I et par sesonger nå har Banshee vært kremen av både pulp- og actionserier. Den har vært så absurd, at det bare er helt latterlig. Både troverdigheten- og fysikkens lover brytes, men det har for det meste fungert ypperlig. Serien har også taklet eldgamle klisjeer bra samtidig som den viste hvordan Lucas Hood (Antony Starr) og resten av karakterene har problemer med indre demoner. Dette uten at det ble problematisk for serien.

Hver nye sesong har serien også viet tid til hele sitt karaktergalleri, ikke bare seriens hovedkarakter som serien har utforsket mest når det kommer til både fysiske og psykologiske skader. I sesong 4 finner vi nettopp Hood i et mørkere sted, mye på grunn av et mord i en rekke av flere, utført av en seriemorder som påvirker både ham og flere av de andre kjente karakterene. Rebecca (Lili Simmons) blir med det på glimrende vis involvert på en overraskende måte, etter å ha stått litt på sidelinjen med alt som skjer i sentrum av Banshee og med Hood.

Hood og gjengen må leve av følgene av å ikke kunne finne Job (Hoon Lee) og dødsfallet til Gordon (Rus Blackwell) etter kaoset på militærbasen på slutten av fjorårets sesong. En av de første 3 episodene av sesongen berører hva som har skjedd med Job siden sist, noe som gjør at vi får en sårbar og annerledes utgave av karakteren. Vi får også et passende sideplott om hvordan Carrie (Ivana Milicevic) bruker sorgen sin etter Gordon som motiv for å utøve vold mot de kriminelle drittsekkene i Banshee.

Det er også viktig å legge til at serien legger opp for de mer emosjonelle øyeblikkene. Tilbakeblikkene er en viktig del av de første episodene denne sesongen, men noen av gjenforeningene og avsløringene er mektigere fordi serien har gjort mye godt forarbeid med karakterene opp igjennom årene. Serien som teknisk sett aldri var forventet å være så god som dette 4 sesonger inn, klarer overraskende å bringe inn så mange av karakterene og skuespillerne til noen mørkere steder. Det er ingen tvil om at serien også føles mørkere denne sesongen, men det gjøres også uten at serien betydelig mister sin dose av action, blod og sex.

Sesongen utvider også fokuset på tidligere skinnhead Kurt Bunker (Tom Pelphrey), som i fjorårets sesong ble en politibetjent i Banshee, så vel som hans bror Calvin (Chris Coy), som ble introdusert i sesongfinalen av sesong 3. Ulikt Kurt er Calvin fremdeles aktiv og en lokal leder i det ariske brorskapet i Banshee, som må samarbeide med Proctor, noe ufrivillig, på grunn av at lederen for det ariske brorskapet (Chance Kelly) har gjort en hemmelig avtale med Proctor. Det er en karakter som er både en passende skurk i serien, men også med på å gi oss nye sider av Banshee, i likhet med fjorårets fokus på Chayton Littlestone (Geno Segers) og hans gjeng.

Banshee Chris Coy Matthew Rauch Banshee Chris Coy Matthew Rauch
Calvin (Chris Coy) og Burton (Matthew Rauch) i Banshee. Foto: Cinemax

Det gis også rom for andre nykommere, som Calvin sin kone (Casey LaBlow), og den nye politibetjenten Nina Cruz (Ana Ayora) som leverer informasjon til Proctor. Med også FBI-profileren Veronica Dawson (Eliza Dushku), som er satt til å dukke opp denne sesongen, klarer serien passende å balansere både nye og returnerende karakterer uten problemer.

Seriens bruk av en seriemorder kan oppfattes problematisk, noe som kan bli spesielt upassende i seriens siste sesong. Når alle ofrene til seriemorderen er kvinner føles det ut som om serien kan gå litt for nært territoriet til serier som Criminal Minds og The Following, hvor det ofte virker som kvinnelige ofre brukes mer for sjokkeffekt og uten noe særlig omhu. Banshee har vært en serie som har taklet flere typer kriminalitet og vold tidligere, men å ta i bruk en seriemorder på denne måten føles feil. Og det selv med et inntrykk av at serien kanskje kan få det til å fungere. Det er noe som kan gå begge veier fort, så vi får vente og se.

Alt i alt viser de første 3 episodene av sesong 4 at dette er den samme serien som tidligere, mørkere eller ei, men også med nye formål. Hood sin søken etter både sannheten rundt seriemorderen og sin forsvunne venn trekker sammen mange elementer fra tidligere sesonger på en god måte.

Det er godt å se serien tilbake, uansett om det bare er snakk om en kortere siste sesong på 8 episoder for å avslutte historien om Lucas Hood og resten av Banshee.

Sesong 4 av Banshee har premiere lørdag 2. april på HBO Nordic, C More, C More Series