HBO-miniserien The Night Of er over. Vi oppsummerer en av sommerens beste serier, og avslutningen på denne. 

Her i Serienytt skrev aldri anmeldelse for The Night Of, for det meste på grunn av tid, men også for å ikke være et ekkokammer av hva alle andre har skrevet før oss.

Serien kom på en passende tid, hvor vi ser en potensiell presidentkandidat i USA skjærer nesten alle muslimer under en kam, med støttespillere som gledelig følger etter. Naz er på mange måter Adnan Syed, fra Serial-podcasten til NPR, omgjort til TV-serie. Forskjellen er at serieskaperne Richard Price og Steven Zaillian baserte handlingen løst på den britiske Criminal Justice, og det lenge før Serial ble «den beste TV-serien du ikke får se på TV».

Med Syed så vi hvordan Khan sin kultur og tro bli satt i forgrunnen av saken, og som med Syed blir Khan nektet kausjon på grunnlag av mulig risiko for at han rømmer til Pakistan, til tross for at Naz ikke har noe hjem andre steder enn i Jackson Heights i New York City. Det serien også har til felles med Serial er at den viser mange av de samme scenarioene og også personifiserer problemene som oppstår med Khan og hans familie. Når Khan ble arrestert og endte på forsidene av tabloidene, kolliderte alt, og vi så drosjesjåfører som ble ofre for hatkriminalitet, familiens levebrød ble ødelagt og hele samfunnet til Khan sin familie ble sett på som skyldig.

Det er ikke den religiøse bakgrunnen til Naz som alene gjør serien god, den ville nok vært like bra og spenningsladet om de hadde brukt en ung hvit mann, slik rollen til Ben Whishaw var i Criminal Justice. Men med Khan-familien i The Night Of blir de sosiale sannhetene vist fram, om hvordan vi som mennesker har en tendens til å bidra til at tilsynelatende upolitiske spørsmål får politisk karakter og innhold. Det er likevel ikke noe som tilsier at Naz er ofret her, for karakteren har vært så kompleks at serien når som helst i avslutningen av serien kunne ha troverdig overbevist oss om at Naz faktisk drepte Andrea Cornish den natten historien startet.

Det føles aldri som om The Night Of spilte så mye på Nasir «Naz» Khan og hans families religiøse tilhørighet, til tross for at islamofobi spilte en del inn på serien. Temaet ble aldri presset opp i ansiktet vårt, slik som eksempelvis den første sesongen av American Crime gjorde i de første episodene i fjor.

The Night Of Freddy Naz The Night Of Freddy Naz
Freddy (Michael K. Williams) og Naz (Riz Ahmed) i The Night Of. Foto: HBO

The Night Of tok mange elementer og satte det sammen på en måte som fungerer. En drapsgåte; en historie om hvordan det juridiske systemet kan være en like stor byrde på både politimenn, kriminelle og familiemedlemmer; en skremmende fortelling om hvordan en person kan overleve fengslet på Rikers Island; og ikke minst et komidrama om hvordan en billig advokat ender opp i midten av alt det hele.

Avslutningen var kompleks, som forventet. Litt tvetydig, litt bittersøt og tilfredsstillende nok til at serien kunne avsluttes. Naz slapp ut av fengsel, men ble ikke helt frikjent. Han er forandret, og ikke for det bedre, nå lever han livet som narkoman. Det er ikke vanskelig å forestille ham tilbake i Rikers for noe han faktisk har gjort. Uansett vil han tvilsomt bli den gamle Naz igjen. Det er nok mye av den meldingen serien prøver å få frem også. Hva gjør tvil og urettferdig behandling med et menneske.

Serien har latt de viktige karakterene vokse, men selv om noen av de har tatt like veier som der de startet, ble sluttresultatet noe annet. Mye av dette kommer av at Zaillian, som gjorde mesteparten av regien for serien og manuset med Price, hadde en personlig kreativ visjon for hva serien skulle fortelle etter alle disse årene. Akkurat slik som Nic Pizzolatto med hans glimrende visjon for Rust Cohle og Marty Hart i sesong 1 av True Detective. For The Night Of har vært et prosjekt under utvikling helt siden 2012, når produsent og den avdøde Emmy-vinneren James Gandolfini (The Sopranos) var tiltenkt rollen som Jack Stone. En rolle som etter Gandolfini sitt dødsfall i 2013 var ment å gå til Gandolfini sin venn Robert De Niro, men som til slutt endte opp hos en annen venn av skuespilleren i form av John Turturro.

Hva som allerede føles som et problem er at HBO tenker på en sesong 2. Der kommer også True Detective tilbake som et eksempel, med sin sesong 2. Det legger et stort press på å få til en ny historie som «topper» sesong 1, når det beste hadde vært om HBO heller lot Zaillian og Price gjøre et helt nytt prosjekt.

Ja, det er mye serien kan gjøre, akkurat som i den britiske serien The Night Of er basert på, hvor sesong 2 handlet om en kvinne som drepte sin ektemann etter flere år med mishandling, men er det nødvendig? Nei. Akkurat som vi ikke trengte å se Box fange Raymond Halle for drapet av Andrea. Vi vet at Box tar fyren. Vi trengte heller ikke å se Jack Stone forsette å kjempe mot eksem og allergi, med sin middelmådige karriere som advokat.

The Night Of Box The Night Of Box
Etterforsker Box (Bill Camp) I The Night Of. Foto: HBO

Personlig håper jeg ikke det blir en andre sesong. Den burde forbli en miniserie. Men om den forsetter, burde den ikke bruke noen skuespillere eller karakterer på nytt.

Dette var en god avslutning for en av årets beste dramaserier.

Ellers:

  • I en periode virket det som om hele slekten til John Turturro skulle dukke opp i The Night Of. Hans bror Nicholas Turturro (kjent for NYPD Blue) dukket opp i den andre episoden, mens hans kusine Aida Turturro (som spilte Janice Soprano, søsteren til Gandolfini sin karakter i The Sopranos) dukket opp i den tredje.
  • Noen av de sentrale skuespillerne i The Night Of er å se denne høsten og ut resten av året. Turturro (Jack) er med i boksefilmen Hands of Stone. Riz Ahmed (Naz) har en birolle i Star Wars-filmen Rogue One i desember, Bill Camp blir å se i en birolle i Gold med Matthew McConaughey i hovedrollen, Poorna Jagannathan (moren til Naz) blir å se i The Circle med Tom Hanks i hovedrollen, og Michael K. Williams (Freddy) har en birolle i storfilmen Assassin’s Creed.
  • De siste ordene til serien (for nå) var veldig fine og passende; «In Loving Memory of James Gandolfini.»

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR