BoJack Horseman er fremdeles en av de beste tv-seriene på TV. Den er nå i sin tredje sesong, hvor Oscar-nominasjoner er mye av fokuset.

I sesong 3 forsetter sagaen om BoJack Horseman (Will Arnett), en av 90-tallets mest populære komikerhester, 20 år etter sitcom suksessen Horsin’ Around.

Sesong 3 begynner med at BoJack gjør presse for filmen Secretariat, en film ofte nevnt som hans «dream come true», men som stadig og støtt virker som noe motsatt av en drøm. Mye av sesongen dreier seg om hendelsene som leder opp til Oscar-nominasjonene, med mye satire og parodi rundt både filmfestivaler, pressetalsmenn og nye prestisjeprosjekt.

BoJack sin bestevenn Todd (Aaron Paul) starter en ny business-ide (igjen), Diane (Alison Brie) og Mr. Peanutbutter (Paul F. Tompkins) går igjennom problemer i ekteskapet og Princess Carol (Amy Sedaris) møter stress og problemer etter avgjørelsen om å starte et eget byrå i Hollywood.

Den animerte serien fra Raphael Bob-Waksberg har fremdels sin gode kombinasjon av komedie og drama, med den unike blandingen av melankoli, sinne og fjollete situasjoner. Serien takler nye tema, som inkluderer abort. Dette etter å allerede hatt temaer som institusjonell kjønnsdiskrimineringen (med en klar referanser til Bill Cosby-saken) og etiske spørsmål om å spise kjøtt i sesong 2.

Serien forsetter også å spille på livsvisdommer som serien har fortalt igjennom årene med BoJack. Alt fra vanskelighetene ved å endre sin holdning til livet og hvordan det ikke akkurat er så lett å finne lykke, til hvordan både det å få avsluttet noe i livet og lykke begge meget mulig er unnvikende begrep og sannsynligvis illusjoner.

I denne sesongen har serien fantastisk stemmearbeid fra nye navn for serien, som Abbi Jacobson (Broad City), Diedrich Bader, Weird Al Yankovic, Constance Zimmer (UnReal) og Jeffrey Wright (Boardwalk Empire), men best er returen til både Angela Bassett, Kristen Schaal (Bob’s Burgers) og Emmy-vinner Margo Martindale, som Character Actress Margo Martindale, etter å ha tidligere lånt bort stemmen til serien. Uten å avsløre noe stort er får alle betydelige roller i en eller flere episoder denne sesongen, og serien gjør en god jobb av å få oss til å sympatisere mer med disse.

Det er også et pluss at serien har litt mer distinktive episoder enn vanlig denne sesongen. En av episodene har eksempelvis ikke mye dialog, med en klar inspirasjon av Lost In Translation (uten at det blir en ren imitasjon), og en annen episode handler om hendelsene rundt annonseringen av Oscar-nominasjonene.

BoJack_Horseman_S03E07_24m18s2916f BoJack Horseman S03E07 24m18s2916f
BoJack og hans samarbeidspartnere under plakaten for Secretariat. Foto: Netflix

Ofte funderer jeg på hvorfor noen valgte å kombinere såpass mørk handling og dypt filosofiske spørsmål med en animert serie. Men akkurat som Mad Men klarer serien å balansere med komedie og drama på en måte der det passer for serien. For med alt det absurde og rare som skjer blir de dramatiske øyeblikkene mektigere, noe serien igjen beviser at de mestrer denne sesongen.

Uansett forblir denne rare animerte serien om en avdanka hest, en solid serie i sin tredje sesong, og den beste serien Netflix har å by på.

Sesong 3 av BoJack Horseman slippes fredag 22. juli på Netflix.

2 KOMMENTARER

  1. Raphael-Bob himself har forresten et godt svar på funderingene dine. Jeg siterer et innlegg fra en Reddit-AMA han holdt for en stund siden:

    «I always talk about our show as having two different feet in two very
    different worlds — one foot is in crazy cartoon wacky world and one
    foot is in real grounded character world — and the farther you go in
    one direction, the farther that allows you to go in the other direction.
    (This is a terrible metaphor, by the way, because that is the opposite
    of how feet work.)

    I always felt like BECAUSE BoJack was a goofy cartoon
    horse, we could explore darker, more real areas and emotions than we
    ever could if the show was live action, without feeling indulgent or
    maudlin.

    I saw an interview with Shane Black a few years ago where he was
    talking about how he sets all his movies during Christmas, even if
    there’s nothing Christmasy about the stories. He said he did this
    because if there’s snow and lights and Santa Claus everywhere,
    everything feels more fun, and you can get away with more fucked up gory
    stuff, because everything feels FUN. I had a similar approach on this
    show, the more light everything FELT, the more real we could get.»

  2. BoJack er ganske så fantastisk. Jeg skulle sjekke ut serien her for litt siden, og endte opp med å binge alle tre sesongene i løpet av en kort uke. Noe av det beste jeg har sett på lang, lang tid. BoJack gir meg ganske klare assosiasjoner til Dag, men sin blanding av sprø komedie og gravalvor, deprimerte karakterer, kynisme og alvorlige temaer, selvforakt og eksistensiell angst. Det er smått utrolig at en tegneseriehest skulle få meg til å føle så mye.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here