Velkommen til Jakob og Steffens Emmy-ønsker 2016.

Da er det klart for nok en runde med Emmys og vi har latt oss lure og gleder oss nok en gang, selv om favorittene våre sjeldent vinner. Man kan bli lettere deprimert av å se statistikkene over alle de ikoniske rollene og seriene som aldri fikk noen Emmys, for hver gang en undervurdert veteran som Kyle Chandler eller Margo Martindale vinner sin første Emmy, vinner Modern Family ti. The Wire ble nominert for manus to ganger, men gikk hjem uten gevinst begge år. Hugh Laurie vant aldri for House, heller ikke Amy Poehler for Parks and Recreation, eller Steve Carell for The Office. Mad Men vant bare én pris for skuespill: Jon Hamm det aller siste året serien var nominert.

Hvorfor skal man bry seg om en prisutdeling som aldri får det helt rett?

Jo, fordi når favorittene blir nominert kan det også hende at Emmy overrasker. Det er kanskje noe masochistisk med det, men muligheten for at favorittene våre kan slå storeslem gjør at det blir litt morsomt å hyle med under prisutdelinga, enten de vinner eller ei. Ingen forventet for eksempel at lille Getting On skulle få to velfortjente skuespillernominasjoner i år for Laurie Metcalf og Niecy Nash, eller at The Americans skulle bli nominert for beste drama. 

Den 68. utdelingen av Emmy Awards 2016 går av stabelen natt til mandag 19. september. Jeg og Jakob har derfor gått gjennom årets nominasjoner og plukket ut ti kategorier vi heier på.

Jimmy Kimmel leder showet fra Microsoft Theater i Los Angeles, som kan følges direkte på TV2 Livsstil og Sumo klokken 02:00 i natt.

Matthew Rhys (The Americans) 

Beste mannlige hovedrolle (Drama)

the-americans-matthew-rhysDenne kategorien inneholder mange favoritter som vi mener fortjener prisen, Bob Odenkirk (Better Call Saul) og Rami Malek (Mr. Robot) var begge svært gode i seriene sine i år, men mest fortjent er kanskje Matthew Rhys i The Americans. Han gir serien en følelse av jordnærhet, noe som gjør den så mye mer nyansert og subtil enn hva man forventer fra en serie om russiske spioner på 80-tallet. Mens den mer tilsynelatende kalde Elisabeth (også nominerte Keri Russell) er et emosjonelt fyrverkeri, har Rhys valgt å spille Phillip (vanligvis) mer i kontroll av sitt sinne. Det er en viktig kontrast som gjør The Americans til en av de mest fascinerende seriene på TV akkurat nå, legger Jakob til.

Jeffrey Tambor (Transparent) og Will Forte (The Last Man on Earth

Beste mannlige hovedrolle (Komedie)

emmy-tambor-forteMuligens den sterkeste kategorien i år. Og det er ikke så lenge siden Don Cheadle, Matt LeBlanc, og fuckings Jon Cryer var nominerte i denne kategorien. Det sier litt om hvor sterk den amerikanske komifronten er akkurat nå og hvor mye flinkere årets Emmy-velgere har vært. Med Tambor, Aziz Ansari (Master of None), Thomas Middleditch (Silicon Valley), Anthony Anderson (Black-ish) og Will Forte (The Last Man on Earth), er det mange sterke kandidater her.

Jeffrey Tambor er kanskje odds-favoritten. Han fikk bedre materiale å jobbe med som Maura i andre sesong av Transparent, og jeg mener han er vanskelig å toppe. Han perfeksjonerer det å spille empatisk og omsorgsfull, slik Maura er, legger Steffen til. Jakob er enig i at Tambor er en de flestes favoritt til å vinne; “Ansiktet hans når Maura ser utover sjøen i siste scenen av sesongen er nydelig.”, men hans personlige favoritt i kategorien er derimot Will Forte. I The Last Man on Earth spiller han en usedvanlig irriterende karakter som er vanskelig å like er dessuten game for alt serien spør ham om; Slapstick, farse, you name it, i de følelsesladde scenene på slutten av sesongen barberte han av seg alt håret på kun halve fjeset for rollen, og presterte likevel å få deg til å ta karakteren seriøst. Han gjorde alt, uten at det føltes som en overanstrengt prestasjon for å vinne masse priser. Uansett hvem som vinner denne kategorien blir vi passe fornøyde.

The Americans

Beste drama

the-americans-delving-into-the-kgbs-history_1Kategorien er kanskje litt kjedelig med de mange års lange reprise-nominasjonene til House of Cards, Homeland, Game of Thrones og Downton Abbey. Vi skulle gjerne sett nominasjoner til The Leftovers, Horace and Pete og Hannibal (RIP), men i det minste blir Better Call Saul, Mr. Robot og The Americans nevnt her, tre serier vi liker veldig godt.

Om vi skulle velge er vi enige om at seieren går til The Americans. Den var uten tvil best skrevet og spilt av drama i år og seriens aller beste sesong så langt, noe som befestet seriens plass blant klassikere som Mad Men og The Sopranos. Det føles som det er The Americans sitt år i år kreativt sett, legger Jakob til.

Jakob tror også at Game of Thrones kommer nok til å vinne kategorien i år også, og i motsetning til i fjor, hvor den vant etter en svakere sesong (tross et par gode episoder), er ikke det noe stor krise. Sesong 6 av Thrones var god, og var toppet av en fantastisk visuelt-imponerende sesongfinale. Av en eller annen grunn har denne ikke blitt nominert for beste regi. Synd.

Steven Soderbergh (The Knick) 

Beste regi (Drama)

The Knick SoderberghGame of Thrones har flere sterke kandidater i kategorien, med krigsepisoden «Battle of the Bastards», regissert av Miguel Sapochnik, og premieren «The Door», regissert av Jack Bender. Sapochnik skulle heller vært nominert for sesongfinalen «The Winds of Winter», men “Battle of the Bastards” er et mer enn respektabelt bidrag.

Vi håper Soderbergh får prisen her. Den kjente regissøren kaster ikke bort en eneste ramme i hva som foreløpig er seriefinalen til The Knick, med «This is All We Are». Ofte har regien til Soderbergh vært så slående på det visuelle at seriens svakere manus ikke blir så viktig. Som regissør er Soderbergh en av de absolutt beste på TV, legger Steffen til.

UnReal

Beste manus (Drama)

unreal_stillDette er en av favorittkategoriene til Jakob, TV nerden han er. Skribent-delen av akademiet har alltid vært flinke til å nominere litt mindre kjente serier i denne kategorien (det var her The Wire, Buffy og Battlestar Galactica fikk nominasjonene sine) så det fryder hans hjerte å se den fantastiske piloten til UnREAL nominert. Han ville nok også nominert «International Assassin» fra The Leftovers, i stedet for makkverket som var The Good Wife finalen, but what can you do. UnREAL kommer nok ikke til å vinne, så vi har troen på den veldig solide Mr Robot piloten i denne kategorien. I det minste har Constance Zimmer nominasjon for beste kvinnelige birolle i en dramaserie, for den kritikerroste første sesongen av UnReal, som et plaster på såret om ikke UnReal vinner her. 

Master of None og Catastrophe

Beste manus (Komedie)

emmy-komedieIgjen, Jakob elsker denne kategorien. Her har vi tre episoder vi liker kjempegodt og klarer ikke helt å plukke ut en vinner. «Parents» fra Master of None er en TV episode som er både morsom og dypt personlig, samt en episode som ikke hvilken som helst annen serie kunne ha laget. Unik. «Mother» er en av tidenes beste Veep episoder, men Jakob vet ikke hvor mye det skyldes manuset versus Julia Louis-Dreyfus sin hysteriske prestasjon. Det er nok en blanding av begge deler; scenen hvor Selina står og skal tale på sin mors begravelse, men heller gråter over å ha tapt valget, er en av årets mest minneverdige.

Men Jakob påpeker at «Episode 1» av Catastrophe er kanskje den mest gjennomførte episoden i kategorien, en god prestasjon fra Louis-Dreyfus er ikke verdt en hel episode av strukturert komikk, så siden dette er eneste kategorien Catastrophe kan vinne en pris i hadde det vært fint å se Sharon Horgan og Rob Delaney på scenen i kveld. Steffen legger til at «Parents» viste en mer voksen utgave av Ansari. Det er en sterk episode som klarer å holde spenningen gjennom 20 pluss minutter av historiefortelling fra fedrene til Ansari og seriemedskaper Alan Yang.

Unbreakable Kimmy Schmidt

Beste komiserie (Komedie)

Kimmy Schmidt S2Veep vinner nok denne. Som er helt greit for oss. Vi liker Veep (Steffen har ikke sett forrige sesong) og i dette «election» året er det logisk, om et litt kjedelig, valg. Seriens første sesong uten serieskaper Ianucci var en av seriens bedre også, så vi skjønner godt at Emmyene er ivrige på å gi serien nok en statuett.

Jakobs personlige valg ville vært sesong 2 av Unbreakable Kimmy Schmidt, en sjarmbombe av en serie som ble markant bedre dette året. Vi kjenner oss litt likegyldig til denne kategorien. Men hei, vi klarte å ikke skrive noe stygt om Modern Family!

Courtney B. Vance (The People Vs. OJ)

Beste mannlige hovedrolle (Miniserie)

‘American-Crime-Story-The-People-v.-O.J.-Simpson’-104-100-Percent-2016-imagesHer skulle Connor Jessup vært nominert for American Crime, men av de nominerte er Vance favoritten til oss begge. Vance stjeler hver scene han er med i, og gjør det med en karisma som er nesten skremmende. Det er noe teatralsk ved prestasjonen og måten han våger å være litt større, litt mer bråkete, litt mer intens enn det vi vanligvis forventer fra dagens TV drama. Han står i sterk kontrast til Sterling K. Brown sin mer reserverte Darden, også nominert i kategorien. Vance leverer en så ikonisk og minneverdig prestasjon, og av typen Emmyene eksisterer for å hylle, og når Vance har hatt mange gode roller i karrieren, men ingen har vært så gode som denne, fortjener han å vinne, legger Jakob til.

Vance trekker også Johnnie Cochran fram i et nytt lys, ved å vise fram hans menneskelighet, til tross at man vet han forsvarer en morder, legger Steffen til.

Fargo

Beste miniserie

Fargo Sesong 2 Hanzee GerhardtsJa, Show Me Hero ble ganske latterlig røvet for nominasjoner i miniseriekategoriene, ikke engang Oscar Issac fikk for hans fenomenale prestasjon i miniserien fra The Wire-skaper David Simon. Hvis dere ikke har sett Show Me A Hero er det absolutt å anbefale, det var noe av det beste på TV i 2015.

Da må valget heller falle på sesong 2 av Fargo. Den viste ikke bare nye sider av Fargo-universet, men Noah Hawley & Co toppet den allerede solide første sesongen med denne fantastiske andre sesongen. Ikke bare hadde serien sterke prestasjoner fra kjente fjes som Kristen Dunst, Jesse Plemons, Ted Danson, Jeffrey Donovan og Jean Smart, men her fikk også mindre kjente skuespilere, som Bokeem Woodbine, Rachel Keller og Zahn McClarnon, skinne. Fargo sesong 2 var en episk 10 episoders reise som tok flere med storm.

Horace and Pete hadde kanskje hatt en bedre sjanse i denne kategorien, men det spiller nok ingen rolle da vi spår at The People v. O.J. Simpson kommer til å håve inn alle de store prisene i miniserie-kategoriene.

Sarah Paulson (The People Vs. OJ)

Beste kvinnelige hovedrolle (miniserie)

the_people_v_o_j_simpson_american_crime_story-6-sarah-paulsonFor en kategori! Jakob ville nok også ha nominert fantastiske Riley Keough fra The Girlfriend Experience, men vi kan ikke klage når de til og med nominerte Lili Taylor for hennes mindre «flashye» prestasjon i American Crime. En takketale fra Kirsten Dunst hadde ikke vært ille det heller da.

Derimot tror og håper vi her at Sarah Paulson vinner, for The People v OJ Simpson: American Crime Story. Det er på tide Ryan Murphy samarbeidet gir henne en pris, etter så mange år med American Horror Story. Paulson gjorde en kjempegod jobb med å skildre Marcia Clark som en varmere og mer menneskelig person enn det lite flatterende bildet media malte av henne under rettsaken for over 20 år siden.