Den Netflix-aktuelle komiserien Girlboss har potensiale til å bli noe bedre.

Nok en komiserie satt til vestkysten i USA er her. Serien er basert på Sophia Amoruso sin bestselgende biografi #Girlboss og fokuserer på Amoruso (Britt Robertson, Under The Dome), som begynte å selge vintageklær på eBay. Innen hun fylte 28 hadde hun bygget et moteimperium verdt flere millioner dollar: Nasty Gal.

God bakhistorie

Hva som man trygt kan si er at bakgrunnen til Amoruso er ganske imponerende, og i grunn noe man vil nærmere kalle legendarisk. Historien hennes er mye mer enn et godt tilbakeblikk på en tid der flere begynte å få wifi på telefonen og lignende, tilbake i 2006.

Komiserien er i prinsippet en sjelden feel-good historie, om hvordan en ung kvinne tar et smart valg, og går fra fattig til rik på egenhånd, med mot og stahet i baklommen.

Sophia sin interesse og kunnskap for business er der ikke helt, men vi får en fascinerende og, som oftest, ukomplisert suksesshistorie om en 23-åring i San Francisco. Uten jobb, boende hos venner, men med en gave for å finne brukte og vintage klær som kunne være verdt noe i en klesbutikk. Når hun en dag kjøper en jakke billig, for så å selge den videre for mange hundre dollar, starter lidenskapen å boble i henne.

Girlboss Britt Robertson 212
Sophia (Britt Robertson) poserer med en jakke som ender opp med å snu livet hennes. Foto: Netflix

En forferdelig hovedperson

Det er ingen tvil om er at TV-skjermen, og spesielt komiserier, har nok av mer eller mindre horrible karakterer akkurat nå, som i Love, Casual og You’re The Worst. Likevel klarer alle disse seriene å gjøre karakterene likendes, eller i det minste tolerable. Dette er et stort problem med Sophia i Girlboss, fordi hun nesten blir et skrekkeksempel på irriterende unge mennesker. Hun er frekk, selv når hun vet hun har feil, lat og ønsker ikke det ansvaret som følger med å være voksen. Og hun er litt for hensynsløs.

Nødvendigvis ikke karakterpreg som ødelegger en karakter alene, men det er den videre karakterutviklingen og hvordan serien generelt har lite interesse for å vise at hun ønsker å bli et bedre menneske, eller i det minste et mer tolerabelt menneske, som ødelegger.

Med ingen karakterutvikling må seerne følge en hovedkarakter som er ganske frustrerende.

Girlboss 2214124
Sophia Amoruso (Britt Robertson) i Girlboss. Foto: Netflix

Noen lysglimt i sidekarakterene

Tross for at seriens hovedfokus alltid er på Sophia, er det en del andre karakterer enkelte vil like. En av dem er Annie (Ellie Reed), den boblende og fjollete venninnen til Sophia. Serien klarer overraskende å utvikle henne nesten bedre enn hovedkarakteren, spesielt de få gangene karakteren får stå i fokus alene eller når forholdet mellom de to venninnene støtter på noen komplikasjoner.

Andre talentfulle bidrag til karakterspektrumet, gjennom sesongens 13 episoder, inkluderer blant annet RuPaul i rollen som Sophia sin nabo, som ofte snakker henne til noe fornuft; Norm Macdonald (Saturday Night Live), som den rare og hyggelige sjefen hennes på en skole hun jobber på; Cole Escola (Difficult People), som en særegen student på samme skole og hans mor (Nicole Sullivan), som begge blir gode venner av Sophia; og Dean Norris (Breaking Bad) som Sophia sin far, som i utgangspunktet undervurderer datteren sin litt for mye.

Beste av birollene er riktignok Melanie Lynskey (Togetherness), i rollen som Gail. Hun er en rivaliserende eBay-selger som fort innser innser Sophia kan bli en trussel for hennes gjeng bestående av andre eBay-selgere av vintage-klær. En senere episode bringer karakteren også tilbake, hvor serien på en smart måte viser fram hvordan et online-forum styres og hvordan noen avgjørelser påvirker Sophia sin vei videre.

Uheldigvis har serien et problem med bruken av Sophia sin kjæreste Shane (Johnny Simmons), som til tross for god kjemi med Robertson kommer fram som ganske kjedelig. Det merkes spesielt i kontrast med Ellie sin kjæreste Dax (Alphonso McAuley), som i det minste gir et litt positivt inntrykk.

Girlboss Ellie Reed Britt 21421412
Duoen Sophia og Annie i Girlboss. Foto: Netflix

Hadde et større potensiale

Det er rom for alle mulige forandringer her fra kildematerialet om det skulle vært nødvendig. For tross for å være basert på selvbiografien til Amoruso, starter hver episode med å kaste i ansiktet vårt at serien er veldig løst basert på livet til Amoruso. Med bakgrunn fra komiserier som 30 Rock og New Girl, sammen med alle Pitch Perfect-filmene, burde et prosjekt som dette vært noe serieskaper Kay Cannon hadde fått et bedre resultat med.

Resultatet er at dette er en komiserie som ikke er engasjerende og, tross enkelte gullkorn, egentlig ikke morsom nok heller. Enkelte episoder er bare rot og andre episoder flyr forbi, omtrent uten mer innhold enn at Sophia er frekk mot noen, har et lite problem eller rett og slett vil gjøre sin egen greie.

Med lite karakterutvikling virker dette som en komiserie lagd nesten bare for å fylle opp Netflix sitt bibliotek av TV-serier.

Hva som kanskje i en senere sesong kan være spennende å se serien gjøre er å bli en mer advarende historie, om hvordan Sophia sitt selskap Nasty Gal gikk fra å ha en inntekt på 300 millioner dollar i 2015, til å gå konkurs etter mye problemer i ledelsen året etterpå. Men om dette er noe Cannon vil takle er litt vanskelig å se for seg etter denne første sesongen av Girlboss.

201721apr00:01Girlboss, Sesong 1Netflix