Unge lovende er en av de tilbakevendende seriene jeg har sett mest frem til. Jeg likte sesong 1 veldig godt og gledet meg til et gjensyn med Nenne (Gine Cornelia Pedersen), Alexandra (Alexandra Gjerpen) og Elise (Siri Seljeseth).

I sesong 2 begynner Alexandra og ungdomskjæresten Kimmo å ane at de ikke er på vei samme sted i livet. Etter en skade har Kimmo lagt håndballkarrieren på hyllen og fått seg fast jobb, mens Alexandra nøler med å gjøre en innsats for å gå fra ringevikar til fast ansatt, noe som er problematisk når de nå vil kjøpe leilighet. Det er jo fortsatt skuespiller Alexandra vil være, og med premiereklar like rundt hjørnet tenker hun at sjansen hennes er nå.

Elise har skaffet seg jobb innen telefonsalg samtidig som hun driver stand-up på kveldstid og skal bli samboer med Anders. Da flytteplanene går i vasken raser det gradvist sammen for henne. Samtidig kommer nemlig faren tilbake i livet hennes og ødelegger for det gode forholdet hun og moren har opparbeidet.

Til sist er det Nenne som slet veldig med psyken sist vi så henne. Hun har kommet seg på bena igjen, men hennes fortid som psykisk syk skal likevel forfølge henne. Serien fortsetter dermed å ta opp det viktige temaet psykisk helse, og stigmaet rundt det. I tillegg får hun et nytt bekjentskap, som kanskje viser seg å ikke være fullt så støttende som først antatt.

Til tross for at alle tre jentene ved sesongens start hadde begynt å få orden på livene sine, viser det seg at livet ikke alltid går sånn som en hadde tenkt.

I min anmeldelse av sesong 1 skrev jeg at jeg synes Unge lovende lyktes best som komedie. I sesong 2 synes jeg den nå også begynner å lykkes som drama. Gjennom første sesong ble vi kjent med karakterene og nå kan serieskaperne dykke litt dypere i materien, noe de også gjør. Jeg er veldig glad for at de gjør dette med spesielt Elise, som var litt overfladisk i den første sesongen. Hun hadde et tøft ytre og stengte inne følelser, noe som brast på tampen av sesongen. Nå får vi se en Elise som mister kontrollen og blir destruktiv.

Unge lovende fortsetter å bruke god norsk musikk som soundtrack, noe som bidrar til å gjøre de mer dramatiske og melankolske scenene stemningsfulle. Jeg kan nevne dePresno, Ludvig Moon, Fay Wildhagen og Hajk. Ikke skal jeg skryte på meg å ha særlige forkunnskaper om disse artistene, men serien skal også ha skryt for å gi seerne lyst til å utforske norsk musikk.

Noe annet som bidrar til stemning er alle de fine scenene Unge lovende har rundt omkring i Oslo, det være seg parkliv, badeliv, uteliv eller vandring gatelangs. Alt dette gir meg en følelse av kvalitet og autentisitet, og får meg til å lengte tilbake til byen der jeg tilbragte 2,5 år som student.

Dette var altså et særs vellykket gjensyn med sannsynligvis en av mine favorittserier. Det at den er norsk bør ikke få deg til å styre unna, det gjør det heller enda nærmere og gjenkjennelig at den er på eget språk synes jeg.

Unge Lovende er skrevet av Siri Seljeseth og Mads Løken, og regissert av Eirik Svensson og Bård Fjulsrud. Både sesong 1 og 2 har 6 episoder. De nye episodene blir lagt ut i sin helhet på NRK i dag, 20. januar, og første episode sendes på NRK1, 24. januar.