Etter suksessen med The Walking Dead gir AMC liv til kult-tegneserien Preacher, heldigvis uten at tv-serien blir en katastrofe.

Preacher, basert på tegneseriene til Garth Ennis og Steve Dillon, følger predikanten Jesse Custer (Dominic Cooper) i småbyen Annville. Jesse blir besatt av en mystisk enhet som gjør det mulig for ham å utvikle en svært ukonvensjonell makt…

Det rike karaktergalleriet består av en rekke mennesker Jesse møter på. Blant annet den irske vampyren Cassidy (Joseph Gilgun), som faller ned til byen fra et privatfly, etter litt trøbbel med vampyrjegere, som ender opp med å bli en merkelig venn av predikanten, Tulip (Ruth Negga), Jesse sin energifulle og skyteglade eks-kjæreste, som kommer til byen med en plan som potensielt kan føre Jesse tilbake sitt gamle kriminelle liv, og «Arseface» (Ian Colletti), en lokal gutt som fikk ansiktet horribelt ødelagt etter et mislykket selvmordsforsøk med en hagle. Derav navnet.

Å bringe tegneserien til liv er en vanskelig oppgave. Det har vært forsøkt i mange år å få til på både film og tv, og nå er Preacher endelig klar for tv-skjermen. Den krevende oppgaven med å både holde seg trofast til kildematerialet og samtidig ta egne veier for å være original, kan skape problemer. Heldigvis klarer produsentene Seth Rogen og Evan Goldberg (This is The End) sammen med sjefsprodusent Sam Catlin (Breaking) å treffe godt på forsøket sitt.

Allerede i første episode klarer serien å starte med en samling gode historier serien kan bygge videre på, og holde seg i samme ånden som karakterene fra tegneseriene. Videre episoder gjør også flere introduksjoner av nye karakterer og videre forsøk på å utforske mer av side-karakterene etablert i de første to episodene, som for eksempel den lille mektige og rike mannen Odin Quincannon (Jackie Earle Haley) – mye tidligere introdusert i serien enn i tegneseriene – som er en potensiell trussel for Jesse, til et tilbakeblikk til 1881 hvor vi ser en vandrende mann (Graham McTavish), til de merkelige agentene Fiore (Tom Brooke) og DeBlanc (Anatol Yusef) som har noen uforglemmelige møter med Cassidy og Jesse over de første episodene.

Det er kombinasjonen av alle karakterene og tonen til serien og all galskapen involvert, som bidrar til at Preacher føles veldig unikt for tv-skjermen. Med en gang klarer serien å være slående, kynisk, grovt forstyrrende og morsom, uten at den nøler. Den bader karakterene i blod med tonene til Willie Nelson og Johnny Cash, samt at serien hjelper seerne å komme i stemning med blant annet dødsfallet til en megakjendis.

Serien gjør også en kjempebra innsats i hvordan den behandler tro og konsekvenser, to sentrale hjørnestener av Jesse sin eksistens. Med bruken av Annville blir spørsmålet om hvorfor han holder seg til de siste restene av hans religiøse overbevisning. Selv med den mystiske enheten som han er besatt av, forblir hans fokus på hva tro egentlig betyr og hvordan dette fletter seg sammen med hans plikt som predikant. Samtidig vises vi hvor naiv Jesse er om bruken av sine nye krefter, hvor selv hans velmenende og impulse handlinger kan få fatale konsekvenser.

preacher castDen visuelle stilen er en passende og merkelig pulp-aktig, med energi til å flytte seg både imellom tid og sted, uten at det skaper store problemer for seerne, takket være seriens tydelige bruk av tekst og svart-hvitt når det er passende. Rogen og Goldberg gjør en god jobb i å regissere seriens pilot, med Breaking Bad-veteran Michael Slovis som gjør en litt bedre jobb i den andre episoden. Ettersom tegneserien startet på 90-tallet har også stilen blitt oppgradert til noe mer moderne enn hva som var i tegneseriene.

Plottet bygger opp til noe som er velkjent for leserne av tegneseriene, men også uten at det er helt uforståelig for de som ikke er kjent med kildematerialet. Store deler av episodene kan føles litt episodiske til tider, men dette betyr kun at serien fremdeles har rom igjen til å vokse i, noe som ikke er et problem.

Det er rollebesetningen som er en av seriens store styrker. Cooper har kanskje ikke krøllene til Jesse slik som i tegneseriene, men klarer å gjøre rollen både festlig og gjennomtenkt fordi han er så fleksibel i rollen. Det er mange andre som fortjener å bli nevnt her, men best er å se hvor sensasjonelt Gilgun og Negga spiller, med nok karisma og dyktighet til at du smiler bredt når disse to galningene på hvert sitt nivå dukker opp. Gilgun gjør Cassidy om til kanskje karakteren folk flest vil like, men Negga er minst like imponerende som ressursfulle og konflikterende Tulip.

Det er bra nok at serien klarer å score såpass som den gjør over de første 4 episodene uten at det blir et kaos, som det lett kunne ha blitt. Preacher er en av seriene verdt å følge med på denne sommeren.

Preacher har premiere 23. mai på Viaplay.