Et nytt år er snart over, og med det kommer mine lister over hva jeg likte best i år. På grunn av mengden starter jeg med mine topp 10 favorittserier, som jeg etter mye fram og tilbake har klart å komme i havn med.

Det er likevel flere ti-talls andre serier som fortjener en benevnelse, men for meg står disse som top 10 ifra 2015. Det er viktig å kunne hylle serier som gjør ting bra, spesielt i en tid som dette. Jeg kommer også til å nevne rundt 30 andre serier jeg mener fortjener ros for hva de gjorde på tv-skjermen i 2015, i en framtidig liste. «So stay tuned».

Dette var en vanskelig liste å lage, for det var andre serier som jeg gjerne ville hatt på topp 10 i år som ikke endte opp med å få en plass, som Sense8, Hannibal, Looking, Banshee og Better Call Saul.

1010. Rectify

Rectify S3 HOLDEN ADEN YOUNG

I sin tredje sesong fortsetter Rectify å være en av de beste dramaseriene på tv. Med et større fokus på drapsgåten er serien kanskje lettere enn tidligere, men det holder ikke serien tilbake. Aden Young forsetter å gjøre en solid rolle som Daniel Holden, seriens kjerne og sjel, og Abigail Spencer fikk tilført serien litt trengende humor som Daniel’s sarkastiske søster Amantha. Serien jobbet også med Teddy Jr., som fikk oss til å se karakteren i et helt annet lys enn bare den sinte stebroren til Daniel, og Clayne Crawford fikk en mer komplisert rolle. Serien avsluttet sesongen med en varm og hjerteskjærende biltur for Daniel og hans mor Janet, en verdig avslutning for en kortere tredje sesong av denne svært så oversette dramaserien.

99. 1992

1992 HBO NORDIC ITALIA

Det er et godt år for eurodramaer fra belgiske Cordon, som glimrende var atmosfærisk og engasjerende i ekstraordinære situasjoner. Britisk-franske The Last Panthers, som fulgte konsekvensene av et stort ran på tvers av flere land, vil vi sjeldent komme så nært på igjen på tv. Det bar en grei nok tilbakekomst av franske Les Revenants og tyske Deutschland 83, som ga oss en stilfull spionhistorie satt under den kalde krigen i både Øst og Vest-Tyskland, men sterkest av dem alle var likevel italienske 1992, hvor vi fikk vi en spennende historie om seks personer som fikk livene deres endret med det raskt skiftende politiske italienske landskapet i begynnelsen av 90-tallet.

Måten 1992 koblet sammen mennesker av ulike klasser i samfunnet og viste hvordan deres hverdager skilte seg fra hverandre, var interessant å se utfoldes i en politisk setting. Samtidig lever karakterene med mange av de samme konfliktene og gjennomgår hvordan fortiden kommer tilbake for å hjemsøker dem, søken etter hevn og ganske felles konsekvenser av deres ambisjoner. 1992 er en av seriene som forsetter å vise at italienerne kan drama og tar ballen verdig videre etter fjorårets Gomorrah.

88. The Jinx

The Jinx Durst Director

The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst gravde oss inn i både bakgrunnen og livet til Robert Durst, en mann fra en rik familie som var tilknyttet tre forskjellige drap uten å være siktet for ett eneste av dem. Hva som skiller serien fra tidligere true crime serier er at serien ikke bare viser oss en høyprofilert sak fra utsiden, men også gir oss innpass i tankene til Durst. Uten å være overflødig klarte serien å levere noe av det mest fengende, provoserende og gripende på tv-skjermen i 2015. Det føltes aldri som om serien gav mer, eller mindre, enn hva vi trengte av innhold og opplevelsen som en seer var nesten litt uvirkelig når Durst endte opp med å snakke til seg selv uten å skjønne at mikrofonen var på. Her har vi et av de mest uforglemmelige tv-øyeblikkene alene de siste årene.

77. Review

Review GLORYHOLE

I sesong 2 er Review av de merkeligste tv-seriene akkurat nå. Det er ikke bare en av de morsomste tv-seriene på tv, det er også mulig den mørkeste tv-serien. Hvordan Andy Daly som Forest McNeil forsetter å ende opp i trøbbel, tragedie eller tidvis litt kortvarig lykke, mens han gir sine anmeldelser av livserfaringer, er uforklarlig.

I et år bestående av solide sesonger, med også Nathan For You, Broad City og South Park, er Comedy Central blitt et av de mest spennende stedene å utforske når det kommer til komiserier, med Review som den beste serien fra kanalen.

66. Justified

2015-02-10-justified1

Etter en svak femte sesong kom Justified sterkt tilbake som en ekte vinner i sin siste sesong, med en definitiv og underholdende avslutning på historien om Raylan Givens sin tid i Kentucky. Gjennom seriens levetid skapte den en rekke fargerike karakterer og en verden jeg virkelig elsket, med den solide bonusen av virkelig skarpe karakterer og mange spennende hendelser. Serien forsøkte ikke å være en serie om så dype ting, men fokuserte heller på å fortelle en god historie. For det meste klarte de dette på en effektiv og underholdende måte, og helt til slutt oppnådde serien dette skikkelig og leverte en slutt som seriens gudfar Elmore Leonard, som skapte karakteren Raylan Givens, ville vært fornøyd med. Jeg verdsetter ekstra en serie som avslutter på topp, og det gjorde nettopp Justified.

55. BoJack Horseman

BoJack Horseman S2 424242424

Med Marvel’s Jessica Jones, Master of None, Marvel’s Daredevil, Chef’s Table, Narcos og Sense8 hadde Netflix flere gode serier i år enn tjenesten noen gang har hatt. Av alle Netflix-serier er det BoJack Horseman som står høyest hos meg personlig, i en tid det virker som vi nordmenn ser ned på animerte serier, kanskje fordi The Simpsons endte opp med å bli et fordervet kjøttstykke (tross at serien fremdeles til tider kan levere en god episode). Dette har likevel vært et godt år for animerte serier, med andre serier som Rick & Morty, Bob’s Burgers og muligens en av de beste sesongene av South Park.

Med BoJack Horseman har serien med sin kombinasjon av komedie og drama blitt en merkelig erstatning for Mad Men. BoJack Horseman har gode øyeblikk som slår hardere i lattermusklene enn hva du ville forventet av en animert serie med en avdanka hest som seriens sentrale hovedperson, og andre karakterer som en labrador og en rosa katt. Serien er en mer selvsikker blanding av melankoli, sinne og fjollete situasjoner. Noen ganger trenger man tøff kjærlighet, og serien går så mye lengre enn bare sine fjollete humor med å se dønn ærlig tilbake på feiltrinn og hvor man som person kan forbedre seg. Serien gikk også dypere med å takle institusjonelt kjønnsdiskrimineringen med en klar referanse til Bill Cosby-saken og etikk i å spise kjøtt i Hollywood-satiren. Serien leverer. Hvordan folk er villige til å overse innhold over utseende er kanskje BoJack Horseman det beste eksemplet på tv-skjermen akkurat nå, både når det kommer til karakteren i serien, og mulig folks generelle oppfatning av serien.

44. The Americans

the-americans-season-3

Med både moralske, familiære, ideologiske og ekteskapelige konflikter forsatte The Americans med en flott tredje sesong som tok i bruk noe serien har bygget opp i de to forrige sesongene. Denne sesongen lot en karakter vite en viktig sannhet som kunne gått så mye verre (hvis vi ser tilbake på Homeland), men istedenfor forsatte serien solid som både en spionsaga og et familiedrama. Matthew Rhys og Keri Russell forsetter å levere kvalitetskuespill sammen med Noah Emmerich, og unge Holly Taylor overrasker. Sesongens finale skuffet litt, men ellers var sesongen i seg selv spennende og engasjerende tv.

33. Fargo

Fargo Sesong 2 Hanzee Gerhardts

HBO og Nic Pizzolatto skuffet på nærmest alle mulige måter med sesong 2 av True Detective. Så det var naturlig nok en stor grunn til å være en skeptiker for returen av Fargo med Noah Hawley i spissen. Ikke bare forsatte serien å vise fram nye sider av Minnesota (med både Sør og Nord-Dakota), men serien overgikk allerede sin solide første sesong, fremdeles med en tydelig handling inspirert av filmer som Miller’s Crossing og The Man Who Wasn’t There, fra seriens gudfedre Joel og Ethan Coen.

At sesong 2 av Fargo var satt til 1979 føltes først som noe som ville gjøre det vanskeligere for Hawley & Co å være suksessfulle med en ny sesong, men selv med Ronald Reagan, kongen av frokoster og nok kaos til å overgå sesong 1, klarte de det. Med å være visuelt fantastisk, ha et utmerket soundtrack, særegen mørk humor og gode twister klarte de det. Ikke bare hadde de solid prestasjoner av kjente fjes som Kristen Dunst, Patrick Wilson, Jesse Plemons, Ted Danson, Nick Offerman og Jean Smart, men her fikk også mindre kjente som Bokeem Woodbine, Rachel Keller og Zahn McClarnon et solid materiale til å bli noen av tv-skjermens største overraskelser i 2015.

22. Mad Men

555a45c71aaec7043ea4d364_mad-men-season-7-part-2-episode-14-02

En av de virkelige store kvalitetseriene de siste 10 årene tok slutt i 2015 etter 7 sesonger. Ved enden av de siste episodene fikk vi se Don Draper sin ferd i livet ende opp i utforventet og mektige steder med nok av klassiske scener til å gi Mad Men en verdig avslutning med sine siste 7 episoder som nesten fungerte som en fantastisk Greatest Hits-plate. Serien endte i tråd med alt som har skjedd før i serien, men med ekstra følelser slik som man forventer og burde få av seriefinaler. Serien er tro mot sine karakterer og temaer helt til den tok sine siste skritt og krysset målstreken i seriefinalen.

11. The Leftovers

Damon Lindelof har sammen med sine manusforfattere og regissører snekret sammen en sesong av The Leftovers som er på toppen av det beste HBO har gjort på tv-fronten etter at serier som The Sopranos og The Wire tok slutt. Med en helt ny setting og med nye karakterer var serien mer konsekvent, mer fokusert, mye bedre på plottet, og enda mer dristig enn før. Dette var tv som engasjerte ekstra og jobbet for å sette publikum i skoene til seriens karakterer. Med flere råe og fantastiske prestasjoner fra seriens anker Justin Theroux, Christopher Eccleston, Carrie Coon, Ann Dowd, Amy Brenneman, Regina King, Kevin Carroll og Liv Tyler, var dette ikke en sesong med manko for hva som er fantastisk skuespill. Serien forsetter å stille tøffe spørsmål, som hvordan kan så mange av oss leve i en verden som skaper så mye smerte? Ved å stille slike spørsmål er The Leftovers klart ikke for alle, men verdsetter man serier som er modige og unike er dette mer enn en verdig serie.

Hvilke serier mener du er årets beste? Si din mening i kommentarfeltet.

  • MKej

    Flott å se 1992 på en slik liste.

    • Forferdelig lite oppmerksomhet serien har fått her i Norge, akkurat som italienske Gomorrah i fjor. Mye bedre på drama i politikken enn alle amerikanske og britiske serier etter State of Play, The Wire og The West Wing. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å skrive om den tidligere. Spennende å se om 1992 får noe fremtid som «1993» som det har vært snakk om. Italia har politisk sett en av de mest spennende historiene til et land i Europa når det kommer til politikk etter andre verdenskrig i min bok.

      • SindreGud

        Likte ikke 1992 så godt selv, men alikevel bra at vi ser utenfor England, USA og Norge når det kommer til serier. Gomorrah var en fantastisk serie, elsket boka, hatet filmen, men serien traff på alle fronter. Og det morsomme med å se slike uortodokse serier er at når du googler litt rundt, så finner du andre lignende serier. Takket være Gomorrah fant jeg f.eks dokumentar serien Soupcons (the Staircase) en serie jeg anbefaler på det høyeste «reasearchen» førte også til Line of duty og The Hour fra England, Deutschland 83 fra Tyskland, Wentworth, Rake, Please like me og Underbelly fra Australia.

  • Rafael Motamayor

    Endelig en topp 10- liste jeg er enig i!

  • Frode Vincenzo

    Gleder meg veldig til Rectify, som jeg skal prøve å få skvist inn tid til snart. Det samme gjelder forsåvidt The Leftovers og Fargo.
    Du er fullstendig klar over min forkjærlighet for Justified, og takker for tipset om 1992.