Endringer i ledelsen gjør at HBO kansellerer Vinyl og muligens True Detective. Det er ingen tvil om at HBO er på vei inn i en ny era.
True Detective sine 2 sesonger, innom Louisiana og California, ser ut til å være de eneste sesongene av True Detective som vil bli produsert. Antologi-serien sover høyst sannsynlig allerede blant fiskene. Og sove med fiskene skal i hvert fall Vinyl, som nå er kansellert etter å tidligere i år ha fått grønt lys for sesong 2.
Vinyl vil ikke være uten selskap der nede på havbunnen. Dette er ikke første gang HBO har trukket tilbake en beslutning om å kansellere eller fornye en serie. Du har hatt et par eksempler på serier fra HBO som ble kansellert, for så å likevel bli fornyet, som sterkt undervurderte The Life & Times of Tim. Men å gå fra å fornye til å heller kansellere serier har HBO hatt langt flere tilfeller av, som de to undervurderte dramaseriene Tell Me You Love Me og Luck, og nylig komiserien The Brink med Jack Black og Tim Robbins.
For True Detective sin del kom dette fram i en artikkel i The Hollywood Reporter med HBO sin nye innholdspresident Casey Bloys, forrige måned at en tredje sesong trolig ikke skjer, og at et nytt prosjekt fra serieskaper Nic Pizzolatto er mer trolig. Det er ikke direkte overraskende, med tanke på kritikken serien mottok på grunn av sesong 2. Serieskaperen, eller HBO, har enda ikke annonsert eller sagt noe om en ny sesong, selv om serieskaperen skrev under på en ny avtale med HBO i november i fjor. I den sammenhengen nevnte Variety at hvis en tredje sesong skulle skje, så ville HBO at Pizzolatto skulle gjøre noe endringer. Dette kunne ha inkludert at flere manusforfattere skulle være med å skrive for serien (serieskaperen har skrevet manuset for alle sesongene av True Detective alene), eller at en ny person skulle komme inn som ny sjefsprodusent til seriens tredje sesong. Hvorvidt Pizzolatto ville sagt ja til dette er usikkert, men utifra hva serieskaperen har uttalt virket det lite trolig at han ville være komfortabel med disse endringene.
For Vinyl er det flere grunner til at HBO har trukket tilbake fornyelsen av serien. Seertallene var ikke så solide som forventet av en serie med navn som Martin Scorsese og Terence Winter, sammen igjen etter suksesser som The Wolf of Wall Street og Boardwalk Empire. Et stort budsjett i sesong 1 på mulig 100 millioner dollar (som utvilsomt ville blitt skalert ned i sesong 2) hjalp heller ikke. Kritikken var ikke bra og det virker heller ikke som om serien får så særlig godt omfang i forbindelse med kommende Emmy Awards. Men det som utvilsomt fikk HBO til å revurdere seriens framtid var at Scott Z. Burns, som aldri har vært sjefprodusent før, tok over for Winter, noe som muligens ikke var det beste som kunne skje.
Felles for både True Detective og Vinyl er at potensial for noe bedre med en ny sesong var der, men spørsmålet om hvorvidt det var verdt det er noe helt annet. At Bloys vil gjøre noen store endringer etter å ha overtatt stillingen til Michael Lombardo, er ikke akkurat overraskende. Lombardo var mannen ansvarlig for at både True Detective og kommende Westworld ble til serier. Hvorvidt Lombardo også ville tatt samme beslutningen om True Detective er ikke sikkert å si, men det er et tidlig tegn på at HBO er på vei i en ny retning med Bloys nå i sjefstolen. Boyls er ansvarlig for utvikling av de kommende komiseriene Vice Principals fra Eastbound & Down-skaperne Danny McBride og Jody Hill, og Divorce fra britiske Sarah Hogan (Catastrophe) med Sarah Jessica Parker, samtidig som han har hatt oversyn på HBO sine nåværende komedier Girls, Silicon Valley og Veep, som alle har vært suksessfulle for HBO.
For det er klart at det er på dramasiden HBO har problemer om man ser bort fra ene og alene Game of Thrones, for komediene deres gjør det relativt bra. Dette i kjølevannet av at to David Fincher-serier gikk i vasken (Utopia og Videosynchrazy), sammen med blant annet Steve McQueen-miniserien Codes of Conduct. Utviklingen har vært vanskelig både for miniserien Lewis And Clarke med Casey Affleck som har fått Michelle Ashford (Masters of Sex, The Pacific) som ny sjefsprodusent, og den potensielle western sci-fi hit’en Westworld, som nylig avsluttet filmingen av sesong 1 og som Boyls har forsøkt å få fortgang i siden februar. Hvis mulig vil flere prosjekter gå tilbake i utviklingstadiet hos HBO. Alle utenom Utopia ble det filmet episoder av, så det er flere prosjekter der, selv med endringer av skuespillere som enkelt kan jobbes med til noe bedre. Eller kanskje er HBO ledet av Bloys mer åpen for hvordan prosjektene også originalt var.
Uten True Detective og Vinyl kan vi trygt si HBO er på vei til en ny era. Med Westworld som endelig fikk sin plass i sendeskjemaet, og en ny sesong av Larry David’s Curb Your Enthusisam som endelig kommer, er mye med på å vise at Boyls er klar for å sende HBO inn i en ny tid.
Med Gillian Flynn-serien Sharp Objects med Amy Adams, og The Wire-skaper David Simon sin nye serie The Deuce med James Franco og Maggie Gyllenhaal, og mange kommende komiserier fra Lombardo sin tid i Boyls sin stilling, er det ingen tvil om at Bloys vil ha mye potensial å jobbe med på dramasiden. Den kommende miniserien The Night Of er allerede noe som ser ut til å bli likt av kritikerne, men miniserier er ikke så god business for HBO (eller Netflix, for den slags skyld). De er ofte vanskeligere å selge, og er ingen langsiktig investering.
Det er ingen tvil om at Bloys trenger en erstatter for flaggskipet Game of Thrones, som forventes å være over for godt i 2018. HBO trenger store serier som bringer inn ny abonnenter både for kabel-tv pakker og HBO Now (for å ikke nevne HBO Nordic). Hvis det blir Westworld, så er det likevel et vinn for Bloys, selv om prosjektet stammer fra Lombardo sin tid.
Kort og godt blir det spennende å se fremtiden til HBO.