«LØP FOR F…! LØP!» Halveis ut i første episode av Planet Earth II var pulsen skyhøy og jeg trengte en pute å gjemme meg bak. Jeg var blitt helt revet med. Av et naturprogram. Hvorfor? Jo, nå skal du høre. Et stakkars reptil ble jaget av mitt verste mareritt. En scene jeg var helt uforberedt på, en intens kamp mot snikende jegere filmet på spektakulært vis og akkompagnert av forførende musikk. Herre, for et skattkammer dette er.

Å skrike til fjernsynet har jeg ikke gjort på årevis. For en innlevelse episoden ga, etter en litt rolig og humørfylt start.

planet-earth-ii-7 Planet Earth II 7Hopp tilbake i tid et halvt minutt, til før utbruddet fant sted: Bak meg stod min yngste sønn og trippet. Han hadde fått øye på det som engasjerte meg på skjermen, hvordan jeg var helt oppslukt. Borte var all evne til analyse av hva jeg så, jeg var grepet der jeg satt med hodetelefoner og rent mentalt var reist til en øde øy. Han tok meg på skulderen og jeg skrek til, så grepet var jeg. Han så hva det var som hadde fanget interessen min så intenst. Reptilet på flukt. En flukt uten håp. Dyret ble fanget. Naturligvis, for dette var ikke en Disney-serie. «Jeg klarer ikke se mer! Nei! Han ble tatt!» slo han skuffet fast, snudde tvert om på hælene og gikk i protest bort til Fifa-spillingen som Planet Earth II hadde utkonkurrert få øyeblikk tidligere. Håpet var ute for det tapre krypdyret vi fulgte, i det han forgjeves forsøkte å navigere seg gjennom et landskap fylt av snikende farer.

«Men vent… Han.. Han kom seg løs! Haha, han kom seg løs!» ropte jeg. «Tuller du?» Med øyne som lyster opp av håp så han det samme mirakelet som meg. Krypdyret løp. Løp for livet. «LØP FOR F…! LØP!» ropte jeg, mens jeg så dyret løpe for livet med en horde av farer jaktende bak seg. Det var ikke over. Hvordan det gikk? Det skal jeg ikke avsløre.

planet-earth-ii-8 Planet Earth II 8Dette er drama. Intenst drama. Og det er ekte. Planet Earth II er tilbake på spektakulært vis. En serie som fikk et voksent mannfolk og hans tenåringssønn til å trippe, rope i fortvilelse og heie. Se for deg det. I løpet av 60 minutter ble jeg begeistret av drager, sjarmert av dovendyr og såpass skremt at jeg holdt på å pisse på meg i det jeg fulgte naturens råskap. Og ja, en avsluttende fortelling om altoppofrende pingviner ga meg klump i halsen. Jeg er mann nok til å innrømme det.

Ingen tung og velskrevet distansert analyse kan bedre fortelle akkurat hvorfor naturprogrammet fungerer så bra som det gjør. Tittelen sier det godt nok. Det er planeten vår og dens historie serveres slik jeg sjeldent har sett før.

Mye er som før i Planet Earth, men mye er også nytt. David Attenborough veileder oss fra den ene naturhistorien etter den andre, overgangene kan være brå og enkelte av historien uforskammet korte. Det er øyhopping over hele kloden, med noen av de mest spektakulære opptakene jeg har sett. Hver episode vil ha et tema, en rød tråd. Den første handler om nettopp øyer. Opplevelsen blir forsterket av et fantastisk lydspor fra Hans Zimmer, mannen bak musikken til blant annet Pirates Of The Caribbean, The Gladiator og The Lion King. Med nye innspillingsmuligheter, UHD og Zimmers musikk er dette en oppfølger som innfrir.

Planet Earth II skuffer ikke. Gled deg.

Anmeldelsen er basert på første episode av totalt 6. Planet Earth sendes på BBC Earth 6. november kl. 21:00.