Kan en TV-serie basert på den legendariske filmserien bli en ny actionfavoritt? Lite tyder på det, men kjemien mellom hovedpersonene er ikke så hakkende gale.

Orginalfilmene med Mel Gibson og Danny Glover var en viktig del av mine barne- og ungdomsår og en som satt standarden for hvordan gøyal føleri-action skal være. Det var en filmserie som kom bare et år før fantastiske Die Hard og ga oss gutta et tiår som for alltid vil bli stående som actionsjangerens gullalder. Det var useriøst, artig og uhøytidelig videreføring av westernsjangeren. At det kommer en serie som skal forsøke å videreføre dette 30 år senere gjør meg lite, om den bare klarer å sparke fra seg og får opp pulsen litt.

Serien følger premisset til originalen ganske så tett. For den uinnvidde: Etterforsker Martin Riggs (Clayne Crawfod) kone blir på tragisk vis drept, noe som gjør at han flytter til en ny by og blir partner med Roger Murtaugh (Damon Wayans), en mann som nettopp er tilbake i aktiv tjeneste etter en hjerteoperasjon. De to blir litt av et par, som roter seg opp i den ene situasjonen mer farlig enn den neste.

Lethal Weapon forsøker aldri å være noe mer enn originalen eller endre dens DNA nevneverdig, det første episode scorer på er scener som fungerer mer som en litt småplatt hyllest til originalen. Det er lite som gir en indikasjon på hva mer den skal by på uke etter uke når den en gang går tom for originalscener å etterligne. Det er en actionfylt kompis-serie som legger sin lit til at dynamikken mellom hovedpersonene Martin Riggs  og Roger Murtaugh er god nok til å friste seerne.

Til akkurat det lykkes serien til en viss grad. Selv om Crawford og Wayans ikke er helt på samme nivå med Mel Gibsons og Danny Glovers minnerike og banebrytende prestasjon fra 1987, er det god nok kjemi mellom nykomlingene til å engasjere. Hadde vi ikke hatt originalene ville det fort blitt en serie som ville vekket oppsikt. Men det er nettopp seriens utfordring. Den vil bli målt opp mot en filmserie som med rette har fått legendestatus. Der faller den flat.

Det har nå seg også slik at sjangeren har hatt en god evolusjon og for få år siden gitt oss en kvalitetsserie som Justified. Lethal Weapon tar noen steg tilbake og slår seg til ro med noe vi har sett mang en gang før.

At serien er blitt satset på har mer med merkevaren enn kvaliteten, Fox har i desperasjon over å la sine serier skille seg ut i mengden i stor grad satset på det etablerte. The X-Files, 24: Legacy og Prison Break er en håndfull med eksempler. Det gir nettverkene en falsk trygghet, siden de siste par års store suksesser i større grad er å satse på nye konsept.

Clayne Crawford i Lethal Weapon. Foto: Fox Clayne Crawford
Clayne Crawford i Lethal Weapon. Foto: Fox

Lethal Weapon serverer velkjent generisk action og akkurat passe nok galskap til å underholde fremfor å irritere. Litt morbid er det at mye av humoren og situasjonene skapes av at Riggs er suicidal, heldigvis gjøres det i hvert fall forsøk på å tiltale tematikken med en liten dose alvor. At Crawford får bruk for erfaringen fra den mesterlige serien Rectify merkes, han overskygger Wayans i det meste som foregår. Om noe skal kunne heve serien et hakk er det vel han og manusforfattere som våger å gå litt mer i dybden.

Men helst er det ikke slike alvorlige tema som skal prege seerens sinn. Her er det tanketom action og en øvelse i å se to nye actionhelter komme seg ut av umulige situasjoner, uten at vi aldri kommer til å bekymre oss for at de faktisk vil være i reell fare.

Filmene revitaliserte i sin tid actionsjangeren. TV-serien kan trygt sies å ikke gjøre det samme. Lethal Weapon er ikke direkte dårlig og kan nok passe godt som bakgrunnsunderholdning når kompiser kommer på besøk med en sekspakning. Utover det har den nok ikke så mye å bidra med.

Lethal Weapon sendes på Viaplay torsdager, under et døgn etter at episodene sendes i USA. Anmeldelsen er basert på første episode.