Netflix-serien 13 Reasons Why er en historie om dyster tragedie om en ung jente som ender opp med å ta sitt eget liv.

13 Reasons Why forteller historien om Hannah Baker (Kathrine Langford) som har tatt sitt eget liv. Hannahs venner og klassekammerater mottar 13 kassetter hvor Hannah har spilt inn historien om hvorfor hun valgte å ta sitt eget liv. Hver kassett korresponderer til en bestemt person eller hendelse som Hannah holder ansvarlig for hennes dødsfall.

Fulgt hovedsakelig gjennom synspunktet til Clay Jensen (Dylan Minnette, Awake) begynner historien å utholde seg, fra han mottar en eske med kassetter på døra en kveld. Clay selv er en sjenert gutt som jobbet med Hannah på den lokale kinoen. Han var forelsket i henne og mener selv han var ingenting annet enn snill mot henne, så han lytter til kassettene for å finne ut hvorfor han kanskje er på en av dem. Dette fører til at han lærer mange triste detaljer om Hannahs historie mens foreldrene til Hannah (Kate Walsh fra Fargo, og Brian D’Arcy James fra Spotlight) og alle de andre menneskene på kassettene takler tiden etter Hannah sitt selvmord.

Foruten Hannah er det Clay (Dylan Minnette) vi følger mest i 13 Reasons Why. Foto: Netflix

Ikke den typiske amerikanske tenåringshistorie

Ved første glimt kan serien kanskje virke som en typisk tenåringsserie, da den er satt til en high school og meldinger fra den døde jenta tar hovedfokuset, men om du forventer kjærlighetsintriger og mystikk, så vil du kanskje bli overrasket. Det er tøffe ting tenåringene utsettes for.

Serien takler ganske bra temaet sitt om mobbing, som i stor grad står i fokus. Den forteller hvordan det ikke bare er et ensomt tilfelle som knuser mobbeofre, men den endeløse rekken av små angrep som bygger seg opp over tid. Måten klassekamerater og venner står å ser på og lar det skje og mangelen på hjelp, eller favorisering av mobberne, fra dem med makt til å gjøre noe, er alle grunner til den voksende tvilen på at noen i det hele tatt bryr seg eller om man fortjener å reddes fra denne fæle situasjonen. 13 Reasons Why viser ganske smertefullt hvordan problemene til Hannah utviklet seg.

Framfor å bare se på offeret gjør serien en smart ting med sitt fokus på «bøllene». Dette gir oss bedre innsikt i deres perspektiv på hva Hannah forklarer på kassettene. Vi får sett deres liv, deres usikkerheter og deres traumer, på en måte som aldri forsøker å unnskylde eller gjøre deres handlinger akseptable.

Det gjør at karakterene utvikles for seerne med mye omhu og vi forstår motivene deres på en måte mange dramaserier, selv med mye mer voksne karakterer, ikke helt klarer å få til. Serien viser seg heller ikke interessert i å vise bøller som simple og endimensjonale skurker eller monstre, og karakterene får dermed mye farge og blir mindre utilgivelige. På den måten vises realiteten i situasjonen, vi ser alle sider, og seerne får gjøre opp sin egen mening om hvem skylden burde lande på.

Mrs. Baker (Kate Walsh) og hennes datter Hannah (Katherine Langford). Foto: Netflix

Nok av karakterer man vil bruke tiden på

Serien gjør en god jobb med å vise fram følelsene og presset de unge karakterene opplever, men også hvordan de voksne karakterene takler det.

Det er en haug av karakterer vi blir kjent med utover de første episodene, og en del karakterer kommer også til i etterkant. Hannah og Clay er gode nok karakterer, men det er andre karakterer av de unge som også er gode, som man ofte skulle ønske serien fokuserte litt mer på. Eksempelvis Alex (Miles Heizer, Parenthood) og hennes venninne Jessica (Alisha Boe, Casual), som også var nykommere på skolen, slik som Hannah, eller Tyler (Devin Druid, Louder Than Bombs) som ikke akkurat sier eller gjør mye før i den fjerde episoden, hvor vi også får vite hans spesielle fritidsaktivitet.

Av de voksne blir vi kjent med en hel rekke personer, fra rektoren på skolen, læreren Mr. Porter (Derek Luke, The Americans), Alex sin far (Mark Pellegrino, Lost) og foreldrene til Clay (Amy Hargreaves fra Homeland og Josh Hamilton fra Madame Secretary).

Ingen av de voksne karakterene står mye frem foruten moren til Hannah. Karakteren er naturligvis nedbrutt etter tapet av datteren, men ettersom Hannah ikke forlot et selvmordbrev får vi fulgt en karakter som meget trolig ikke er på kassettene. Vi får med det en engasjerende liten sidehistorie om denne karakteren sin søken etter svar på hva som skjedde, og det er godt å ha denne karakteren til å få stilt noen spørsmålene til de voksne også.

Tyler (Devin Druid) er en av de unge karakterene vi blir kjent med i 13 Reasons Why. Foto: Netflix

Noen irritasjonsmomenter

En av sidehistoriene som ødelegger litt er hvordan de andre ungdommene på kassettene ønsker å stoppe Clay fra å avsløre hva de andre har gjort. Det tar serien kanskje litt for nærme serier som Pretty Little Liars og sløser bort potensialet til noen karakterer Spesielt gjelder dette Tony (Christian Navarro), som i utgangspunktet er en lovende karakter. Han holder øye med Clay, og fort skjønner Clay at Tony vet mer enn han er villig til å si om hva som skjedde med Hannah og kassettene. Det at Tony prøver å stoppe spredningen av kassettene blir derfor  en litt for stor del av karakteren i starten, da serien heller burde gi oss mer av Tonys indre dialog og problemer.

Fortellerstemmen til Hannah tas også litt for mye i bruk. Det er ingen tvil om at dette er en historie som trenger en fortellerstemme i utgangspunktet, men det overdrives i de 2 første episodene.

Heldigvis viser serien seg å bli litt mer sparsommelig på dette i de to neste episodene, og forhåpentligvis forsetter serien å spe på litt mer varsomt med Hannah sin stemme videre.

Clay (Dylan Minnette) og Hannah (Katherine Langford). Foto: Netflix

Viser forbedringspotensiale

De første 4 episodene av serien lover godt, tross nevnte irritasjonsmomenter, og den er i en tydelig læringskurve i de første episodene.

Hva som kanskje er en av de sterkeste sidene til serien er hvordan den ikke undervurderer de unge karakterene, eller seerne, ved å presentere en gjennomtenkt og respektfull skildring av en vanskelig ungdomshistorie, samtidig som den er realistisk og tøff nok til å sees av både unge og voksne.

Selv om vi har svaret; ‘Hannah drepte seg selv’, har serien fremdeles et mysterium på hjertet; ‘hvorfor?’. Et kjent ordtak sier at det ikke er målet, men reisen, som er viktig. Med det starter man fra det forvrengte utgangspunktet med løsningen uten gåten, uten svar på hvorfor. Det er forfriskende med et slik type mysterium blant dagens mengder overgjorte drapsgåter i TV-drama.

13 Reasons Why har klare intensjoner om å være mer enn bare underholdning. Det er tydelig at serien er skapt av noen som virker interessert i å nesten fortelle til seerne, uten å være belærende, at det er greit å uttrykke dine behov (spesielt behovet for hjelp) og inspirere til å ha en mer åpen dialog om selvmord og depresjon. Det er ikke en veldig sterk serie fra start, men det er utvilsomt et potensiale her og serien får frem viktigheten av dialog og belyser viktige temaer, noe som vi burde forvente mer av i TV-dramaer sentrert spesielt rundt ungdom i 2017.

201731mar00:0100:0213 Reasons Why, sesong 1NetflixSjanger:Drama