Britiskfødte Simon Sutton er en av sjefene i HBO. Han var på plass for en times sesjon ved Nordiske Mediedager. Fortid, nåtid og fremtid var tema. Til og med en mørketid i kanalen. Er det snart slutt på gullalderen?
HBO har oppnådd en høy status hos seriefrelste. Det er vanskelig å ikke være smått beundrende når en av kanalens sjefer entrer podiet. The Wire, Rome, Sopranos, Six Feet Under, Deadwood, True Blood, Game of Thrones, Entourage og Sex and The City er bare noen av en rekke suksess-serier fra nettverket.
Årets Nordiske Mediedager hadde et klart TV-fokus og å starte det hele med HBO setter jo baren ganske så høyt. Sesjonen innfridde, for her ble mye berørt i løpet av en time.
– Startet med Larry Sanders
Moderator Duckert innledet med en lang skryteliste for HBO, men da det ble hevdet at The Sopranos var det store gjennombruddet, måtte Sutton irettesette.
«Det virker kanskje slik utad. Men virkelig, innad tror vi dette startet før […] Sopranos føltes aldri som den store risikoen. Serien ble sendt rundt til flere selskaper. Vi hadde noen penger til overs, og slo til»
Jeg tenkte meg at han ville dra frem Oz, men den serien ble ikke nevnte med et ord. Derimot var The Larry Sanders Show, en satireserie som gikk fra 1992 til 1998, det Sutton trakk frem som HBOs store vendepunkt. Curb Your Enthusiasm, Extras og Entourage er serier som har hentet mye innflytelse fra satireserien.
Med ett gjorde den serien et hopp på min egen «viktige serier å se i historisk sammenheng»-liste.
Suksessen har selvfølgelig med det å tilby noe unikt, noe med litt mer brodd.
– Det er viktig å forstå hvor mye serien skilte seg ut. Konkurransen på søndager var normalt preget av myke programmer, som Dr Quinn og Touched By An Angel, sier Sutton.
«Mykt» er nok ikke et begrep som kan knyttes særlig til HBO-serier, hvor det er nok av naken hud, vold og kontroversielle tema. Noe som for Sutton er et godt eksempel på det som er HBOs suksessformel – en tre-punkts liste.
- HBO er ikke regulert av FCC (Federal Communications Commission).
- Forretningsmodellen, HBO er ingen annonsekanal og kan være langt mer uavhengig i så måte. Slipper også å knytte budsjett og utgift for en serie opp mot når den sendes.
- Fritt kreativt spillerom for produsenter og regissører.
Villigheten til å satse lover Sutton fortsatt er sterk i kanalen.
-Oddsen er at de beste historiene er utenfor HBO-bygningen. Derfor er vi villig til å høre fra alle. Vår nye serie Girls er eksempelvis fra Lena Dunham, en 24-åring!
Tung og kompleks
Det ble spøkt en del rundt hvor komplekse seriene til tider kan virke. Hvordan man må se de tre første episodene av The Wire flere ganger, bare for å skjønne hva det er man faktisk begir seg ut på.
– Av og til kan vi nok minne litt for mye om hjemmelekser
At det var så få som tilbød kompliserte serier, overrasket flere – deriblant Sutton, som trakk frem 70-tallet som den beste for film. Lignende kompleksitet er hva HBO forsøker å tilby, i en tid hvor eksplosjoner dominerer i filmuniverset. Det var en mangel på den gode komplekse serien, noe publikum ifølge Sutton ønsker.
Duckert lurte så på om han var overrasket over trenden, at ikke flere tilbød dette.
– Ja. Men vi er glad for å tilby det, humret han med glimt i øyet.
Mørketiden
Når man kommer fra en så stor suksesshistorie som HBO, var det forfriskende å høre hvor ydmyk Sutton kunne være. Med ett begynte han å snakke om en «mørketid» i HBO. En tid hvor fokuset ble feil, hvor parameterne var noen annen enn det som ga suksess.
– Det kom et press som gjorde skade[…] Vi ble for opptatt av hvor mange seere en serie ville gi.
Noe som gjorde at de gikk glipp av Mad Men. Den sved.
– Forhåpentligvis gjør vi aldri den feilen igjen.
Ting kan tyde på at HBO har lært. Fokuset er i følge Sutton et helt annet, prinsippene fra 90-tallet er tilbake.
– Forsøk ikke å mål hvor godt en serie vil gjøre det i forkant. Den eneste måleenheten er en fantastisk historie! Aldri bekymre deg for om noen vil like serien.
Over og ut?
Hva så med fremtiden? Kan gullalderen ta slutt for HBOs del?
– Ja. Kanskje dette bare er for en generasjon.
Han la frem en personlig tese om at HBOs suksess har mye med «den første skilsmisse-generasjonen». Et publikum som var vant til noe litt mer provoserende, en nøkkelfaktor for at HBO kunne gi noe annonsekanalene ikke kunne (eller ville).
Yngre seere
Mot slutten ble det litt snakk om de nye trendene. Om et HBO som også tiltaler yngre mer. Sjokket over hvor stort True Blood ble.
For ikke å snakke om Game of Thrones. Serien basert på en bokserie, skrevet fordi forfatter George R.R. Marting hatet hva TV-mediet var blitt. Han skrev dermed bøker som ville være umulig å adaptere til TV-skjermen.
Suttons svar på det?
– Ingenting er bedre enn en utfordring! Det er den typen show vi kan gjøre slik ingen annen kan.
HBO kan være på vei til lettere form for serier. Ikke at det var en bevisst trend, ifølge Sutton, men at det ville bli avgjort av hva seeren ønsker.
Ingen planer for Skandinavia
Det ble en del snakk om HBO GO, og den store suksessen de opplevde der. Abonnenter som fikk tilgang til alt, og hvor populært flere av seriene var lenge etter at de var ferdig.
– Band of Brothers er ti år gammel, men fortsatt på topp ti salgstoppen blant DVD’er i Storbritannia.
Det er en viktig faktor for HBOs forretningsmodell. Hvorfor Sutton tror og håper at en av sine egne favoritter, Luck, også vil ha et publikum i fremtiden – til tross for at den måtte kanselleres av hensyn til dyrevern.
Men å lansere kanal i Skandiniavia, var tydeligvis ikke tema om vi skal tro Sutton. Det har jo versert rykter om dette.
– Hadde jeg hatt noe å si, ville jeg sagt det.
Smått skuffende, for de av oss digitale dyr som gjerne ville betalt for tilgang til HBO GO. Som jo bare frister enda mer, da det hele ble avsluttet med å vise klipp av kommende Newsroom og litt snakke rundt den. En serie som kommer til Canal+ og NRK, vi har tidligere vist traileren – og den kan jo være grei å vise igjen. Værsågod: