The Walking Dead-skaperen bringer oss en ny serie rundt demoner med Almost Famous-stjerna Patrick Fugit i hovedrollen.

Demoner har vært aktiv på tv-skjermen i det siste med både Constantine og Lucifer sammen med kommende tv-utgaven av The Exorcism fra amerikanske Fox.

Basert på tegneserien med samme navn fra The Walking Dead-skaper Robert Kirkman følger Outcast historien om Kyle Barnes (Fugit) som har vært plaget av demoniske besettelser hele sitt liv. Ved hjelp av predikanten Anderson (Phillip Glenister), som er jaget av sine egne personlige demoner, prøver Kyle å finne svar for å kunne leve et normalt liv. Etterhvert som Kyle graver i sin egen skjebne, oppdager han noe som ikke bare kan endre hans eget liv, men også hele verden.

Vi blir kjent med en rekke andre personer i byen Rome, West Virgina hvor Kyle og Anderson bor. Disse inkluderer Kyle sin søster Megan (Wrenn Schmidt); sheriffen Giles (Reg E. Cathey), og Megan sin ektemann og politimannen Mark (David Denman).

outcast-kyle-barnes-reverend outcast kyle barnes reverend
Kyle (Patrick Fugit) og Anderson (Phillip Glenister) i Outcast. Foto: Cinemax

I første episode blir vi vitne til at Joshua (Gabriel Bateman) er blitt overtatt av en demon, og Anderson ender opp med å samarbeide med Kyle for å få gutten tilbake. Med en djevelutryddelse, hvor ting tar litt av starter serien allerede med å plante ideen om at det er noe større involvert. Fugit starter i episoden med å gjøre en beundringsverdig innsats i å få fram hvordan Kyle sliter etter minst to tragiske perioder i livet hans. Episoden er solid regissert av Adam Wingard (The Guest, You’re Next) og skrevet av Kirkman, det beste sistnevnte har skrevet for tv siden The Walking Dead-episoden «Strangers».

Episodene som følger er interessante, men tempoet roer seg et par hakk. Et av de store problemene blir at påfølgende episoder ikke makter å toppe starten, det blir mer en ukas sak ala The X-Files med djevelutredeleser. Med en «realistisk» og skremmende nok måte på å vise demoner som overtar mennesker sliter serien med å variere og gjøre de demoniske uttrykkene særlig mer unike. Det er nesten som om man grunnet budsjetthensyn forsøket altfor aktivt å forhindre sekvenser på det nivået første episode skilter med. Men det er potensiale til at sjefprodusent Chris Black & Co kan gi oss en god fortsettelse, mye takket være regien etablert av Wingard, skuespillerne og kildematerialet til Kirkman.

Den andre episoden gir en god og dyp beretning om den tragiske og tøffe barndommen til Kyle. Karakterene Mildred (Grace Zabriskie) og Blake Morrow (Lee Tergesen) er begge viktige og fungerer godt i hver sine episoder med «ukas demon»-delen av episoden. På toppen av dette introduserer serien også en eldre mystisk mann med navn Sidney (Brent Spiner), som tydelig bygger opp til noe større mellom han, Anderson og Kyle.

Interaksjonene mellom Kyle og Megan i første episode er en av seriens andre høydepunkter i pilotepisoden, men her følges det ikke opp i episodene som følger. Noe som er synd når det gir serien en dose trengende humor i denne oftest mørke og kanskje litt for bleke serien. Megans ekteskapsproblemer, som blir del av handlingen, er ikke like interessant som å se hun omgåes hennes adopterte bror Kyle, et forhold heldigvis uten romantiske undertoner og søskenkjærlighet og søsken-krangling.

Wrenn Schmidt Outcast Wrenn Schmidt Outcast
Megan (Wrenn Schmidt) i Outcast. Foto: Cinemax

Med mesteparten av seriens tid i de 4 første episodene brukt til scener med Kyle og Anderson sin ferd for å utdrive demoner er det skuffende å se hvor dårlig utarbeidet Anderson er. Deres forhold føles aldri helt naturlig, eller så bra som det burde være med en skuespiller som kaliberen av Glenister. Cathy i rollen som Giles er også en skuffelse, tross for at karakteren snubler over noe interessant, som blir en av historiene serien ser ut til å bygge opp til noe større. Skuespilleren har stjålet nok av blikk vekk fra storspillere som Kevin Spacey og Robin Wright i House of Cards, det føles som at rollen hans i Outcast ikke helt er verdt skuespillerens tid.

Trass seriens kjedelige øyeblikk er det et synlig potensiale og håp om bedring, som er betryggende med tanke på at den alt er fornyet. Med mindre og interessante nok sidehistorier som kan løfte både spenningen og historien til et høyere nivå

Bland de demon-sentrerte seriene som fyller skjermen i disse dager er Outcast noe av det beste, om ikke den beste. Men det skulle ikke så mye til og Outcast kunne vært enda bedre.

Outcast har premiere på FOX mandag 6. juni kl. 21: 55.