Sesong 2 av Narcos viser at Netflix-serien med fokus på Pablo Escobar, og DEA-agentene som er ute etter ham, fungerer bedre på høyere tempo.

I den andre sesongen av Narcos er den notoriske narkokongen Pablo Escobar (Wagner Moura) på rømmen, med nådeløse Colombianske myndigheter i hælene, bestemte på å stoppe hans illegale aktivitet en gang for alle. Samtidig som også DEA-agentene Steve Murphy (Boyd Holbrook) og Javier Peña (Pedro Pascal) jakter på ham.

Etter at flere Netflix-serier, som Bloodline og House of Cards, bare ble dårligere i sesong 2 er det godt å se at en Netflix-serie (Narcos) kan vise til god nok forbedring i sesong 2 til at den er verdt å få med seg. Sesong 1 av Narcos var god fordi serien hadde en god og engasjerende historie å fortelle om Escobar sin vei til toppen, og om DEA-agentene som var ute etter ham, men sesongen hadde også mye å fortelle, som gjorde at den tidvis haltet litt.

Hovedgrunnen til at sesong 2 fungerer er fordi serien denne sesongen begrenser sitt fokus til hva som skjedde etter at Escobar endte opp på rømmen og hendelsen på La Catedral. Dette med flere -på begge sider av loven- ute etter ham. Det gir serien en ekstra intensitet som ikke var tilstede i sesong 1, foruten i et par øyeblikk i de siste episodene.

Det begrensede fokuset bidrar også til at vi får mindre av fortellerstemmen til Steve Murphy (Boyd Holbrook) i episodene, noe som strengt tatt ble brukt for ofte i sesong 1 for å fylle de historiske hullene og sette opp spenningen. Denne sesongen er motsatt, hvor vi ser spenningen sette fart av seg selv, noe som skaper mye bedre flyt mellom episodene.

Både Holbrook og Pascal forsetter å være en god og interessant duo, og Pascal skinner i denne sesongen når Peña gjør en liten allianse med noen farlige mennesker. Likevel er det Moura som utmerker seg også denne sesongen, enda mer enn i fjorårets sesong, som Escobar. I flere øyeblikk utover årets sesong, og spesielt den niende episoden, leverer serien øyeblikk som burde gjøre skuespilleren verdig for en 2017 Emmy-nominasjon. Escobar er så interessant denne sesongen, både på det at karakteren er mer sårbar enn noen sinne tidligere, og at karakteren viser den fulle makten vreden hans har. Det hjelper også veldig at Moura er en skuespiller som har en solid evne til å holde interessen og oppmerksomheten oppe.

Narcos Pena Murphy
Steve Murphy (Boyd Holbrook) og Javier Peña (Pedro Pascal) i Narcos. Foto: Netflix

Selv med enda mindre tidsramme klarer Narcos denne sesongen gledelig å introdusere spennende nye karakterer tett og jevnt. Introduksjonen av Escobar sin sjåfør og senere livvakt El Limon (Leynar Gomez) er et interessant tillegg i organisasjonen til narko-kongen. Med Horatio Carrillo (Maurice Compte), lederen for Search Bloc-gruppen fra det nasjonale politiet, gjorde serien forrige sesong en dramatisering basert på den Hugo Martinez som i årets sesong introduseres, spilt passende karismatisk. En annen viktig karakter som introduseres er Gilberto Rodríguez Orejuela (Damián Alcázar), lederen for det brutale Cali-kartellet, det store rivaliserende kartellet til Escobar og hans Medellín-kartell. Enken til Kiko Moncada; Judy Moncad (Cristina Umaña), som var introdusert i slutten av forrige sesong, viser seg også å være et annet godt bidrag i denne sesongen, som en slu ny narco og eneste kvinne bland dem. Med andre nye karakterer, som en CIA i form av Bill Stechner (Eric Lange), er det tydelig at serien har startet et forarbeid for en potensiell serie uten Pablo Escobar videre.

Hvordan sesongen avsluttes vil si mye om seriens framtid, noe som vil bli veldig interessant, men det får være et spørsmål til siden. Narcos er fremdeles en av de bedre dramaseriene hos Netflix, og det er godt å se at serien klarer å forflytte seg fra god til en bra serie i sin sesong 2.

Sesong 2 av Narcos slippes fredag 2. september på Netflix.