Den svenske krimserien Saknad leverer ingen god seriestart for C More.

C More og TV4 har samarbeidet for å gi oss dyster krim satt til det svenske bibelbeltet, i det som sparker igang C Mores originalproduksjon av serier. Det er ingen imponerende start.

Helena Bergströms rollefigur Maja Silver er en av de få gledene jeg sitter igjen med etter sesongens fire episoder. Det er ingen enkel rolle å bli tildelt, der hun spiller en ufrivillig etterforsker i det svenske bibelbeltet og har litt av en bagasje som gjør at stort sett alle har en høne å plukke med henne.

Hun er der bare på ferie for å besøke datteren i sin gamle hjemby, men på smått absurd vis må hun innta rollen som sjefsetterforsker etter at en ung jente blir funnet død, mens en annen jente er savnet. At den lokale politisjefen dør på åstedet for et mord, samtidig som Maja dukker opp i byen, er et av flere tilfeller som er litt vel vanskelig å svelge for erfarne seere.

Serieskaperne har ikke våget å gå vekk fra en velkjent krimformel, for her er ingrediensene småby, savnet jente (som, uten noen form for logikk blir lenket stående av sin kidnapper, en smakløs portrettering av vold mot kvinner for sjokkens verdi) og høyst stereotypiske religiøse som vandrer rundt som rene demagoger. Alt pakket inn i det trauste visuelle preget til nordisk noir.

saknad6
Saknads etterforskningstrio får aldri tid til å bemerke seg

Det gjøres fint lite for å gi dybde til rollefigurene, spesielt de mer dedikerte kristne som neppe kan ha mye kjærlighet hos regissør Colin Nutley, som heller vier tiden til parodisk kontor-krangling og Silvers rebelske datter enn å gi oss potensielle skurker som engasjerer.

Jeg savner en god portrettering av akkurat hva som gjør at religiøse grupper har slik tiltrekningskraft som de har. Slik miljøet blir portrettert her er det ingenting som tilsier hvorfor den lokale åndelige lederen skal være så populær, all den tid han i hver eneste scene fremstilles som kynisk, narsissistisk og smått vemmelig kar som bruker posisjonen til jevnlige kontorknull. En god skurk bør ha en sjarm som gjør det mer ubekvemt for oss seere (se bare til Hannibal, eller The Path).

Fire episoder er også alt for lite tid til å fremheve lokalsamfunnet og hvilken effekt drapet og forsvinningen har på innbyggerne. Det er lov å forvente mer etter at Broadchuch viste vei der. Det er ikke som om karaktergalleriet mangler potensiale, dessverre blir alt amputert. Serien fungerer hverken som drivende krim eller engasjerende drama.

Som dramaserie er det endel steg tilbake fra den utviklingen vi har sett de siste årene, med serier som True Detective og Rectify. Det er fint lite å utsette på starten til Saknad, men når rulleteksten dukker opp på episode 4 er det ikke annet enn å erkjenne at C More nok har litt å jobbe med om de håper på å servere oss skandinaviske godbiter som kan hamle opp med det konkurrentene serverer.

Det er bare til å brette opp ermene og gjøre en enda bedre jobb i fremtiden.

20171janHele dagenSaknadC More og TV2 Sumo