Ivrige NRK-seere vil nok ikke være ute av komfortsonen med Hotel Halcyon, det nyeste periodedramaet fra kanalen bak Downton Abbey. Tross flere resirkulerte elementer blir den en raskt en vanedannende opplevelse.  TV-serien, som på originalspråket har tittelen The Halcyon, er den siste i en rekke nye britiske periodedrama. Netflix hevet standarden med The Crown, mens Victoria var ITV sitt første forsøk på å fylle tomrommet etter Downton Abbey i fjor høst. Også den gikk på NRK. Der lykkes de kun delvis med sistnevnte. Med Hotel Halcyon får vi en bedre og mer gripende serie, mye takket være at handlingen er satt til London midt under 2. verdenskrig. Det skal mye til for ikke å makte å formidle dramatikk og hjerteskjærende historien fra en tid hvor tyske bombefly terroriserte Londons innbyggere, samtidig som de Hitlers fremmarsj virket ustoppelig.

The Halcyon
Matt Ryan spiller den amerikanske radioreporteren Jamie O’Hara.

Som navnet tilsier er det Hotellet Halcyon som blir hovedlokasjonen for dette ekstravagante dramaet. Det spares ikke på fortellergrep, her er det nærmest skamløs mengde med forbudt kjærlighet, i god Titanic-stil, krydret med interne konflikter, skjulte hemmeligheter og tysk spionasje. Alt med eksepsjonelt vakre og velkledde mennesker som vet å ordlegge seg på direkte vis. Her er det en rekke rollefigurer med fløyelstungene intakt. Det er på grensen til å tippe over i å bli litt vel mye, men i god Casablanca-stil fungerer det. Mye takket være en usedvanlig imponerende produksjon, engasjerende rollefigurer og skuespillere som vet å gi oss det smått pompøse og storslagne britiske kjennemerket vi er blitt så godt vant med. Aristokratiets fall og den vanlige manns voksende forakt for klasseskillet er en selvfølgelig ingrediens, selv om dette ikke er like reflekterende og utforskende som Brideshead Revisited. Om noe kan det vel best beskrives som en kombinasjon av Downton Abbey og den herlige krimserien Foyle’s War. Litt mindre sjarm, men med et strammere narrativt grep. Om du, som denne anmelder, satte pris på de seriene vil du fort finne deg til rette søndagskveldene fremover med Hotel Halcyon.

Anmeldelse: Hotel Halcyion gir et melodramatisk perspektiv på 2. verdenskrig
Richard Garland og datteren Emma gis mest oppmerksomhet i det nye periodedramaet.

Steven Mackintosh blir raskt seriens superlim som hotellets bestyrer Richard Garland, en mann som skjuler en hemmelighet som hotellets eier Lord Hamilton (Alex Jennings) vet å benytte seg av. Det skaper en rift og større konflikt med Fru Hamilton (Olivia Williams) som gir nok av spenning gjennom sesongens 8 episoder. Hamilton-arvingene Freddie (Jamie Blackley) og Toby (Edward Bluemel) har nok av personlig drama som det fort blir storpolitikk ut av, mens hotellets ansatte står for de mer personlige og nære historiene som vi som seer raskt blir grepet av. Hermione Corfield er nok den som blir den nye britiske stjernen for sin portrettering av Emma Garland, en selvstendig kvinne som forelsker seg i Freddie Hamilton. Et forhold som kompliseres av at landet er i krig og at de to tilhører to ulike samfunnslag. En av de mer interessante rollefigurene er den amerikanske radiomannen Joe O’Hara (Matt Ryan). I en tid satt til før Pearl Harbor-angrepet er amerikanerne fortsatt tilbakeholden til å engasjere seg i krigen, O’Hara sin kamp for å fortelle hjemlandet om Storbritannias rolle som siste skanse i Europa er blant seriens beste øyeblikk. Spesielt når handlingen tar til gatene under tyske bomberegn. Om du har en forkjærlighet for britiske periodedrama, spesielt de mange som ITV har gitt oss via NRK de siste par tiår, er det ingen grunn til å frykte at Hotel Halcyon blir en skuffende affære. Det er mye melodrama og gjerne ikke det mest nyskapende av fortellergrep, men det gjør lite når det er pakket inn i en slik produksjon og et så spennende bakteppe som 2. verdenskrig. Hotel Halcyon vil utvilsomt bli en ny favoritt for norske søndags-seere i ukene som kommer.

201719feb21:2522:25Hotell Halcyon, sesong 1NRK1 og NRK TVSjanger:Drama,Periodedrama