The Get Down reddes av solide unge skuespillere og musikken, Netflix-serien har potensiale til å bli enda bedre.

Etter å ha regissert grandiose og glitrende filmer som The Great Gatsby, Romeo + Juliet og Moulin Rouge(!) er regissør Baz Luhrmann klar for sin første tv-serie. Sammen med Stephen Adly Guirgis står han bak The Get Down.

Dramaserien forteller om New York City sin transformasjon på 70-tallet, gjennom livene og musikken til unge mennesker fra Bronx.

Seriens mest sentrale karakter er Ezekiel «Books» Figuero (Justice Smith), en foreldreløs gutt som bor hos sin tante, med et naturtalent for å rime som en rapper og nok av bitterhet til å fylle tekstene sine med. Andre sentrale roller er Mylene (Herizen Guardiola), en jente fra en streng religiøs bakgrunn med en drøm om å bli den neste disco-sensasjonen, og Shaolin Fantastic (Shameik Moore), en graffiti-legende som legger ned sprayboksen for å lære å være DJ fra selveste Grandmaster Flash (Mamoudou Athie). Vi blir også godt kjent med Ezekiels venner, som Boo-Boo (T.J. Brown Jr.), Ra-Ra (Skylan Brooks) og Dizzee (Jaden Smith), som sammen med Shaloin og Ezekiel danner gruppen Fantastic Four Plus One.

Gjengen må forholde seg til både familiemedlemmer og fremtredende personer. En av dem er byrådsmedlemmet Francisco «Papa Fuerte» Cruz (Jimmy Smits), onkel til Mylene og bror til denne strenge regiløse presten Ramon Cruz (Giancarlo Esposito). Han har store drømmer om Bronx. Vi møter også gangsteren Fat Annie (Lillias White) og hennes sønn Cadillac (Yahya Abdul-Mateen II), prinsen av disco i Bronx.

Serien vier mye tid til hvordan Mylene og Shaolin strever etter å ha et musikalsk partnerskap samtidig som et vennskap (og kanskje enda mer i Mylene sitt tilfelle) med Ezekiel. Det kan bli bra, men Luhrmann og hans samarbeidspartnere ender opp med å ødelegge mye av dette ved banke inn så mye historier og sjangere at ingenting får puste godt nok ut til å bli bra. Det er synd, fordi det er glimt av briljans i kjernen av denne serien, men Luhrmann lar det ikke komme fram i seriens første episode på 90-minutter.

De to påfølgende episodene, som har Ed Bianchi (Boardwalk Empire, Deadwood) og Andrew Bernstein (Mad Men, The Americans) som regissører, viser en mer jordnær og fokusert utgave av serien. Her brukes opptak fra Bronx på 70-tallet godt og vi slipper lydeffektene som kommer fram som litt irriterende i den første episoden. I tillegg lar episodene skuespillerne skinne mye bedre og dialogen føles betydelig mer genuin enn hva serien starter med.

Et lite problem er hvor lite engasjerende historiene rundt gangsterne og de voksne er i forhold til hovedplottet om Ezikel og de andre. Det er heller ingen av de voksne som kommer i nærheten av så godt manus-materiale å jobbe med som de tre sentrale unge skuespillerne. Men serien viser i det minste potensiale med «Papa Fuerte», spesielt i hvordan han forstår sin niese bedre enn hennes egne foreldre.

The Get Down Mylene
«Papa Fuerte» (Jimmy Smits) og Mylene (Herizen Guardiola) i The Get Down. Foto: Netflix

Musikken er forøvrig veldig god, noe som har vært viktig også i Lurhmann sine filmer, og brukes til å få frem alle de musikalske sidene av Bronx. Som en del av hans rolle som produsent bidrar Nas med komposisjoner for hver episode, der han bruker rimene til Ezekiel, mens Tony Award-vinner Daveed Diggs (Hamilton) spiller karakteren som voksen med stemmen i åpningsekvensene og avslutningene av de første episodene.

The Get Down kan beskrives som et vakkert rot, fylt av galskap og øyeblikk av briljans. Serien viser flere ganger et litt upassende tempo og gjennomføring for sitt eget beste, med et toneskifte hvor serien går fra tegneseriekarikatur til hardbarket tragedie. Det er de unge skuespillerne, spesielt Guardiola, Smith og Moore som virkelig leverer her.

Serien har nok ikke vært enkelt å lage. Vi har den siste tiden kunne lese at serien har hatt en problematisk og vanskelig produksjon med en heftig prislapp, men The Get Down har noe ubrukt potensiale liggende et sted i denne glitrende galskapen som mulig er prislappen verdig. Om det kommer ut til slutt, det er et spørsmål vanskelig å avgjøre etter 3 episoder.

De 6 første episodene av The Get Down sesong 1 har premiere fredag 12. august. De resterende 6 episodene av sesong 1 slippes i 2017.