Kiefer Sutherland innfrir som forventet i rollen som presidenten ingen ba om i Designated Survivor.

Nei, det er ikke en serie om hverken Donald Trump eller Hillary Clinton, selv om ingressen fort kan tolkes slik. Designated Survivor tar for seg hva som skjer når nummer 12 i rekken til å bli president brått må innta Det Hvite Hus. Serien kommer fra amerikanske ABC, her hjemme vil den bli sendt på Netflix.

Føler du deg lite verdsatt? Er du usynlig, ignorert og lite respektert? Da tror jeg nok du raskt vil relatere deg til Tom Kirkman (Kiefer Sutherland), som kanskje er presidentens minst verdsatte departementsleder. Faktisk er han såpass enkelt å unnvære at han i første episode får beskjed om at han ikke er med i presidentens fremtidsplaner. Utrolig nok ender han 24 timer senere opp som landets nye president. Underdogsen blir alfahann.

Tom Kirkman er ikke som House of Cards Frank Underwood. I overkant lojal ligger han seg ned og lar seg overkjøre i noe som virker som ren refleks. Seriens premiss inntreffer så ganske brått: De 11 foran han i presidentkøen blir drept i et terrorangrep og den myke og vaklende Kirkman må innta rollen som landets øverstkommanderende, midt i det som er landets største terrorangrep siden 11. september. Vil han manne seg opp?

Det er premisset som er drivkraften og magneten som suger meg inn i første episode. Ikke siden Battlestar Galactica kan jeg huske å ha sett lignende utgangspunkt og det er en fin motvekt til House Of Cards å se hvordan en i overkant snill og lojal person som aldri har ønsket makten vil gjøre det. Kiefer Sutherland er like god som alltid, spesielt når han er på kanten til sammenbrudd og må takle presset. Dette er ingen Jack Bauer i det hvite hus.

Han har god kjemi med Natascha McElhone, som spiller konen Alex Kirkman. De har også en rebelsk tenåringssønn (Tanner Buchanan som Leo) og en datter (Mckenna Grace som Penny), som fort kan bli seriens mer irriterende element. For la oss være ærlige, rebelske sønner er normalt ikke et trekkplaster. Det blir nok endel familiedrama i denne serien, uten at første episode helt tar seg tid til den delen.

Maggie Q spiller etterforskeren som forsøker å finne ut hvem som drepte Presidenten. Maggie Q Designated Survivor
Maggie Q spiller etterforskeren som forsøker å finne ut hvem som drepte Presidenten. Foto: ABC

For her handler det naturligvis om oppbygging, forklaring og å skape nok spenning til at vi ønsker å se neste episode. Maggie Q inntar rollen som FBI-agenten som jakter de skyldige bak terrorangrepet, mens Adan Canto – som forøvrig er skremmende lik Smallvilles Tom Welling – har en interessant rolle som assisterende stabssjef Aaron Shore, som raskt må håndtere generaler og andre som ikke har tillit til at Kirkman er rette mannen å lede de.

Kal Penn får den morsomste rollen, som taleskriveren Seth Wright, som ikke akkurat har et heldig første møte med den nye presidenten. Wright blir raskt Kirkmans nære rådgiver og de to har et forfriskende ærlig samspill.

En assisterende stabssjef (Adan Canto) som fort får sin lojalitet satt på prøve, her med taleskriveren Seth Wright (Kal Penn) Foto: ABC

En serie om en hvit middelaldrende mann som president er nok ikke det mest spennende valget når man først skal ha et konsept med å sette en uventet rolle i førersetet, for det har vi sett mang en gang tidligere. Det er også et spørsmål om hvor lenge serien klarer å holde et friskt nytt fokus før den eventuelt ender opp som «nok en vanlig serie om en president». Det er mye tradisjonelt å spore i ABC-serien, så litt forbehold har jeg tross en start som gjør jobben med å engasjere og få meg til å ønske å se mer. Enn så lenge er Kiefer Sutherland, intrigene og det faktum at det er kjekt å kunne heie på det som ser ut til å være en undervurdert good-guy trekkplaster nok.

Tom Kirkman fremstår som en sterk kontrast til de to som kjemper om å bli president i disse dager, noe som gjør det litt mer interessant. TV-serier har hatt nok av gode presidenter å skilte med, jeg er spent på å se hvor vi kan plassere President Kirkman i det hele.

Designated Survivor kan du se på Netflix hver onsdag fra 28. september.