- Av og til kan vi minne litt for mye om hjemmelekser

1
3

Foto: Chris Ronald Hermansen -Nordiske Mediedager

Britiskfødte Simon Sutton er en av sjefene i HBO, som hadde tatt seg tid til en times sesjon ved Nordiske Mediedager. Fortid, nåtid og fremtid var tema. Til og med en mørketid i kanalen. Er det snart slutt på gullalderen?

Som de fleste seriegalne, har HBO fått legendestatus i min verden. Det er vanskelig å unngå å knele i ren tilbedelse i det en av kanalens sjefer entrer podiet. The Wire, Rome, Sopranos, Six Feet Under, Deadwood, True Blood, Game of Thrones, Entourage og Sex and The City er bare noen av en rekke suksess-serier fra nettverket.

Årets Nordiske Mediedager hadde et klart TV-fokus og å starte det hele med HBO setter jo baren ganske så høyt. Sesjonen innfridde, for her ble mye berørt i løpet av en time.

 

- Startet med Larry Sanders

Moderator Duckert innledet med en lang skryteliste for HBO, men da det ble hevdet at The Sopranos var det store gjennombruddet, måtte Sutton irettesette.

“Det virker kanskje slik utad. Men virkelig, innad tror vi dette startet før […] Sopranos føltes aldri som den store risikoen. Serien ble sendt rundt til flere selskaper. Vi hadde noen penger til overs, og slo til”

Jeg tenkte meg at han ville dra frem Oz, men den serien ble ikke nevnte med et ord. Derimot var The Larry Sanders Show, en satireserie som gikk fra 1992 til 1998, det Sutton trakk frem som HBOs store vendepunkt. Curb Your Enthusiasm, Extras og Entourage er serier som har hentet mye innflytelse fra satireserien.

Med ett gjorde den serien et hopp på min egen “viktige serier å se i historisk sammenheng”-liste.

Simon Sutton blir intervjuet av Hege Duckert Foto: Chris Ronald Hermansen - Nordiske Mediedager

Suksessen har selvfølgelig med det å tilby noe unikt, noe med litt mer brodd.

«Det er viktig å forstå hvor mye serien skilte seg ut. Konkurransen på søndager var normalt preget av myke programmer, som Dr Quinn og Touched By An Angel».

«Mykt» er nok ikke et begrep som kan knyttes særlig til HBO-serier, hvor det er nok av naken hud, vold og kontroversielle tema. Noe som for Sutton er et godt eksempel på det som er HBOs suksessformel – en tre-punkts liste.

  1. HBO er ikke regulert av FCC (Federal Communications Commission).
  2. Forretningsmodellen, HBO er ingen annonsekanal og kan være langt mer uavhengig i så måte. Slipper også å knytte budsjett og utgift for en serie opp mot når den sendes.
  3. Fritt kreativt spillerom for produsenter og regissører.

Villigheten til å satse lover Sutton fortsatt er sterk i kanalen.

«Oddsen er at de beste historiene er utenfor HBO-bygningen. Derfor er vi villig til å høre fra alle. Vår nye serie Girls er eksempelvis fra Lena Dunham, en 24-åring!»

 

Tung og kompleks

Det ble spøkt en del rundt hvor komplekse seriene til tider kan virke. Hvordan man må se de tre første episodene av The Wire flere ganger, bare for å skjønne hva det er man faktisk begir seg ut på.

“Av og til kan vi nok minne litt for mye om hjemmelekser”

At det var så få som tilbød kompliserte serier, overrasket flere – deriblant Sutton, som trakk frem 70-tallet som den beste for film. Lignende kompleksitet er hva HBO forsøker å tilby, i en tid hvor eksplosjoner dominerer i filmuniverset. Det var en mangel på den gode komplekse serien, noe publikum i følge Sutton ønsker.

Duckert lurte så på om han var overrasket over trenden, at ikke flere tilbød dette.

«Ja. Men vi er glad for å tilby det» humret han med glimt i øyet.

 

Mørketiden

Når man kommer fra en så stor suksesshistorie som HBO, var det forfriskende å høre hvor ydmyk Sutton kunne være. Med ett begynte han å snakke om en «mørketid» i HBO. En tid hvor fokuset ble feil, hvor parameterne var noen annen enn det som ga suksess.

«Det kom et press som gjorde skade[…] Vi ble for opptatt av hvor mange seere en serie ville gi»

Noe som gjorde at de gikk glipp av Mad Men. Den sved. “Forhåpentligvis gjør vi aldri den feilen igjen”.

Godeste Don Draper glapp for HBO Foto: AMC

Ting kan tyde på at HBO har lært. Fokuset er i følge Sutton et helt annet, prinsippene fra 90-tallet er tilbake.

«Forsøk ikke å mål hvor godt en serie vil gjøre det i forkant. Den eneste måleenheten er en fantastisk historie! Aldri bekymre deg for om noen vil like serien»

Med ett følte jeg meg som del av en menighet, med en fantastisk prest som messet ivei. Trangen til tilbedelse kryper igjen frem. Ikke fall ned på kne nå Vidar, ikke fall ned på kne…. 

 

Over og ut?

Litt mer skjelven ble jeg da moderator spurte om det snart ville ta slutt. Om vi er på slutten av gullalderen.

«Ja. Kanskje dette bare er for en generasjon»

Han la frem en personlig tese om at HBOs suksess har mye med «den første skilsmisse-generasjonen». Et publikum som var vant til noe litt mer provoserende, en nøkkelfaktor for at HBO kunne gi noe annonsekanalene ikke kunne (eller ville).

Akkurat da er jeg glad for at skilsmisse-raten fortsatt er skyhøy. Gir håp for god TV i kommende generasjoner også. Som i mine øyne forhåpentligvis er mer kompleks drama og mindre Paradise Hotel

Vi er tross alt i en tid med kvalitet i flere kanaler. Lost ble trukket frem, en serie som hevet baren. Hva fremtiden vil gi, blir avgjort av hva seeren ønsker.

 

Yngre seere

Mot slutten ble det litt snakk om de nye trendene. Om et HBO som også tiltaler yngre mer. Sjokket over hvor stort True Blood ble.

Ingen i HBO hadde drømt om at suksessen ville bli så stor. Foto: HBO

For ikke å snakke om Game of Thrones. Serien basert på en bokserie, skrevet fordi forfatter George R.R. Marting hatet hva TV-mediet var blitt. Han skrev dermed bøker som ville være umulig å adaptere til TV-skjermen.

Suttons svar på det?

«Ingenting er bedre enn en utfordring! Det er den typen show vi kan gjøre slik ingen annen kan.»

HBO kan være på vei til lettere form for serier. Ikke at det var en bevisst trend, i følge Sutton, men at det ville bli avgjort av hva seeren ønsker.

 

Ingen planer for Skandinavia

Det ble en del snakk om HBO GO, og den store suksessen de opplevde der. Abonnenter som fikk tilgang til alt, og hvor populært flere av seriene var lenge etter at de var ferdig.

«Band of Brothers er ti år gammel, men fortsatt på topp ti salgstoppen blant DVD’er i Storbritannia».

HBO tjener fortsatt gode penger på Band of Brothers - ti år etter Foto: HBO

Det er en viktig faktor for HBOs forretningsmodell. Hvorfor Sutton tror og håper at en av sine egne favoritter, Luck, også vil ha et publikum i fremtiden – til tross for at den måtte kanselleres av hensyn til dyrevern.

Men å lansere kanal i Skandiniavia, var tydeligvis ikke tema om vi skal tro Sutton. Det har jo versert rykter om dette.

«Hadde jeg hatt noe å si, ville jeg sagt det».

Smått skuffende, for de av oss digitale dyr som gjerne ville betalt for tilgang til HBO GO. Som jo bare frister enda mer, da det hele ble avsluttet med å vise klipp av kommende Newsroom og litt snakke rundt den. En serie som kommer til Canal+ og NRK, vi har tidligere vist traileren – og den kan jo være grei å vise igjen. Værsågod:

Jeg gleder meg. The force is still strong i denne HBO-tilhengeren.

Stalk Vidar

Vidar Daatland

Serienytts vaktmester er både ansvarlig redaktør og teknisk ansvarlig. Grunnla siden i 2011.Den selverklærte geeken er utdannet medie- og informasjonsviter.
Stalk Vidar

Nyeste artikler av Vidar Daatland (se alle)

  • http://twitter.com/JSGusland Jørgen S. Gusland

    Heve listen, Vidar.

    • http://serienytt.no/ Vidar Daatland

      Du har rett, men vi har hyret inn Gynter, Hansi og Fritz til å drive desken/korrekturlesing – og da går det slik.

      De insisterer forøvrig på at det bør forbli i teksten, slik at “baren” kan presses inn i det norske språk. Olav mener det berre er helt lekkert :)

  • foca9

    Jeg tror jeg elsker (de fleste) HBO-serier fordi gjør mye mer enn å underholde. De kan gi meg noe kunnskap om menneskesinnet, naturen vår, situasjoner og valg. De kan skape følelser og engasjement, og jeg ender opp med å grine over det som skjer. Jeg sitter ikke igjen med, etter å sett ferdig en episode, en sesong, en serie, med færre timer igjen å leve, men noe mer.

    Jeg føler tida jeg har brukt er brukt til noe fornuftig. Dette gjelder også serier fra andre kanaler, men fra HBO popper de jo ut som kaniner.

    HBO er helt fantastisk. It is known.