Oscar-vinneren Paolo Sorrentino (The Great Beauty, Youth) står bak miniserien The Young Pope.

Sorrentino sin første TV-serie handler om den første amerikanske paven, Pius XIII, født Lenny Belardo (Jude Law). Han er ung og sjarmerende, og utnevnelsen er mest sannsynlig et resultat av en effektiv mediestrategi, arrangert av kardinalkomiteen. Men samtidig er Vatikanet et sted der Guds vilje alltid er førende. Pius XIII er en mystisk og motstridende mann – skarp og naiv, ironisk og nøyaktig, gammeldags og nyskapende. Hos ham kombineres tvil og melankoli med besluttsomhet og hensynsløshet. Pius XIII kjemper i ensomhet for å finne en Gud han kan gi til menneskeheten. Og til seg selv.

Vi blir også kjent med mange andre som jobber tett med Pius XIII, som Vatikanets italienske statssekretær og kardinalen Voiello (Silvio Orlando), den amerikanske kardinal Dussolier (Scott Shepherd) og Søster Mary (Diane Keaton), som har en fortid med både Lenny og Dussolier.

the-young-pope The Young Pope
Pius XIII/Lenny Belardo (Jude Law) og Søster Mary (Diane Keaton) i The Young Pope. Foto: Canal+/Sky

Det er kanskje litt overraskende at serien spiller på satire, noe The Young Pope aldri helt har gitt inntrykk om at den skal være i diverse promotering, hvor den fremsto mer som en slags House of Cards i Vatikanet. Det er den likevel, til en grad, med hvordan den mikser politikk, religion og tro, men ender opp som en kombinasjon av eksempelvis House of Cards møter The Leftovers, med en dose satire.

I hovedrollen er dette er en av de bedre prestasjonene til Law, de siste årene. Lenny er vanskelig å tyde og samtidig en karismatisk 47-åring, som med en mystisk bakgrunn ender opp med å skape uro for noen i Vatikanet. Spesielt for kardinal Voielloen, en av hans nærmeste støttespillere, som sammen med en gruppe kardinaler tror at de kan styre han. Allerede under de første beslutningene han må ta som pave viser Lenny seg å være fastlåst, irritabel og hevnlysten, tross at han vet flere kommer til å mislike ham på grunn av det.

Seriestarten kan gi inntrykk av at vi skal ha et inntrykk av at Voiello selv er en mann lysten på makt, men i den andre episoden fremmes en god sak for at han er en god sjel. Der Lenny er kald og interessert i kontroll er Voiello en varmere sjel, men som har valgt å skjule mye av det.

I en av de andre gode birollene er den amerikanske Kardinalen Michael Spencer (James Cromwell), en annen person som har vært sentral i livet til Lenny, men som ulikt Søster Mary lever med et nag til Lenny, som han mener ødela skjebnen hans. Dette er typen rolle som passer Cromwell godt og det blir spennende å se hvordan rollen utvikler seg videre.

the-young-pope-james-cromwell The Young Pope James Cromwell
Michael Spencer (James Cromwell) . Foto: Canal+/Sky

Hans bånd til den storrøykende Søster Mary er også interessant, som blir spennende å se utvikle seg. En av valgene Lenny må ta tidlig involverer henne. Det er et av flere tegn på at serien er interessert i å vise et alternativt Vatikan, hvor hjertevarmen og mulighetene til å tenke annerledes når det kommer til kvinner og homofile økes i den katolske kirke grunnet Lennys beslutninger.

Serien, regissert av Sorrentino, åpner med en meget ambisiøs og visuelt engasjerende prolog. Kombinert med en god twist på slutten av første episode skaper det nok av interesse for å se hvordan denne serien forsetter videre. Det er ingen tvil om at Sorrentino og kompani er forbedret på reaksjoner fra den katolske kirken på grunn av denne miniserien, men den første episoden virker ikke å være skapt ene og alene for å provosere. Det er heller et smått satirisk syn på Vatikanet, satt rundt et interessant karakterportrett av denne uvanlige paven som kommer til makt.

The Young Pope har premiere onsdag 26. oktober på C More Series, C Mores strømmetjeneste og TV 2 Sumo.