Hva ville du gjort om en du elsket og mistet dukket opp igjen et par år senere, når du har fått livet ditt på stell igjen?

Vel, det er spørsmål vi heldigvis ikke behøver å ta stilling til. Sorgen vi opplever når vi mister en vi er glad i er ubeskrivelig og hverdagen blir aldri helt den samme. Det blir en indre kamp om å klare å finne tilbake til hverdagen. Det er den vanskelige sannhet. Livet må gå videre.

glitchNoe som også er tilfellet for James Hayes (Patrick Brammall), en politimann i den Austraske småbyen Yoorana. Han har selv opplevd sorg og tap. Alt blir snudd på hodet når han finner fem personer som har gravd seg ut av sine egne graver. Det gotisk-inspirerte utgangspunktet blir stadig mer mystisk da de som har gjenoppstått forsøker å huske hvordan de døde. Hayes får med seg doktor Elishia McKeller (Genevieve O’Reilly), dermed er den klassiske duo-kombinasjonen vi har sett i et uttall serier (X-files, Bones osv) på plass også her. Selv om det raskt blir en litt annen dynamikk. Gjennom seks episoder handler mye om å finne ut hvorfor de er tilbake og ikke minst hvordan. Er det et mirakel eller et mareritt? Gudommelige krefter i sving eller vitenskap langt utpå viddene?

Det er et vanedannende utgangspunkt og det beste er å ikke røpe mer enn dette. Glitch kom ut i 2015 og ble kåret til årets dramaserie i Australia. Netflix sikret seg de globale rettighetene og serien ble klar for tjenesten her hjemme i oktober. Sesong 2 er på vei, nå i samarbeid med Netflix i en avtale som kan minne om den NRK hadde med tjenesten rundt Lilyhammer.

Det er, som Stranger Things, litt nostalgisk grøsser-mystikk viklet inn i det Hayes etterforsker hva som har skjedd, samtidig som han forsøker å holde funnet sitt hemmelig av ulike årsaker. Det er langt fra den første serien som leker seg med tematikken, som kan virke helt fjern, det krever derfor at serien har litt ekstra å by på. Den klarer seg ganske så bra og det er ikke rart Netflix har siktet seg inn på serien etter storsuksessen med Stranger Things.

glitch-sesong-1Spørsmålene som stilles skaper et engasjement og holder interessen oppe, enkelte av de tilbakevendte har også interessante og gripende historier. Det paranormale tar også nye vendinger og skaper både spennende konfrontasjoner og Terminator-lignende jakt-element, selv om Glitch aldri helt når den intensiteten den har potensiale til.

Sjangermiksen skaper litt utakt da den har sin andel såpeinspirerte vendinger, trekantdrama og enkelte rollefigurer som aldri får de dimensjonene de fortjener. Litt glattpolert kan det bli og enkelte tilfeldigheter er vanskelige å svelge, med mindre det senere viser seg å være del av den større mystikken.

De seks episodene går raskt unna, med en spennende nok avslutning til å ønske mer. Den svarer egentlig aldri på noe konkret, men det gjorde heller ikke Lost i sin første sesong. Det er nok til å gjette seg til hva som kan ha skjedd, uten at det er mulig å svare for bombastisk. Det krever tillit til serieskaperne at de har tenkt ut svar som vil tilfredsstille.

For fans av det paranormale og mytiske fortjener Glitch å bli gitt en sjanse, slik at vi kan starte diskusjonene om hva det er som foregår før sesong 2 kommer i 2017.