De to første to episodene av sesong 2 viser at Fear The Walking Dead har kanskje lært en lekse av The Walking Dead.

Sesong 1 av Fear The Walking Dead endte med at Madison (Kim Dickens), Travis (Cliff Curtis), Daniel Salazar (Rubén Blades) og deres familier sammen fant midlertidig beskyttelse i Victor Strand (Coleman Domingo) sitt hus ved kysten. Mens uroen tiltar og de levende døde er i ferd med å ta over Los Angeles forbereder Strand seg på flukt ombord i sin luksusyacht «Abigail». Ferden forsetter i andre sesong når gruppen tidlig ser seg nødt til å flykte til sjøs.

Første sesong hadde sine utfordringer med plott og logikk, men med noen klare lyspunkt – spesielt i sesongens to siste episoder. Fear the Walking Dead er fremdeles en ganske fersk serie, men den ser ut til å lære en lekse fra The Walking Dead ved å sende de overlevende raskt ut på en ferd. Det var i perioder som dette at moderserien fikk mer ut av hver enkelte karakter, det var en frisk pust etter perioder serien var stående litt for stille. Det gjør at disse første 2 episodene får litt preg av enkeltstående historier, samtidig som våre overlevende er på vei. Det passer serien utmerket. Med å være satt veldig mye på sjøen får vi en litt annen fortelling i dette universet, da ikke bare spørsmålet om zombier kan svømme (du finner ut dette tidlig i sesongen).

Sesongen åpner med et skremmende bilde av hvordan Los Angeles bombes med napalm, noe hovedserien har hoppet over og ignorert. Det gjør at vi følger de overlevende i denne perioden, hvor usikkerheten er stor. Karakterene har sett verden gått under og er nødt til å overleve sammen på havet hvor de må finne ut hva som skjer og hva som er neste steg.

Den andre episoden lar sjøreisen ligge litt i ro og holder handlingen til en øy, hvor det ikke bare røpes informasjon om omverdenen, men også utforsker hva flere øybaserte befolkninger kan gjøre når verden slutter. Og med det får vi seriens beste episode til nå, hvor den er både engasjerende og har tenkt igjennom godt hva den forsøker å fortelle.

Her blir vi vist at serien tar vare på forbedringspotensialet den viste, men det er fremdeles et problem at serien fokuserer mer på plott framfor karakterene. Strand, som var seriens sterkest element i første sesong, føles fremdeles viktig nok som den personen som vet en av seriens største hemmeligheter med hvor gruppen er på vei. Samtidig, at karakteren holder makt over dem føles ut som det som definerer karakteren. Det er forhåpentligvis noe som blir endret etterhvert. For det er ingen tvil om at Domingo passer i rollen og med en god bakgrunn fra Broadway er det interessant å se hvor karakteren spilt av en slik skuespiller er på vei.

Mange andre skuespillere viser potensiale og gjør godt nok arbeid for å kompensere for seriens svake manus. Eksempelvis gjør Alycia Debnam-Carey rollen som Madison sin humørsyke tenåringsdatter Alica passende, men uten at det gjøres en god nok jobb for å få oss engasjert i karakteren. Daniel forblir også veldig klisje-preget – med å være en hyggelig mann med en mørk fortid som, men Blades håndterer likevel rollen bra nok.

De andre tenåringene trenger betydelige forbedringer, men i det minste har serien gjort endringer med Nick (Frank Dillane) for å tilføre litt mer humor, og mindre av den junkien vi så han være i sesong 1.

Daniel Salazar (Rubén Blades) og Victor Strand (Coleman Domingo) er en av seriens bedre karakterer. Foto: AMC

Ulikt The Walking Dead følger ikke Fear the Walking Dead noen tegneserie, og selv promoteringen sier ikke mye om hvor serien er på vei i år. Det er derfor litt mer interessant å følge ferden. Noen ganger kan det være godt å ikke ha et materiale å slavisk følge, og Fear the Walking Dead kan utvikle seg til et godt eksempel på det med å være basert på noe i et univers som dette.

Alt i alt er det potensiale her som burde gjøre deg nysgjerrig nok for å forsette å se på serien i år, men den ha et stykke igjen for å leve opp til sitt fulle potensiale.

Sesong 2 av Fear the Walking Dead hadde premiere 11. april på HBO Nordic.