Quarry utforsker en soldat sitt turbulente liv etter Vietnam-krigen på 70-tallet.

HBO-eide Cinemax ga oss serier som Banshee og The Knick, og nå er kanalen klar med den nye serien Quarry, fra Rectify-produsentene og manusforfatterne Michael D. Fuller og Graham Cody.

Basert på bøkene med samme navn, fra Max Allan Collins, handler Quarry om U.S. Marine-soldaten Mac Conway (Logan Marshall-Green, The Invitation), som returnerer hjem til Memphis fra Vietnam i 1972 med sin kamerat Arthur (Jamie Hector, The Wire og Bosch). Conway finner seg selv utstøtt av de han elsker og demonisert av menneskene han kjempet for i Vietnam. I det han sliter med marerittene og ettervirkningene av hva han så og deltok i, blir han dratt inn i et nettverk av leiemordere og kriminelle, like lang som Mississippi-elva. På toppen av dette nettverket sitter den mektige, listige og mystiske gangstersjefen «The Broker» (Petter Mullan, Top of The Lake, Olive Kitteridge), som har en spesiell interesse for Conway.

I tillegg har den store kjærligheten og kona til Mac, Joni (Jodi Balfour, Final Destination 5), som jobber som en reporter i den lokale avisa, vokst fra sitt gamle liv i hans fravær, noe som også fører til komplikasjoner.

Quarry Quarry
Jodi Balfour og Logan Marshall-Green i Quarry. Foto: Cinemax

Andre karakter vi blir kjent med er Ruth (Nikki Amuka-Bird, Luther) som den hardtarbeidende kona til Arthur; «The Broker»-hjelperen Buddy (Damon Herriman, Justified); «The Broker» sin høyrehånd Karl (Edoardo Ballerini, Boardwalk Empire); Moses (Mustafa Shakir, The Night Of), en av de mest hensynsløse og dyktigste mennene til «The Broker»; Naomi (Ann Dowd, The Leftovers), Buddy sin ukonvensjonelle mor; Lloyd (Skipp Sudduth, Den Trejde Vakten), faren til Mac som har et komplisert, men vennskapelig forhold til sin sønn; etterforskeren Tommy Olsen (Josh Randall, Scrubs) som kommer på sporet av noe stort; og Suggs (Kurt Yaeger, Sons of Anarchy), en mann med benprotese som «The Broker» og Mac er ute etter.

Ulikt flere serier satt til 70-tallet er Quarry unik med sitt fokus på posttraumatiske stresslidelser, lengsel og stigmatisering av soldater post-Vietnamkrigen. Serien gjør overraskende godt arbeid av å få oss til heie på Mac, i en situasjon hvor han gjør ganske mange ille ting.

Med sin drømmeaktige kvalitet, er denne som oftest mørke serien flott å se på, selv om vi både ser tragedie og vold oppstå. For det er først og fremst et dystert perspektiv serien forteller: At drap og kriminelle handlinger er den eneste typen arbeid en mann som Conway kan få seg etter å ha deltatt i krig. Vanlige jobber er ikke å få, passer ikke, eller ønsker ikke å ha en mann som Mac ansatt. Det gjøres en god sak ut av å forstå og vise hvordan veteraner ikke fikk en god velkomst, og det er minst like aktuelt i dag at veteraner sitt hverdagsliv kan bli mer vanskelig enn antatt. Det same ser vi også skje med hans venn Arthur.

Serien legger også tidlig opp en god motivasjon til hvorfor Mac forsetter å gjøre hva han gjør, for det handler ikke bare om penger.

Et av de store trekkplasterene i serien er den hensynløse «The Broker», som viser seg å mulig være den største trusselen til Mac. For Mac er det å gjøre avtaler med «The Broker» nesten som å jobbe for djevelen, men en veldig karismatisk en, perfekt spilt av Mullan.

Peter Mullan i Quarry. Foto: Cinemax Quarry Peter Mullan
Peter Mullan i Quarry. Foto: Cinemax

Mange av episodene bruker mesteparten av tiden på å vise hva Conway gjør som leiemorder og problemer som oppstår med kona, men serien balanserer dette godt med innsyn i livet i det turbulente sørlige USA. En av episodene i sesong 1 viser også hvordan en buss fylt av unge sorte elever blir stoppet av hvite sinte menn, noe som leder til opprør og hvordan en by låses ned i frykt for større opptøyer. Det er også en av episodene som viser en av de mer engasjerende sideplottene i Quarry med Arthur sin kone Ruth (solid spilt av Amuka-Bird), som får det tøft i håndtere rollen som mor når dine barn kan bli banket opp av folk som simpelt går etter hudfarge.

Glimt av München-massakren under OL i 1972 og den politiske frustrasjonen over Vietnam-krigen gjør også et inntrykk om både tiden og situasjonen Mac befinner seg i. Det er også verdt å nevne at seriens lydspor består av låter av blant annet Al Green, Big Star, T. Rex, Booker T. & MG’s, Harry Nilsson, Uriah Heep og Otis Redding, som passer rett inn både der de brukes og i tiden serien befinner seg i.

Quarry Logan Marshall-Green Jamie Hector Quarry Logan Marshall Green Jamie Hector
Logan Marshall-Green og Jamie Hector i Quarry. Foto: Cinemax

Problemfri er serien ikke. Noen av menneskene Conway er ute etter er tidvis overdrevne og mye mer kjedelige enn hva de burde vært. At deres eneste fellestrekk omtrent er at de trakasserer og truer kvinner eller dreper mennesker på forferdelige og motbydelige måter, er heller ikke noe spesielt interessant eller nytenkende. Stereotypen blir for tydelig. Men, foruten Mac, gjør serien likevel ofte en god jobb med flere av de sentrale karakterene.

Dette er først og fremst et spennende thrillerdrama, men det gjøres en god innsats for å også selge følelsen av et periodedrama, akkurat som The Knick gjorde tidligere fra Cinemax. Quarry er ikke redd for å bruke humor der det passer, men har generelt en mørk tone som gjør den mer passende for fans av serier som The Americans og Bloodline.

Det kanskje beste med Quarry er Marshall-Green, seriens anker, som gjør en formidabel jobb med å åpne øynene våre for de absorberende og vonde tankene til soldatens vanskelige vei hjem, og hvordan det er å leve i en verden som ikke ønsker ham.

Quarry har premiere lørdag 10. september på HBO Nordic.