet vi forfatter Henning Mankell, mannen bak Wallander. Mot slutten av året mistet vi også Sopranos-skuespillere Salvatore Loggia og Frank Albanese.

Andre kjente skuespillere som døde var Fred Thompson, Stephen Lewis, Kitty McGeever, Patricia Elliot, Catherine Coulson, Terrence Evans, Jack Larson, Aubrey Morris, Jack Carter, Patrick Macnee, Dick Van Patten, Mary Ellen Trainor, Alberta Watson, Daniel von Bargen, Roger Rees og Yvonne Craig.

Årets...

…åpenbaring: The Leftovers gikk fra merkelig til legendarisk.

…forbedring: Black Sails. Vi syntes sjørøverserien var litt av et mageplask i 2014, men med overraskende vendinger og stoisk selvtillit viste serien i år at den har noe å fare med. Looking ble enda et hakk bedre i sin siste sesong, mens veteranen South Park viste gnister. Halt And Catch Fire ble endelig den serien vi ønsket den skulle bli.

…skuffelser: True Detective, det ble litt vel vanskelig å følge opp den strålende første sesongen. Okkupert, det hjelper ikke å kaste penger på en produksjon når historien blir like pragmatisk som seriens statsminister. Powers, hva i alle dager var det den forsøkte på?

…kraft: Star Wars. Filmserien vendte tilbake og tok over både denne galaksen, og de langt langt vekke.

…norske: Kampen For Tilværelsen. Det er kjekt med serier av det litt mer rare slag.

…navn: Damon Lindelof og Anneke von der Lippes. Førstnevnte er en av de mest uredde serieskaperne i bransjen. Han har ikke latt seg knekke av Lost-kritikken. Arbeidet med The Leftovers er bemerkelsesverdig. Han gir oss noe få andre ville våget å satse på. Og Anneke? Hun vant Emmy!

…snakkis: Game of Thrones-finalen. Sjokkerende cliffhanger, og nå som serien har beveget seg forbi bøkene vet ingen hva som skjer videre.



Hva så med oss?

2015 var et usedvanlig godt år for oss seriegeeks her i Serienytt. Vi har blitt dobbelt så stor, fått opp kvaliteten på innholdet og fått fart på tjenester som Serieprognosen, Seriesøket og Premierekalender.

Vi forsøker som best kan å unngå click-bait trenden blant nettsteder, fokus i 2015 var å få opp kvaliteten på innholdet. Et nytt tilskudd med desksjef Mia Carlsen var her en viktig faktor.

Noe annet vi håper dere har merket dere er et strammere fokus på å hjelpe dere å finne nye serier å sjekke ut. Anmeldelser er nå supplert med omfattende topplister, den nevnte premierekalenderen og månedlige anbefalinger. Vi håper dette gjør det litt lettere for dere.


Årets mest leste:

Netflix-topplisten

Lest over 100 000 ganger, vi kan trygt si leserne elsker lister.

MEST POPULÆRE NYHETER

Homeland forflytter seg til nytt land i sesong 5

Sesong 5 på 12 episode av seersuksessen får premiere i høst.

Prison Break kan gjennoppstå

Ryktet vil ha det til at Fox nå aktivt jobber med å få serien tilbake.

Narcos fornyet for sesong 2

Adam Fierro (The Shield, Gang Related) blir sjefsprodusent i sesong 2.

Intervjuene

Vi var heldige nok til å få snakke med flere skuespillere og produsenter fra serier som The Walking Dead, Fear The Walking Dead, Rectify, Mad Men, Bloodline, Narcos, Marvel’s Jessica Jones og Better Call Saul.

Noe som er glemt?

Serieuniverset er nå blitt så omfattende at selv vår redaksjon med seriegalne mennesker ikke er i nærheten av å få med seg alt. Vi har helt sikkert glemt noe og annet har vi enda til gode å få øynene opp for.

Men vi håper da denne oppsummeringen viste noen av høydepunktene for året. Vi takker dere lesere for følget og gleder oss til å se hva 2016 har å by på. Godt nytt år!

X